SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Utrzymanie maszyn i urządzeń w ruchu |
Kod przedmiotu | 06.1-WM-MiBM-EM-D-21_22 |
Wydział | Wydział Mechaniczny |
Kierunek | Mechanika i budowa maszyn |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z systemowym ujęciem węzłów tarcia wpływającym na obniżenie oporów ruchu i zużycia elementów trących jak również
zwiększeniem trwałości i niezawodności pracy maszyn i urządzeń.
Brak
Lp. | Treści programowe - WYKŁAD | l. godz. st. stacj. |
l. godz. st. niestacj. |
|||
W1 | Maszyna w ujęciu systemowym (podział maszyn i wyposażenia na elementy: krytyczne, istotne, ogólnego zastosowania: Condition Monitoring; trendowanie; analiza danych maszyny). | 2 | 1,2 | |||
W2 | Definicja oraz podejście do TPM - elementy kluczowe, narzędzia do identyfikacji i eliminacji strat, metody poprawy efektywności wydajności, dokumentacja podstawowa, poprawa efektywności użycia zasobów, wąskie gardła w produkcji. | 2 | 1,2 | |||
W3 | Cele wprowadzenia TPM. Straty w systemach produkcyjnych (omówienie, identyfikacja, metody eliminacji). | 2 | 1,2 | |||
W4 | Porównanie TPM oraz TQM (założenie, narzędzia, cele wdrożenia). | 2 | 1,2 | |||
W5 | Praktyczne podstawy wdrożenia TPM. Etapy wdrożenie TPM | 2 | 1,2 | |||
W6 | Omówienie metod eksploatacji (obsługi technicznej) - zalety i wady, wymagana dokumentacja, porównanie planów remontów. | 2 | 1,2 | |||
W7 | Wskaźniki jakości procesu w TPM (definicja, wybór, przedstawienie wyników oraz znaczenie w poprawie eliminacji strat). | 2 | 1,2 | |||
W8 | Zaliczenie | 1 | 0,6 | |||
Suma: | 15 | 9 |
Lp. | Treści programowe - LABORATORIUM | l. godz. st. stacj. |
l. godz. st. niestacj. |
|||
L1 | Wprowadzenie do zajęć | 2 | 1,2 | |||
L2 | Opracowanie analizy awaryjności obiektu technicznego | 26 | 15,6 | |||
L3 | Zajęcia zaliczeniowe | 2 | 1,2 | |||
Suma: | 30 | 18 |
Wykłady z wykorzystaniem środków audiowizualnych. Praca z książkami, standardami i indywidualna praca
podczas opracowania zagadnień laboratoryjnych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład – warunkiem zaliczenia części wykładowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z 3-ch pisemnych odpowiedzi na pytania egzaminacyjne dotyczące podstawowych zagadnień przedmiotu.
Laboratorium– warunkiem zaliczenia laboratorium jest uzyskanie pozytywnej oceny z wykonanych sprawozdań.
1. Laber. S. Wybrane problemy eksploatacji maszyn. Wydawnictwo: Biblioteka Problemów Eksploatacji Instytut Technologii Eksploatacji Maszyn, Radom 2011.
2. Laber S.: Preparaty eksploatacyjne o działaniu chemicznym. Wyd. Uniwersytet Zielonogórski 2001.
3. Badania własności eksploatacyjnych i smarnych uszlachetniacza oleju Motor Life. Uniwersytet Zielonogórski 2004.
4. Lawrowski Z.: Tribologia – tarcie, zużycie i smarowanie. PWN, Warszawa 1993.
1. Hebda M., Wachal A.: Tribologia. WNT, Warszawa 1980.
2. Janecki J., Hebda M.: Tarcie, smarowanie i zużycie części maszyn. WNT, Warszawa 1972.
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Mariusz Jenek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-04-2022 12:31)