SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Personality Psychology - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Personality Psychology
Kod przedmiotu 0313-WP-PSYCH-PP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek WNS - oferta ERASMUS / Psychologia
Profil -
Rodzaj studiów Program Erasmus
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania angielski
Sylabus opracował
  • dr Anna Mróz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

The aim of the course is to provide students with knowledge about various theories of human personality and some methods of measuring personality traits.

Wymagania wstępne

Basic knowledge of mental processes and human development.

Zakres tematyczny

Psychodynamic approach in the field of personality: concept of unconsciousness in Freudian theory , collective unconsciousness according to C.G. Jung,

Humanistic theories of personality: A. Maslow ‘s motivation theory, person-centered therapy by Rogers, personalistic and existential tendencies in humanistic psychology.

Culture perspective in humanistic psychoanalysis.

Traits theory of personality: the role of cardinal traits in shaping individuality of a person (G. Allport’s theory) .

Murray’s system of human needs: theory and method of measuring (thematic apperception test).

The Big Five personality theory (by Costa & McCrea): description of five personality dimensions, the Big Five personality test.

The three-tiered model for describing personality (by D. McAdams) : dispositional traits, characteristic adaptations, life-stories.

Personality and narrative psychology: a life-story model of identity (McAdams), the dialogical self theory (H. Hermans), construction of own self-narration.

Metody kształcenia

Discussion, case studies

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Participation in discussion, short oral presentation once a semester, analysis of a case study discussed in class.  

Literatura podstawowa

1.      Ashcraft D. (2012), Personality theories workbook, Belmont : Wadsworth/Cengage Learning,

2.      Hall C., Gardner G, Campbell J. (1997), Theories of personality, New York : J. Wiley & Sons.

3.      McAdams, D. P., & Pals, J. L. (2006), A new Big Five: Fundamental principles for an integrative science of personality. “American Psychologist”, pp. 204-217.

4.      McAdams, D.P. & Adler, J.M. (2006), How does personality develop? In: D. Mroczek & T. Little (Eds.), Handbook of Personality Development (pp. 469-492). Lawrence Erlbaum.

5.      McAdams D. (2006), The role of narrative in personality psychology today, “Narrative Inquiry”, pp.11-18.

6.      McAdams, D. P. (2008), Foreword in H. A. Murray, Explorations in personality: 70th anniversary edition (pp. vii-xxxvi): Oxford University Press.

7.      Oles, P.K., & Hermans, H.J.M. (Eds.) (2005). The dialogical self: Theory and research. Lublin:KUL.

Literatura uzupełniająca

1.      Freud S. (1961), Beyond the Pleasure Principle, New York-London: W.W. Norton& Company.

Uwagi

*The subject can be run every semester, in case there is not enough persons to make a group there will be individual class run during instructor hours.


Zmodyfikowane przez dr Magdalena Pokrzyńska (ostatnia modyfikacja: 25-04-2022 07:52)