SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Technologia napraw i remontów |
Kod przedmiotu | 06.1-WM-MiBM-EM-P-57_19 |
Wydział | Wydział Mechaniczny |
Kierunek | Mechanika i budowa maszyn |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Projekt | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami napraw i remontów maszyn wykonywanymi w trakcie ich eksploatacji.
Inżynieria wytwarzania, Nauka materiałach, Komputerowe wspomaganie wytwarzania, Podstawy projektowania procesów technologicznych obróbki skrawaniem, Podstawy TBM, Oprzyrządowanie technologiczne.
Lp. | Treści programowe - WYKŁAD | l. godz. st. stacj. |
l. godz. st. niestacj. |
|||
W1 | Wprowadzenie. Definicja remontu i rodzaje remontów maszyn. | 2 | 2 | |||
W2 | Proces technologiczny remontu. | 4 | 2 | |||
W3 | Demontaż maszyn. Operacje przygotowawcze (mycie, suszenie, weryfikacja zużycia itp.). | 2 | 1 | |||
W4 | Ocena możliwości regeneracji elementów maszyn. | 2 | 1 | |||
W5 | Technologie regeneracyjne: mechaniczne, spawalnicze, laserowe, plazmowe i inne. | 4 | 2 | |||
W6 | Nowoczesne powłoki stosowane podczas regeneracji części maszyn. | 2 | 2 | |||
W7 | Technologie napraw i regeneracji wybranych elementów i zespołów maszyn. | 4 | 2 | |||
W8 | Narzędzia i oprzyrządowanie wykorzystywane w procesach napraw i remontów. | 2 | 1 | |||
W9 | Podstawowe zagadnienia kontroli jakości w pracach remontowych. | 2 | 1 | |||
W10 | Badania i odbiór maszyn i urządzeń po remoncie. | 2 | 1 | |||
W11 | Dokumentacja procesu technologicznego remontu. | 2 | 2 | |||
W12 | Bezpieczeństwo i higiena pracy w czasie prac remontowych. | 2 | 1 | |||
Suma: | 30 | 18 |
Lp. | Treści programowe - PROJEKT | l. godz. st. stacj. |
l. godz. st. niestacj. |
|||
P1 | Omówienie zadań projektowych. Ustalenie harmonogramu realizacji projektu. | 1 | 1 | |||
P2 | Opracowanie ramowego procesu technologicznego remontu wybranej maszyny. | 2 | 1 | |||
P3 | Przygotowanie do operacji demontazu (mycie i czyszczenie). | 2 | 1 | |||
P4 | Operacja demontażu. | 2 | 1 | |||
P5 | Weryfikacja zespołów i częsci. | 2 | 1 | |||
P6 | Opracowanie dokumentacji technologicznej procesu regeneracji. | 2 | 1 | |||
P7 | Proces technologiczny montażu. | 2 | 1 | |||
P8 | Przygotowanie dokumentacji technologicznej kontroli jakości. | 1 | 1 | |||
P9 | Prezentacja i zaliczenie projektu. | 1 | 1 | |||
Suma: | 15 | 9 |
Wykłady z wykorzystaniem środków audiowizualnych. Opracowanie referatów w ramach zadań indywidualnych. Praca z książkami, indywidualna praca podczas opracowania zagadnień projektowych
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład- warunkiem zaliczenia części wykładowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z trzech pisemnych odpowiedzi na pytania egzaminacyjne dotyczące podstawowych zagadnień przedmiotu.
Warunkiem zaliczenia projektu jest uzyskanie pozytywnej oceny z projektu opracowanego wg zadania.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich jego form. Ocena końcowa na zaliczenie przedmiotu jest średnią arytmetyczną z ocen za poszczególne formy zajęć.
1. Adamiec P., Dziubiński J., Filipczyk J.: Technologia napraw pojazdów samochodowych. Gliwice Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, 2002.
2. Cypko J., Cypko E.: Podstawy technologii i organizacji naprawy pojazdów mechanicznych. Wyd. 2 popr. i uzup. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 1989.
1. Ratajczak A, Tomkowiak P, Wieczorowski K.: Technologia remontów maszyn i urządzeń technologicznych. Warszawa PWN, 1982.
2. Wronkowski J., Paszkowski B., Wojdak J.: Remont maszyn: demontaż, naprawa elementów, montaż. Warszawa WNT, 1987.
Zmodyfikowane przez dr inż. Krzysztof Adamczuk (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 21:40)