SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Budowa pojazdów samochodowych |
Kod przedmiotu | 06.1-WM-MiBM-KiEP-P-48_19 |
Wydział | Wydział Mechaniczny |
Kierunek | Mechanika i budowa maszyn |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 7 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 45 | 3 | 27 | 1,8 | Egzamin |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Projekt | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z budową i działaniem podstawowych podzespołów samochodów: osobowych, ciężarowych i autobusów.
Podstawy Konstrukcji Maszyn, Wytrzymałość Materiałów, Rysunek Techniczny
Lp. | Treści programowe - WYKŁAD | l. godz. st. stacj. |
l. godz. st. niestacj. |
|||
W1 | Podstawowe definicje, klasyfikacja samochodów. Masy i wymiary, wskaźniki eksploatacyjne. Budowa i przeznaczenie głównych zespołów samochodu. Podstawowe pojęcia związane z układem napędowym (napęd, moc, moment obrotowy, sprawność całkowita, siła napędowa). | 3 | 1 | |||
W2 | Obciążenia pojazdów samochodowych i podzespołów. | 3 | 1 | |||
W3 | Budowa układu napędowego - sprzęgła główne współczesnych pojazdów samochodowych. Sprzęgła cierne, sprzęgła hydrokinetyczne. | 6 | 3 | |||
W4 | Dobór i obliczane sprzęgieł głównych pojazdów samochodowych. | 3 | 3 | |||
W5 | Budowa układu napędowego - skrzynie biegów współczesnych pojazdów samochodowych. Automatyczne skrzynie biegów. | 3 | 3 | |||
W6 | Dobór i obliczane skrzyń biegów pojazdów samochodowych. | 3 | 2 | |||
W7 | Budowa układu napędowego - wały, półosie i przeguby napędowe, analiza budowy i działania przykładowych konstrukcji. | 3 | 2 | |||
W8 | Budowa układu napędowego - mosty napędowe, przekładnie główne i mechanizmy różnicowe, półosie napędowe, analiza budowy i działania przykładowych konstrukcji. | 3 | 2 | |||
W9 | Układ jezdny i zawieszenie. Podział i klasyfikacja zawieszeń. Charakterystyki techniczne. Zawieszenia konwencjonalne i regulowane. Zadania zawieszeń. Amortyzatory. Stabilizatory. Osie kół jezdnych. Obciążenie osi kół jezdnych. Koła, ogumienie i obręcze. Analiza rozwiązań zawieszeń współczesnych pojazdów, | 3 | 2 | |||
W10 | Hamowanie i układ hamulcowy. Charakterystyka procesu hamowania. Klasyfikacja układów hamulcowych. Wymagania techniczno-prawne. Mechanizmy hamulcowe. Efektywność działania hamulców - obciążenia cieplne. Mechanizmy uruchamiające hamulce. | 3 | 2 | |||
W11 | Dobór i obliczanie układów hamulcowych i hamulców . | 3 | 2 | |||
W12 | Układ kierowniczy. Działanie i charakterystyka techniczna układu kierowniczego. Mechanizm kierowniczy i zwrotniczy. Geometria kół kierowanych. Mechanizmy wspomagające. Skręt samochodów wieloosiowych i zespołu pojazdów. Elementy obliczeń układu kierowniczego. | 6 | 2 | |||
W13 | Ramy i nadwozia samonośne współczesnych pojazdów samochodowych. Elementy projektowania i obliczeń wytrzymałościowych | 3 | 2 | |||
Suma: | 45 | 27 |
Zakres ćwiczeń laboratoryjnych:
Lp. | Treści programowe - LABORATORIUM | l. godz. st. stacj. |
l. godz. st. niestacj. |
|||
L1 | Zajęcia organizacyjne, przepisy BHP. Nadwozia samonośne, ramy samochodowe | 2 | 1 | |||
L2 | Układ jezdny i zawieszenie pojazdów samochodowych | 2 | 1 | |||
L3 | Sprzęgła główne i układy uruchamiające sprzęgła pojazdów samochodowych | 2 | 1 | |||
L4 | Badanie równobieżności wałów i przegubów napędowych | 2 | 2 | |||
L5 | Układ napędowy pojazdu: wały, mosty i półosie napędowe pojazdów samochodowych | 2 | 1 | |||
L6 | Układy sterowania hamulców pojazdów samochodowych, ABS | 2 | 1 | |||
L7 | Hamulce pojazdów samochodowych: mechanizmy tarczowe, demontaż /montaż | 2 | 1 | |||
L8 | Budowa sprzęgieł i przekładni hydrokinetycznych. Automatyczne skrzynie biegów | 2 | 1 | |||
L9 | Układy kierownicze pojazdów samochodowych, krzywa błędów mechanizmu zwrotniczego | 2 | 1 | |||
L10 | Budowa skrzyni biegów - 1 | 2 | 1 | |||
L11 | Budowa skrzyni biegów - 2 | 2 | 2 | |||
L12 | Budowa zawieszenia MacPersona | 2 | 2 | |||
L13 | Hamulce pojazdów samochodowych: mechanizmy bębnowwe | 2 | 1 | |||
L14 | Wizyta w ASO | 2 | 1 | |||
L15 | Zaliczenie laboratorium | 2 | 1 | |||
Suma: | 30 | 18 |
Zajęcia projektowe:
Posługując się danymi wybranego pojazdu student wykonuje projekt wybranego podzespołu pojazdu.
Lp. | Treści programowe - PROJEKT | l. godz. st. stacj. |
l. godz. st. niestacj. |
|||
P1 | Zajęcia organizacyjne. Przydział zadań projektowych | 2 | 1 | |||
P2 | Omówienie metodyki realizacji projektu | 2 | 1 | |||
P3 | Prezentacja postępów w realizacji projektu. Omówienie bieżących problemów obliczeniowych | 2 | 1 | |||
P4 | Prezentacja postępów w realizacji projektu. Omówienie bieżących problemów obliczeniowych | 2 | 1 | |||
P5 | Prezentacja postępów w realizacji projektu. Omówienie bieżących problemów obliczeniowych | 2 | 1 | |||
P6 | Prezentacja postępów w realizacji projektu. Omówienie bieżących problemów konstrukcyjnych | 2 | 1 | |||
P7 | Obrona projektu -1 | 2 | 2 | |||
P8 | Obrona projektu -2 | 2 | 1 | |||
P9 | ||||||
P10 | ||||||
P11 | ||||||
P12 | ||||||
P13 | ||||||
P14 | ||||||
P15 | ||||||
Suma: | 16 | 9 |
Wykłady konwencjonalne oraz z wykorzystaniem technik multimedialnych.
Praca indywidualna i zespołowa w trakcie realizacji ćwiczeń laboratoryjnych. Prezentacja rozwiązań, analiza i dyskusja nad uzyskanymi wynikami.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich jego form.
Wykład – warunkiem zaliczenia części wykładowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu pisemnego.
Laboratorium – warunkiem zaliczenia jest zaliczenie wykonywanych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie sporządzonego sprawozdania.
Projekt – warunkiem zaliczenia projektu jest uzyskanie pozytywnej oceny z opracowanego projektu.
W. Miknass, R. Popiol, A. Sprenger: Sprzęgła, skrzynki biegów, wały i półosie napędowe. WKŁ. W-wa 2005
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Władysław Papacz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 06-05-2022 11:29)