SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Socjologia Sportu i Esportu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Socjologia Sportu i Esportu
Kod przedmiotu 14.2--SocP-SSiE-S22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Społeczne wymiary esportu
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Artur Kinal
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Zaznajomienie studentów ze sportem jako zjawiskiem społecznym, z uwzględnieniem specyfiki esportu. Opanowanie przez studentów teorii i terminologii socjologicznej użytecznej do opisu i rozumienia zjawisk społecznych zachodzących w zakresie sportu i esportu.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

  1. Esport i sport – ujęcia definicyjne.

  2. Socjalizacja do sportu: czynniki sprzyjające, kanały i mechanizmy, desocjalizacja.

  3. Dewiacje w sporcie: formy i przejawy zachowań dewiacyjnych, dewiacja pozytywna/negatywna, stanowiska etyczne wobec dewiacji.

  4. Kobiety w sporcie: męski rodowód sportu, stereotypy kulturowe kobiecości a wymogi stawiane przez rolę sportsmenki.

  5. Społeczne funkcje sportu i esportu: sport jako awangarda przemian społecznych, sport jako „wentyl bezpieczeństwa” dla niepoprawności politycznej.

  6. Współczesne formy i przejawy kibicowania: typy kibiców, stadionowe i poza stadionowe formy aktywności kibiców.

  7. Sport jako składnik lokalnej tożsamości.

  8. Sport w mediach: wizerunek sportu i sportowca w przekazach medialnych, społeczności kibiców w Internecie.

  9. Autokreacja wizerunku esportowca w mediach społecznościowych.

  10. Ekonomiczny wymiar esportu.

  11. Esport jako narzędzie w zarządzaniu marką drużyn sportowych (na przykładzie piłki nożnej).

  12. Oddolne aktywności okołosportowe jako przejaw kapitału społecznego.

Metody kształcenia

Metody podające (prelekcja) problemowe (omówienie wyników badań), eksponujące (film)

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

FORMA ZALICZENIA WYKŁADU

Egzamin (w przypadku trybu zdalnego: praca pisemna)

Zasady uzyskania oceny z wykładu

Ocenie podlega stopień wyczerpania treści zagadnienia podanego w pytaniu egzaminacyjnym/temacie pracy:

91%-100% - BDB

81%-90% - DB+

71-80% DB

61%-70% DST+

51-60% - DST

Literatura podstawowa

  1. Dziubiński Z., Krawczyk Z. (red.), Socjologia kultury fizycznej, Warszawa 2011.
  2. Kamykowski S., (red.), Socjologia sportu: szkice empiryczne, Fundacja na rzecz warsztatów analiz socjologicznych, Warszwa, 2014.
  3. Rogowski Ł., Skrobacki R., (red.), Społeczne zmagania ze sportem, Poznań 2011.

Literatura uzupełniająca

  1. Dzik A., Kobieta w męskim świecie – konflikt czy spójność ról? Studium socjologiczne kobiet uprawiających „męskie” sporty. Na przykładzie wspinaczki wysokogórskiej, narciarstwa wysokogórskiego oraz ekstremalnych rajdów przygodowych, Przegląd Socjologii Jakościowej Tom IV, Numer 1 – Luty 2008.
  2. Kinal A., Między nerdem a zawodnikiem - autokreacja wizerunku e-Sportowców w mediach społecznościowych na przykładzie Facebooka, Rocznik Lubuski.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 12-04-2022 13:02)