SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy zarządzania zespołami - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy zarządzania zespołami
Kod przedmiotu 14.2--SocP-PZZ-S22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Społeczne wymiary esportu
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dorota Bazuń
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawami dotyczącymi pracy zespołów i zarządzania zespołami.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

1 .Co to jest zespół? Grupa a zespół.

  • Cechy dobrego zespołu zadaniowego.
  • Role i sposoby pracy w zespole projektowym.
  • Proces kształtowania zespołu: metody i techniki,
  • Tworzenie zespołu pod kątem realizacji określonych zadań.
  • Zespoły pracy kreatywnej.
  • Badanie potrzeb zespołu.

2. Zarządzanie pracą zespołu

  • Metody zarządzania czasem w zespole
  • Problemy w związku z pracą zespołową i sposoby ich rozwiązywania.
  • Delegowanie zadań w zespole.

3. Komunikacja w zespole

  • Zasady dobrej komunikacji.
  • Problemy komunikacyjne.

4. Metody warsztatowe w pracy zespołowej

  • Czym są metody warsztatowe?
  • Możliwości i ograniczenia wykorzystywania metod warsztatowych.
  • Wybrane techniki pracy warsztatowej w pracy zespołu.

Metody kształcenia

Mini wykład, prezentacja, dyskusja, wykorzystanie materiału filmowego, część zajęć realizowana przy wykorzystaniu metod mobilnych (spacer badawczy, wizyta studyjna lub gra terenowa).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

UWAGI

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń

Prezentacja (2-3 osoby w grupie)

Ocenianie zawartości prezentacji będzie uwzględniało takie jej cechy jak: zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu;

Jeśli chodzi o sposób prezentacji treści to oceniana będzie: poprawność przygotowania prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału, umiejętność zaangażowania osób, którym materiał jest prezentowany.

Ocena końcowa

Zasady uzyskania oceny końcowej

Ocena końcowa = ocena z ćwiczeń

Literatura podstawowa

  1. Belbin M. Twoja Rola w zespole, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2008.
  2. Metoda warsztatowa w kształceniu umiejętności interpersonalnych, red. A. Majewska-Gałęziak, Seria: Biblioteka Pracownika Socjalnego, Katowice, 1998.
  3. Haman W., Gut J., Fenomen małej grupy. Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami zespołu, a zwłaszcza z narzekaniem i marudzeniem. Psychologia szefa. Tom 3, Onepress, 2017.

Literatura uzupełniająca

  1. Gawande A., Potęga checklisty, Znak 2012.
  2. Haman W., Gut J., Docenić konflikt. Od walki i manipulacji do współpracy, Onepress, 2020.
  3. Kandefer K., Nadskakuła O., Komunikacja w zarządzaniu projektami, CeDeWu, Warszawa 2016.
  4. Lock D., Podstawy zarządzania projektami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2009.
  5. Zych A., Zych R., Szef w relacji z zespołem. Jak proces grupowy wpływa na psychologię teamu, Onepress, 2017.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 13-04-2022 01:01)