SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej osób z niepełnosprawnością wzrokową - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej osób z niepełnosprawnością wzrokową
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSEW-MKNW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Opanowanie przez studentów podstawowej problematyki kształcenia w grupach zróżnicowanych z udziałem uczniów z niepełnosprawnością wzroku: istota nauczania otwartego, projektowanie przestrzeni klasy szkolnej, style poznawcze i strategie uczenia się oraz nauczania, modele nauczania indywidualizującego, uniwersalne projektowanie zajęć, nowe technologie w nauczaniu (technologie wspomagające i asystujące), metody nauczania i ich adaptacje do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością wzroku, formy organizacyjne pracy na lekcji z udziałem uczniów z niepełnosprawnością wzroku, znaczenie współpracy nauczycieli i specjalistów dla organizacji procesu edukacji, kontrola postępów i ocenianie (w tym wspierające uczenie się).

2. Ukształtowanie umiejętności projektowania zajęć w grupach zróżnicowanych z udziałem uczniów z niepełnosprawnością wzroku, dobierania i adaptowania środków dydaktycznych, dostosowywania treści i formy sprawdzianów do specyfiki procesów poznawczych uczniów z niepełnosprawnością wzroku, motywowania w/w uczniów do uczenia się, stosowania oceniania wspierającego uczenie się.

3. Uwrażliwienie na potrzebę przyjmowania odpowiedzialności za podejmowane decyzje w procesie edukacji włączającej.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza na temat edukacji włączającej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (zwłaszcza uczniów z niepełnosprawnością wzroku) - uzyskana w dotychczasowym przebiegu studiów .

Zakres tematyczny

1. Style poznawcze i strategie uczenia się oraz nauczania uczniów z niepełnosprawnością wzroku.

2. Uniwersalne projektowanie zajęć z udziałem uczniów z niepełnosprawnością wzroku.

3. Dostosowywanie przestrzeni klasy szkolnej, dobór nowoczesnych technologii (wspomagających i asystujących, dobór i adaptacja środków dydaktycznych do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością wzroku.

4. Adaptowanie metod nauczania do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością wzroku.

5. Formy organizacyjne pracy na lekcji z udziałem uczniów z niepełnosprawnością wzroku.

6. Kontrolowanie postępów i ocenianie uczniów z niepełnosprawnością wzroku.

7. Sposoby motywowania do nauki uczniów z niepełnosprawnością wzroku.

8. Konstruowanie konspektu lekcji w grupie zróżnicowanej z udziałem uczniów z niepełnosprawnością wzroku.

 

Metody kształcenia

analiza tekstu z dyskusją, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, projekt.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

ocen z:

1) Opracowania projektu. Kryteria oceny projektu od 2 do 5 za: a) poprawność merytoryczną, b) poprawność metodyczną, c) staranność techniczną (redakcyjną), c) atrakcyjność prezentacji projektu;

2) Kolokwium z treści zajęć. Kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).

Ocena z przedmiotu:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń. Oceną końcową jest ocena z ćwiczeń .

Dopuszczalna liczba nieobecności - 3; wymagane zgłoszenie się na konsultacje.ćwiczeń

Literatura podstawowa

  1. Czerwińska M., Alfabet Braill'a, (w:) Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, t. 1, red. T. Pilch, Warszawa 2003.
  2. Klimentyeva V. et al., Impact of inclusive education on improving the quality of life of totally blind students, SHS Web of Conferences, Vol. 98, EDP Sciences 2021. 
  3. Poradnik dydaktyczny dla nauczycieli realizujących podstawę programową w zakresie szkoły podstawowej i gimnazjum z uczniami niewidomymi i słabowidzącymi, red. S. Jakubowski, Warszawa 2001.

  4.  Uczeń niewidomy i słabowidzący w ogólnodostępnej szkole średniej. Poradnik dla nauczycieli, red. S. Jakubowski, Warszawa 2005.
    1.  Wspomaganie uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych. Wybrane zagadnienia, red. J. Witczak-Nowotna, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca

  1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna – od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
  2.  Mitchell D., Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami, Gdańsk 2016.
  3.  Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2016.
    1.  Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B., Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie, Kraków 2017.
  4.  

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2022 15:40)