SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej osób z niepełnosprawnością słuchową - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej osób z niepełnosprawnością słuchową
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSEW-MKNS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Dostarczenie studentom wiedzy na temat  kształcenia dzieci/uczniów głuchych oraz niedosłyszących w systemie inkluzyjnym. Ukazanie studentom konieczności indywidualnego  podejścia do dzieci/uczniów z niepełnosprawnością słuchową, a także zapewnienia im wsparcia w zakresie społecznego funkcjonowania w grupie.

Wymagania wstępne

Usystematyzowana podstawowa wiedza z zakresu specjalnych potrzeb edukacyjnych w zakresie niepełnosprawności słuchowej. 

Zakres tematyczny

Ćwiczenia: 

1) Podstawowe kierunki i metody pracy z osobami  z uszkodzonym narządem słuchu. 2) Możliwości i ograniczenia dotyczące realizacji podstawy programowej przez dzieci/uczniów głuchych i niedosłyszących. 4)  Indywidualizacja – konieczność dostosowania treści, metod, środków, organizacji nauczania do możliwości indywidualnych dzieci/uczniów z niepełnosprawnością słuchową. 4) Planowanie zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem idei projektowania uniwersalnego i zasady indywidualizacji. 5) Ocenianie osiągnięć dydaktycznych i społecznych uczniów z niepełnosprawnością słuchową. 6) Integracja społeczna dzieci/uczniów z niepełnosprawnością słuchową z rówieśnikami w grupie - możliwości wsparcia. 7) Współpraca z rodzicami dziecka z niepełnosprawnością słuchową. 

Metody kształcenia

Ćwiczenia: 

Praca z książką, pokaz z instruktażem, warsztat nabywania wybranych umiejętności, film dydaktyczny.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia: 

Ocena za konspekt. 

Ocenę końcową stanowi ocena za konspekt zajęć edukacyjnych.

Literatura podstawowa

 

  1. Guardino C., Case Studies in Deaf Education: Inquiry, Application and Resources, Washington, 2018.
  2. Korendo M., Jak dzieci niesłyszące czytają teksty podręczników szkolnych, Kraków 2009. 
  3. Korzon A., Plutecka K., Kształcenie zintegrowane uczniów niesłyszących w teorii i praktyce edukacyjnej, Kraków 2010.
  4. Tomaszewski P., Język dzieci głuchych: wskazówki dla edukacji szkolnej, „Szkoła Specjalna” 2005, nr 3, s. 167-181.
  5. Stachyra J.,  Zdolności poznawcze i możliwości umysłowe uczniów z uszkodzonym słuchem, Lublin 2001.

Literatura uzupełniająca

  1. Buryn U., Hulboj T., Kowalska T., Podziemska M., Mój uczeń nie słyszy. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych, Warszawa 2001. 
  2. Bieńkowski J., Matematyka: poradnik nauczyciela szkoły dla głuchych, Warszawa 1980, 
  3. Gunia G., Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy, Kraków 2006.
  4. Orłowska-Popek Z., Emocje w wypowiedziach uczniów niesłyszących, Kraków 2011. 
  5. Szczepankowski B., Wspomaganie rozwoju dziecka niesłyszącego: audiofonologia pedagogiczna, Warszawa 2009. 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2022 17:23)