SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej osób z zaburzeniami sprawności językowych z wykorzystaniem komunikacji alternatywnej i wspomagającej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej osób z zaburzeniami sprawności językowych z wykorzystaniem komunikacji alternatywnej i wspomagającej
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSEW-MKKAW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Regina Korzeniowska
  • dr Katarzyna Stein-Szała
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 15
(w tym jako e-learning)
1
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Ukazanie trudności komunikacyjnych osób z ASD. Uświadomienie studentom w jaki sposób trudności komunikacyjne ograniczają funkcjonowanie osób ze spektrum autyzmu.
Przedstawienie alternatywnych i wspomagających metod komunikacji stosowanych w pracy z osobami z ASD. Dokonanie charakterystyki systemów porozumiewania się oraz
wskazanie praktycznych sposobów na ich wprowadzenie.

Wymagania wstępne

Brak wstępnych wymagań

Zakres tematyczny

Analiza trudnościami w porozumiewaniu się osób ze spektrum autyzmu. Umiejętności prelingwalne i ich znaczenie dla rozwoju funkcji komunikacyjnych. Ocena umiejętności
komunikacyjnych osób ze spektrum autyzmu. AAC, a rozwój mowy funkcjonalnej u osób ze spectrum autyzmu. Systemy porozumiewania się, znaki w komunikacji alternatywnej
i wspomagającej oraz wprowadzanie ich u osób z ASD.

Metody kształcenia

Dyskusja, pokaz, metoda projektu, ćwiczenie praktyczne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Diagnoza, analiza trudności komunikacyjnych, wprowadzenie AAC - studium przypadku (praca pisemna).

Literatura podstawowa

1. Błeszyński J., Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Kraków 2006.
2. Cwaliński A., Wspomaganie komunikacji werbalnej dziecka z autyzmem wczesnodziecięcym, „Biuletyn Stowarzyszenia Mówić bez Słów", 2004, nr 3 (5).
4. Kielin J., Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla terapeutów i nauczycieli, Gdańsk 2016.
5. Martinsen H. M., Tetzchner von S., Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych metod porozumiewania się, Warszawa 2002.

6. Mirenda P. Introduction to AAC for Individuals with Autism Spectrum Disorders, In: Mirenda, P.; Iacono, T. (eds.). Autism Spectrum Disorders and AAC.  Baltimore 2009. 

Literatura uzupełniająca


1. Bogucka J., Grycman M., Kaniecka K. Porozmawiajmy. Poradnik dla nauczyciela, Bydgoszcz 2001.
2. Kazimierska M., Wybór systemu porozumiewania się w zależności od kompetencji ucznia, „Biuletyn Stowarzyszenia Mówić bez Słów", 2003, nr 1.
3. Smyczek A., Bolon B., Bobińska-Domżał A., Guzik J., Twoje znaki, moje słowa i zabawa już gotowa! Program edukacyjny dla rodzin dzieci niemówiących, używających
komunikacji wspomagającej (AAC), Kraków 2006.
4. Wiem czego chcę! Z praktyki polskich użytkowników i terapeutów AAC, red. M. Grycman, Kraków 2004.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 19:20)