Opanowanie teoretycznych /interdyscyplinarnych/ i metodycznych podstaw biblioterapii, jako metody w procesie wychowania, formy programu kształtowania postaw wobec dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i relacji w grupach rówieśniczych.
Ukształtowanie umiejętności i rozbudzenie kreatywności studentów w zakresie organizacji i realizacji postępowania biblioterapeutycznego, jako programu wychowawczego w edukacji integracyjnej i włączającej, programu kształtującego kompetencje społeczno-emocjonalne dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : tworzenia modeli, programów, konspektów postępowania biblioterapeutycznego, materiałów biblioterapeutycznych, stosowania wybranych technik biblioterapeutycznych.
Ukształtowanie wrażliwości na potrzeby dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i innych uczestników edukacji integracyjnej i włączającej oraz słowo pisane i mówione – jako środki oddziaływania terapeutycznego, zwłaszcza w procesie rozpoznawania zachowań świadczących o wystąpieniu konfliktu lub stosowaniu przemocy i określania działań interwencyjnych, w tym wskazań terapeutycznych.
Wymagania wstępne
Wynikające z dotychczasowego przebiegu studiów:
Orientacja w pedagogicznej i psychologicznej problematyce dziecka (zwłaszcza z niepełnosprawnością), jego rozwoju i psychospołecznego funkcjonowania.
Umiejętność intyrdyscyplinarnego rozumienia problematyki specjalnych potrzeb edukacyjnych, edukacji integracyjnej i włączającej.
Wrażliwość na psychiczne, pedagogiczne, społeczne problemy dziecka (zwłaszcza z niepełnosprawnością), empatia i otwartość.
Zakres tematyczny
1. Podstawy teoretyczne i metodyczne biblioterapii; biblioterapia jako nauka, metoda wychowania, terapii, profilaktyki, resocjalizacji; biblioterapia jako płaszczyzna współdziałania środowisk wychowawczych; biblioterapia jako program wychowawczy w edukacji integracyjnej i włączającej.
2. Biblioterapia w kształtowaniu stylów i postaw wychowawczych, postaw nauczycieli i dzieci/uczniów w grupach zróżnicowanych w przedszkolu i szkole.
3. Biblioterapia w edukacji integracyjnej i włączającej dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (z niepełnosprawnościami, z dysfunkcjami rozwojowymi o charakterze endogennym, z problemami i zaburzeniami rozwojowymi o charakterze egzogennym – metodyka postępowania biblioterapeutycznego, diagnozowanie dla potrzeb biblioterapii, konstruowanie modeli, programów biblioterapeutycznych, konspektów zajęć, dobór i konstruowanie materiałów biblioterapeutycznych – w biblioterapii poznawczej i ekspresyjnej.
4. Bajkoterapia i poezjoterapia w diagnozowaniu i likwidowaniu konfliktów w grupie zróżnicowanej i kształtowaniu kompetencji społeczno-emocjonalnych dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i pozostałych uczestników edukacji integracyjnej i włączającej.
5. Materiał alternatywny w postępowaniu biblioterapeutycznym. Media i wytwory kultury w postępowaniu biblioterapeutycznym.
Metody kształcenia
analiza tekstu z dyskusją, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, pokaz, metoda projektu.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
aktywność na zajęciach, wynik kolokwium, oceny z projektów praktycznych /indywidualnych i zespołowych/
ocena:
średnia arytmetyczna z ocen:
wiedza – na podstawie kolokwium - test z progami punktowymi przeprowadzony w połowie i na końcu semestru;
umiejętności – oceny z projektów praktycznych: program biblioterapeutyczny, konspekt zajęć biblioterapeutycznych, materiały biblioterapeutyczne - w trakcie semestru wystawiane na podstawie kryteriów zgodności z wymogami metodycznymi
ocena końcowa: ocena z ćwiczeń
Dopuszczalna liczba nieobecności - 3; wymagane zgłoszenie się na konsultacje.
Literatura podstawowa
Borecka I., Biblioterapia w szkole podstawowej i gimnazjum, Wałbrzych 2002.
Czerwińska M., Biblioterapia, (w:) Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 1: A-F, Warszawa 2003, s. 380-385.
McNicol S., Brewster L., Bibliotherapy, London 2018.
Molicka M., Biblioterapia i bajkoterapia: rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, Poznań 2011.
Szefler E., Przeciw przemocy w szkole. Literatura biblioterapeutyczna, Warszawa 2010.
Literatura uzupełniająca
Borecka I., Z motylem w tle. O baśni w biblioterapii i terapii pedagogicznej, Wałbrzych 2004.
Czytelnictwo i biblioterapia w pedagogice specjalnej, red. E. Tomasik, Warszawa 1994.
Jaszczyk A., Kochaniak B., "Czarodziejski pyłek", czyli Metafora i bajka we wspomaganiu rozwoju małego dziecka: przykładowe bajki o charakterze terapeutycznym z zakresu akceptacji i tolerancji drugiego człowieka oraz niwelowania lęków i obaw towarzyszących małym dzieciom, przykładowe scenariusze zajęć do wykorzystania w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, Kraków 2006
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 18:53)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.