SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praca z dziećmi i młodzieżą przejawiającymi zachowania trudne - zagrożonymi niedostosowaniem społecznym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praca z dziećmi i młodzieżą przejawiającymi zachowania trudne - zagrożonymi niedostosowaniem społecznym
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSpP-PDMZT-22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Lidia Wawryk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 15
(w tym jako e-learning)
1
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  • zapoznanie słuchaczy z podstawowymi informacjami dotyczącymi  zaburzeń zachowania - ich podłoża, objawów, typologii. 
  • rola diagnozy zaburzeń zachowania (istota działań socjoterapeutycznych i planowania procesu socjoterapeutycznego).
  • podstawy  korekcji zaburzeń zachowania.

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki specjalnej, psychologii klinicznej i rozwojowej.

Zakres tematyczny

Problematyka ćwiczeń:

Zaburzenia zachowania w aspekcie bio-psycho-społecznym.

Objawy zaburzeń zachowania (typologie i klasyfikacje).

Diagnoza zaburzeń zachowania - rola socjoterapii i korekcja zaburzeń zachowania.

Specyficzne trudności uczestników zajęć socjoterapeutycznych (np. Zespół Aspergera, ADHD).

Planowanie procesu socjoterapeutycznego.

 

 

Metody kształcenia

Praca w grupach, dyskusja, rozwiązywanie zadań.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia:  aktywność na zajęciach w zakresie posiadanej wiedzy dotyczącej zaburzeń zachowania; ocena samodzielne przygotowanego konspektu zajęć korekcyjnych dla wskazanej grupy dzieci i młodzieży z zaburzeniami zachowania (ocena wykorzystania metod i technik socjoterapeutycznych). Ocenę końcową stanowi średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest  zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia). 

 

 

 

 

Literatura podstawowa

 

  1. Jagieła J. Socjoterapia w szkole. Kraków 2007.
  2. Kendall P., Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańsk 2004.
  3. Kołakowski A., Zaburzenia zachowania u dzieci: teoria i praktyka, Sopot 2013.
  4. Kołakowski A., Pisula A., Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna, Gdańsk 2016
  5. Kutscher M i in., Dzieci z zaburzeniami łączonymi: ADHD, trudności w nauce, zespół Aspergera, zespół Tourett'a, depresja dwubiegunowa i inne, Warszawa 2007.
  6. Strzemieczny J. Zeszyty socjoterapeutyczne. Warszwa 1998.

 

 

Literatura uzupełniająca

 

  1. Coloroso B., The bully, the bullied, and the bystander. New York 2002.
  2. Grudziewska E., Diagnoza w socjoterapii, Warszawa  2017.
  3. Karasowska A, Jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania?, Warszawa 2014.
  4. Tarkowski Z., Dzieci z zaburzeniami zachowania, emocji i mowy, Gdańsk 2016.
  5. Trzcińska-Dąbrowska M. Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej, Toruń  2004.
  6. Paszkiewicz A., Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej. Warszawa 2017.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 24-04-2022 19:50)