SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Zaawansowana metodyka wychowania fizycznego |
Kod przedmiotu | 16.1-WL-WF-ZMWFI |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 15 | 1 | Egzamin |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Wyposażenie studenta w wiedzę w zakresie zdrowia, zachowań zdrowotnych, bezpieczeństwa podczas wszelkich zajęć ruchowych (w ramach lekcji wf i zajęć pozalekcyjnych, obozów, rajdów spływów). Zapoznanie z zasadami promowania i oceniania pracy ucznia szkoły ponadpodstawowej. Odniesienie nabytej wiedzy teoretycznej do etapów rozwoju fizycznego i motorycznego wychowanków. Rozwijanie umiejętności samodzielnego projektowania, programowania i planowania pracy dydaktyczno - wychowawczej na poziomie szczegółowym (organizacji form i metod pracy z uczniem) na etapie edukacji w szkole ponadpodstawowej. Rozwijać kreatywności studenta w doborze metod i form pracy z uczniami szkoły ponadpodstawowej. Wdrażanie studenta do odpowiedzialności za rozwój swoich kompetencji pedagogicznych określonych w standardach kształcenia nauczycieli szkół wyższych. Wdrażanie studentów do procesu mierzenia jakości wychowania fizycznego poprzez obserwacje lekcji wychowania fizycznego. Przygotowanie studentów do praktyki pedagogicznej w szkole ponadpodstawowej.
Student powinien posiadać wiedzę o rozwoju psychofizycznym dziecka szkolnego, umiejętności prowadzenia wszelkich zajęć ruchowych, odbyć i zaliczyć wcześniej praktykę pedagogiczną w szkole podstawowej.
Wykład: Cele wychowania fizycznego w procesie szkolnej edukacji - od hetero edukacji do autoedukacji. Cele WF w krajach europejskich i na świecie. Cele etapowe w szkole ponadpodstawowej - Podstawa Programowa (szkoły licealne, branżowe, technika, policealne). Ewaluacja w procesie WF- jakość szkolnego WF a jakość pracy szkoły. Nauczyciel badacz i nowatorstwo pedagogiczne w procesie wychowania fizycznego. Samowiedza uczestnika kultury fizycznej- nowoczesne metody automonitoringu aktywności fizycznej w okresie wczesnej dorosłości. Nauczanie-uczenie się złożonych czynności ruchowych.
Laboratorium: Jakościowe komponenty lekcji WF- ocena lekcji przez nauczyciela i uczniów pod względem jakości realizacji celów dydaktycznych i wychowawczych. Metody aktywizujące uczniów poznawczo i emocjonalnie do realizacji zadań dydaktyczno - wychowawczych w lekcji WF, koncepcja „wieloperspektywności”, kształcenie multimedialne. Planowanie kierunkowe-autorskie programy nauczania. Planowanie metodyczne- scenariusz lekcji. Wybrane metody realizacji zadań ruchowych- programowanego uczenia się i usprawniania się, problemowa. Prowadzenie lekcji wf wg scenariusza (warsztaty). Jakość procesu wychowania fizycznego w szkole - obserwacja doradczo - doskonaląca, diagnozująca i oceniająca. Monitorowanie i dokumentowanie zaangażowania uczniów do uczestnictwa w kulturze fizycznej – kwestionariusz postaw uczniów wobec kultury fizycznej, IPAQ- Kwestionariusz aktywności fizycznej, Kalendarz Aktywności fizycznej, elektroniczne sposoby pomiaru aktywności fizycznej.
Wykład konwencjonalny, metoda projektu, multimedialna, metody aktywizujące, praca w grupach, warsztaty.
Metody sprawdzania: ocena projektu, obserwacja studenta podczas zajęć, lista obecności i spóźnień, ocena terminowość realizacji zadania, sprawdzian ustny i pisemny.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: kończy się egzaminem na ocenę, po uzyskaniu przez studenta zaliczenia z laboratorium (egzamin obejmuje materiał wykładowy).
I termin-pisemny (kafeteria pytań otwartych) lub ustny z wcześniej udostępnionych zagadnień egzaminacyjnych. Podczas egzaminu studenci odpowiadają lub piszą na trzy losowo wybrane pytania oceniane w skali 3-5 i ocena końcowa to średnia z tych ocen.
II termin: tylko ustny (ocena według powyższej skali ocen).
Laboratorium: ocenie podlegają: systematyczność udziału w zajęciach, aktywny udział studenta na zajęciach, obserwacja i samodzielne prowadzenie lekcji, zaliczenie cząstkowych testów (kafeteria pytań otwartych i zamkniętych), testu końcowego (kafeteria pytań otwartych i zamkniętych) oraz projekty studenckie indywidualne i zespołowe. Wyróżnione obszary są oceniane według ustalonych progów punktowych. Całkowita ocena obliczana jest według skali punktowej: 50%pkt = dostateczny, 60% pkt= dostateczny plus, 70%pkt= dobry, 80%pkt= dobry plus, 90%pkt= bardzo bobry
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
1. Strzyżewski St., 2013, Proces kształcenia i wychowania w kulturze fizycznej. AWF w Katowicach, Katowice.
2. Raczek J. 2010, Antropomotoryka. Teoria motoryczności człowieka w zarysie, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa
3. Niemierko B. 2007, Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwa Akademickie i profesjonalne, Warszawa
4. Tatarczuk J., 2004, Metodyka wychowania fizycznego. Zagadnienia wybrane. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego. Zielona Góra.
5. Maszczak T. 2009; Edukacja fizyczna w nowej szkole, AWF w Warszawie, Warszawa
6. Madejski E., Węglarz J., 2008, Wybrane zagadnienia współczesnej metodyki, Kraków.
7. Taraszkiewicz M., Malinowski M. 2003, Planowanie scenariuszy lekcji i materiałów edukacyjnych, Wydawnictwo Verlag Dashöfer, e-book, s. 11-19, s. 20- 38
8. Umiastowska D. 2014, Metody nauczania przygotowujące do całożyciowej aktywności fizycznej [w:] K. Skalik, J. Polechoński (red.) Współczesne problemy wychowania fizycznego, Wydawnictwo AWF w Katowicach, Katowice , s. 165- 175
9. Bronikowski M., 2012, Dydaktyka wychowania fizycznego, fizjoterapii i sportu, AWF Poznań .
10. Pośpiech J., 2003, Wychowanie fizyczne i sport szkolny w krajach europejskich-wybrane problemy, Opole.
11. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/
Zmodyfikowane przez dr hab. Halina Guła-Kubiszewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-04-2022 09:09)