SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Formy malarskie w ilustracji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Formy malarskie w ilustracji
Kod przedmiotu WA--ForMalwIlust-Ć-POD16_pNadGenM6IMH
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Ilustracja i komiks z elementami concept art
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Magdalena Gryska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 12
(w tym jako e-learning)
0,8
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  • Celem przedmiotu jest zrozumienie i opanowanie warsztatu twórczego, znajomość budowy obrazu, funkcji koloru, materii malarskiej, struktury, światła.
  • Stworzenie warunków dla zdobycia wiedzy na temat dyscyplin pokrewnych malarstwu z innymi dziedzinami w celu tworzenia prac o charakterze interdyscyplinarnym.
  • Uwrażliwienie studenta na znajomość środków, dysponowanie umiejętnościami rzemiosła oraz na świadomość w podejmowaniu decyzji.
  • Celem przedmiotu jest poznanie podstawowych funkcji koloru w  obrazie, nabycie umiejętności łączenia technik oraz ich adekwatnego wykorzystania we własnych kreacjach artystycznych

Wymagania wstępne

  • Podstawowe kompetencje rysunkowe i malarskie.

Zakres tematyczny

  • Przedmiot obejmuje zapoznanie się studenta z technikami malarskimi: akwarela, gwasz, kredka, olej, akryl, collage.
  • Zakres tematyczny przedmiotu kładzie nacisk na równowagę podstaw warsztatowych i teoretycznych rozwoju studenta. Punktem wyjścia w jest podejście do malarstwa jako dyscypliny asymilującej szeroki wachlarz dostępnych środków wypowiedzi artystycznej przy biegłym opanowaniu współczesnych środków kształtowania obrazu.
  • Poznanie podstawowych narzędzi.
  • Zakres tematyczny przedmiotu kładzie nacisk na równowagę podstaw warsztatowych i teoretycznych rozwoju studenta.

Metody kształcenia

  • Realizacja prac z zakresu interpretowania zagadnień na język ilustracji, przez pracę z różnorodnymi rodzaju tekstami.
  • Przyswajanie umiejętność ilustrowania beletrystyki, tekstów poetyckich oraz artykułów publicystycznych z uwzględnieniem różnych formatów ilustracji podyktowanych typografią wydawnictwa.
  • Ćwiczenia realizowane pod kierunkiem pedagoga w trakcie trwania zajęć.
  • Omawianie wszystkich realizowanych zadań zarówno na etapie projektów jak i realizacji zadań malarskich.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • Indywidualne korekty w trakcie realizacji zadań, rozmowy konsultacje.
  • Udział w przeglądach semestralnych prac.
  • Realizacja tematów.
  • Systematyczny kontakt online, aktywność w grupie założonej na potrzeby działania pracowni na facebooku
  • Wspólny czat/dyskusja naukowa ze studentami dotycząca problematyki zajęć

Literatura podstawowa

  • Ilustracje. Przewodnik, Nick Souter, Tessa Souter 2012
  • Nie ma się co obrażać. Nowa polska ilustracja, Patryk Mogilnicki, 2017
  • Ambrose/Harris Layout. Zasady, kompozycja, zastosowanie, Wydawnictwo naukowe PWN Warszawa 2008
  • Ray Smith, Tajemnice warsztatu artysty, wyd. Muza, Warszawa 1997
  • Władysław Strzemiński; Teoria widzenia, Wyd. Literackie, Kraków 1974.
  • David Hockney: Wiedza tajemna, sekrety technik malarskich dawnych mistrzów, Wydawnictwo Uniwersitas, Kraków 2006

oraz literatura polecana przez prowadzącego przedmiot

Literatura uzupełniająca

Inne źródła i strony internetowe; Muzea świata, Galerie Sztuki Współczesnej, autorskie strony artystów.  

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Magdalena Gryska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-05-2023 15:57)