Celem przedmiotu jest zrozumienie i opanowanie warsztatu twórczego, znajomość budowy obrazu, funkcji koloru, materii malarskiej, struktury, światła.
Stworzenie warunków dla zdobycia wiedzy na temat dyscyplin pokrewnych malarstwu z innymi dziedzinami w celu tworzenia prac o charakterze interdyscyplinarnym.
Uwrażliwienie studenta na znajomość środków, dysponowanie umiejętnościami rzemiosła oraz na świadomość w podejmowaniu decyzji.
Celem przedmiotu jest poznanie podstawowych funkcji koloru w obrazie, nabycie umiejętności łączenia technik oraz ich adekwatnego wykorzystania we własnych kreacjach artystycznych
Wymagania wstępne
Podstawowe kompetencje rysunkowe i malarskie.
Zakres tematyczny
Przedmiot obejmuje zapoznanie się studenta z technikami malarskimi: akwarela, gwasz, kredka, olej, akryl, collage.
Zakres tematyczny przedmiotu kładzie nacisk na równowagę podstaw warsztatowych i teoretycznych rozwoju studenta. Punktem wyjścia w jest podejście do malarstwa jako dyscypliny asymilującej szeroki wachlarz dostępnych środków wypowiedzi artystycznej przy biegłym opanowaniu współczesnych środków kształtowania obrazu.
Poznanie podstawowych narzędzi.
Zakres tematyczny przedmiotu kładzie nacisk na równowagę podstaw warsztatowych i teoretycznych rozwoju studenta.
Metody kształcenia
Realizacja prac z zakresu interpretowania zagadnień na język ilustracji, przez pracę z różnorodnymi rodzaju tekstami.
Przyswajanie umiejętność ilustrowania beletrystyki, tekstów poetyckich oraz artykułów publicystycznych z uwzględnieniem różnych formatów ilustracji podyktowanych typografią wydawnictwa.
Ćwiczenia realizowane pod kierunkiem pedagoga w trakcie trwania zajęć.
Omawianie wszystkich realizowanych zadań zarówno na etapie projektów jak i realizacji zadań malarskich.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Indywidualne korekty w trakcie realizacji zadań, rozmowy konsultacje.
Udział w przeglądach semestralnych prac.
Realizacja tematów.
Systematyczny kontakt online, aktywność w grupie założonej na potrzeby działania pracowni na facebooku
Wspólny czat/dyskusja naukowa ze studentami dotycząca problematyki zajęć
Literatura podstawowa
Ilustracje. Przewodnik, Nick Souter, Tessa Souter 2012
Nie ma się co obrażać. Nowa polska ilustracja, Patryk Mogilnicki, 2017
Ambrose/Harris Layout. Zasady, kompozycja, zastosowanie, Wydawnictwo naukowe PWN Warszawa 2008
Ray Smith, Tajemnice warsztatu artysty, wyd. Muza, Warszawa 1997
Władysław Strzemiński; Teoria widzenia, Wyd. Literackie, Kraków 1974.
David Hockney: Wiedza tajemna, sekrety technik malarskich dawnych mistrzów, Wydawnictwo Uniwersitas, Kraków 2006
oraz literatura polecana przez prowadzącego przedmiot
Literatura uzupełniająca
Władysław Ślesicki, Techniki malarskie, spoiwa organiczne, Wydawnictwo Arkady, Warszawa,1984
Praca zbiorowa: Techniki wielkich mistrzów malarstwa, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 2004;
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.