Zapoznanie studentów z nowoczesnymi technologiami pomiarowymi, sprzętem i oprogramowaniem w zakresie pozyskiwania i przetwarzania danych geoprzestrzennych.
Wymagania wstępne
Podstawy fizyki, podstawy geodezji i kartografii.
Zakres tematyczny
Wprowadzenie do technologii LIDAR. Ogólna zasada działania skanerów laserowych. Charakterystyka danych. Architektura systemu pomiarowego i specyfikacja pozyskiwania danych dla systemów lotniczych (ALS), mobilnych (MLS) i naziemnych (TLS).
Lotniczy skaning laserowy (ALS) - Komponenty systemu pomiarowego. Szczegółowa charakterystyka wybranych systemów pomiarowych - Źródła błędów i dokładności pomiarowe systemów lotniczych. Blokowe wyrównanie szeregów ALS. Algorytm postępowania, powierzchnie referencyjne
Skanery laserowe dla bezzałogowych statków powietrznych (BSP).
Mobilny skaning laserowy (MLS). Charakterystyka danych MSL i ich zastosowania, komponenty systemu pomiarowego. Omówienie wybranych systemów pomiarowych: kolejowych, drogowych ,nawodnych, pieszych.
Naziemny skaning laserowy (TLS): charakterystyka i zastosowania. Podział skanerów. Parametry techniczne i dokładnościowe skanerów. Źródła błędów i dokładności pomiarowe naziemnych skanerów laserowych.
Planowanie i realizacja pomiaru. Problematyka przetwarzania danych z naziemnego skaningu laserowego.
Chmura punktów jako dane pomiarowe: czynniki wpływające na jakość pozyskiwanych danych, oprogramowanie do przetwarzania chmur punktów, standardy i formaty danych. Klasyfikacja chmur punktów.
Oprogramowanie do analiz i przetwarzaniu chmur punktów,
Przetwarzanie danych z ALS i TLS (filtracja i orientacja danych, klasyfikacja chmury punktów, analizy przestrzenne, NMT i NMPT, modelowanie 3D na podstawie chmury punktów, integracja danych)
Metody kształcenia
Zajęcia prowadzone w formie wykładu konwencjonalnego i konwersatoryjnego oraz realizacji zadania praktycznego.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z pisemnego zaliczenia końcowego. Progi punktowe przedstawiają się następująco:
50% - 60% maksymalnej do uzyskania liczby punktów – dostateczny,
61% - 70% – dostateczny plus,
71% - 80% – dobry,
81% - 90% – dobry plus,
91% - 100% – bardzo dobry.
Laboratorium: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, przewidzianych do realizacji w ramach programu laboratorium.
Zaliczenie przedmiotu: ocena jest średnią ważoną z ocen O = 0,4 W + 0,6 L
Literatura podstawowa
Główny Urząd Geodezji i Kartografii, ISOK: Podręcznik dla uczestników szkoleń z wykorzystania produktów LiDAR, Warszawa 2015;
Modelowanie i wizualizacja danych 3D na podstawie pomiarów fotogrametrycznych i skaningu laserowego, praca zbiorowa: K. Bęcek, P. Gawronek, P. Klapa, B. Kwoczyńska, P. Matuła, K. Michałowska, S. Mikrut, B. Mitka, I. Piech, M. Zygmunt, Wydawnictwo WSI-E, Rzeszów 2015;
Fotogrametria i skaning laserowy w modelowaniu 3D, Praca zbiorowa red. S. Mikrut, E. Głowienka, Wydawnictwo WSI-E, Rzeszów 2015;
Zastosowanie technologii naziemnego skaningu laserowego w wybranych zagadnieniach geodezji inżynieryjnej, Praca zbiorowa red. J. Zaczek-Peplinska, M. Strach, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2017.
Literatura uzupełniająca
1. Aktualne publikacje naukowe z zakresu pozyskiwania i przetwarzania danych LiDAR.
Uwagi
Wykłady: Sala wyposażona w sprzęt audiowizualny umożliwiający prezentację multimedialną. Laboratoria: sala komputerowa z oprogramowaniem do przetwarzania danych LiDAR.
Dopuszcza się możliwość realizacji części zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem narzędzi nauczania na odległość.
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Anna Bazan-Krzywoszańska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-05-2022 13:24)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.