SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Grafika komputerowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Grafika komputerowa
Kod przedmiotu 11.3-WI-GeoTSP-GK- 22
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Geoinformatyka i techniki satelitarne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Andrzej Czajkowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z możliwościami współczesnej grafiki komputerowej z uwzględnieniem pakietów aplikacji i środowisk programistycznych. Ukształtowanie wśród studentów zrozumienia terminologii i podstawowej funkcjonalności systemów grafiki komputerowej.

Wymagania wstępne

Matematyka, Podstawy programowania,

Zakres tematyczny

  • Formaty obrazu
  • Grafika rastrowa i wektorowa
  • Analiza i obróbka obrazu cyfrowego
  • Modelowanie obiektów trójwymiarowych z wykorzystaniem wierzchołków, krawędzi i poligonów.
  • Mapy i Materiały.
  • Teksturowanie wielokanałowe.
  • Teksturowanie UV.
  • Animacja komputerowa - keyframing
  • Systemy cząsteczkowe klasyczne i zdarzeniowe.
  • Oświetlenie sceny 3D
  • Proces renderingu z wykorzystaniem CPU i GPU.

Metody kształcenia

Wykład: dyskusja, konsultacje, wykład problemowy, wykład konwencjonalny
Laboratorium: ćwiczenia laboratoryjne

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z kolokwiów pisemnych w formie sprawdzianu z progami punktowymi, przeprowadzonych co najmniej raz w semestrze.
Laboratorium - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych przewidzianych do realizacji w ramach programu laboratorium.
Składowe oceny końcowej = wykład: 50% + laboratorium: 50%

Literatura podstawowa

  1. Jankowski M.: Elementy grafiki komputerowej, WNT, 2006.
  2. D. Derakhshani, R. L. Derakhshani, Autodesk 3ds Max 2014. Oficjalny podręcznik, Helion, 2014
  3. Kelly L. Murdock's Autodesk 3ds Max 2021 Complete Reference Guide, SDC Publications , 2020
  4. Faulkner, A., Chavez, C., Adobe Photoshop CC. Oficjalny podręcznik. Wydanie II. Helion, 2018.

Literatura uzupełniająca

  1. Tomaszewska-Adamerek A., Zimek R.: ABC grafiki komputerowej i obróbki zdjęć, Helion, 2007.
  2.  S.J. Gortler, Foundations of 3D Computer Graphics, MIT Press, 2012
  3. Adobe Creative Team, Adobe Photoshop CC Classroom in a Book. Adobe Press, 2013.
  4. Kiciak P.,  Podstawy modelowania krzywych i powierzchni. Zastosowania w grafice komputerowej, 2019

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Andrzej Czajkowski (ostatnia modyfikacja: 05-05-2022 11:36)