SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Programowanie komputerów 1 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Programowanie komputerów 1
Kod przedmiotu 11.3-WK-MATP-PK1-L-S14_pNadGen1CNU5
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Matematyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Paweł Wolański
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Opanowanie umiejętności pisania prostych programów w języku Python z wykorzystaniem podstawowych struktur danych, z zachowaniem zasad programowania strukturalnego. Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie podstaw analizy algorytmów.

 

Wymagania wstępne

Znajomość obsługi komputera. Znajomość matematyki na poziomie szkoły średniej.

Zakres tematyczny

Wykład

  1. System komputerowy. Sprzęt i oprogramowanie. Algorytm, język programowania, program, kompilator, interpreter, sieć działań programu. Arytmetyka komputerów. Metodologie programowania.

  2. Podstawy programowania w języku Python. Struktura programu. Standardowe typy proste: całkowite, rzeczywiste, logiczny, znakowy. Deklaracje zmiennych. Instrukcja przypisania. Instrukcje warunkowe i iteracyjne. Tablice, operacje na tablicach. Pojęcie obiektu i klasy. Metody statyczne. Typ wyliczeniowy.  

  3. Własności algorytmów. Złożoność obliczeniowa algorytmów. Semantyczna poprawność algorytmu. Asymptotyka.

  4. Metodyka rozwiązywania problemów algorytmicznych.

Laboratorium

  1. Schematy blokowe.

  2. Podstawowe elementy języka Python. Standardowe typy proste, wyrażenia arytmetyczne i logiczne, deklaracje zmiennych.

  3. Pisanie i uruchamianie prostych programów z instrukcjami: przypisania i warunkowymi.

  4. Pisanie i uruchamianie programów zawierających instrukcje iteracyjne.

  5. Przetwarzanie tablic.

  6. Przetwarzanie łańcuchów.

  7. Metody statyczne: tworzenie i wywoływanie.

  8. Uruchamianie przygotowanej samodzielnie aplikacji wykorzystującej wszystkie zdobyte na zajęciach umiejętności.

Metody kształcenia

Wykład: wykład problemowy.

Laboratorium: ćwiczenia laboratoryjne w pracowni komputerowej – pisanie i uruchamianie samo-dzielnie napisanych programów, na zadane przez prowadzącego tematy,  analiza tych programów i analiza stosowanych algorytmów. Nad niektórymi programami studenci będą pracowali w grupach 2-3 osobowych. Ponadto każdy student jest zobowiązany przedstawić na ostatnim laboratorium samodzielnie napisaną aplikację będącą programem zawierającym wszystkie poznane wcześniej na zajęciach elementy języka programowania wraz z dokumentacją zgodnie z zadaną specyfikacją.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład. Egzamin weryfikujący efekty kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności. Egzamin składa się z dwóch części, pisemnej i ustnej. Warunkiem przystąpienia do części ustnej jest uzyskanie 30% punktów z części pisemnej. Uzyskanie 50% punktów z części pisemnej gwarantuje uzyskanie pozytywnej oceny.

Laboratorium. Ocena końcowa  jest wystawiana na podstawie punktów uzyskanych na zajęciach. Punkty uzyskuje się za napisane na zajęciach sprawdziany, przedstawioną na ostatnich zajęciach aplikację, aktywność na zajęciach.

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z laboratorium (50%) oraz ocena z egzaminu (50%). Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z laboratorium. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z egzaminu

Literatura podstawowa

  1. Zed A. Shaw, Python 3: Proste wprowadzenie do fascynującego świata programowania, Wydawnictwo Helion, 2018

  2. Rob Miles, Python: Zacznij programować, Wydawnictwo Helion, 2019.

  3. L. Banachowski, K. Diks, W. Rytter, Algorytmy i struktury danych, WNT, Warszawa 1996.

  4. Naomi Ceder, Python: szybko i prosto, Wydawnictwo Helion 2019.

 

Literatura uzupełniająca

  1. M. Gorelick, I. Ozsvald, Python. Programuj szybko i wydajnie, Wydawnictwo Helion, 2015

  2. http://pl.python.org

  3. https://docs.python.org/3/

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 04-07-2022 08:08)