SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pracownia matematyczna 1 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pracownia matematyczna 1
Kod przedmiotu 05.9-WK-MATP-PM1-S18
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Matematyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Nauczycielska
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Aleksandra Arkit
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Nabycie umiejętności przygotowywania własnych materiałów dydaktycznych i ich wykorzystania w nauczaniu matematyki na bazie odpowiednich nowoczesnych złożonych środków dydaktycznych (pakietów matematycznych oraz tablicy interaktywnej) na podstawowym poziomie edukacyjnym.

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania metodycznego na podstawowym poziomie edukacyjnym. Podstawowa umiejętność obsługi komputera.

Zakres tematyczny

1. Środowisko pracy nauczyciela jako organizatora procesu dydaktycznego.

2. Metoda nauczania portfolio: korzyści, koncepcja, ocena.

3. Wprowadzenie do teorii ograniczeń i myślenia krytycznego.

4. Tworzenie interaktywnych materiałów dydaktycznych z zakresu podstawy programowej dla szkół podstawowych (algebra, geometria płaska, geometria przestrzenna, statystyka i rachunek prawdopodobieństwa).

5. Przygotowywanie i realizacja scenariuszy zajęć z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych będących w wyposażeniu pracowni matematycznej.

6. Zapoznanie się i przećwiczenie wszystkich funkcjonalności tablicy interaktywnej na bazie materiałów w dyspozycji pracowni matematycznej, zasobów dostępnych bezpłatnie w Internecie oraz samodzielnie przygotowanych pomocy dydaktycznych.
 

Metody kształcenia

Na zajęciach zostaną wykorzystane przede wszystkim metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy oraz metody praktyczne - głównie ćwiczenia laboratoryjne w pracowni matematycznej z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych, programów komputerowych uczących i programów narzędziowych, ułatwiające tworzenie interaktywnych materiałów dydaktycznych z zakresu podstawy programowej dla szkół podstawowych.

.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest systematyczne tworzenie portfolio studenta dotyczącego udziału w zajęciach.

Ocenie podlega bieżące monitorowanie portfolio, jego przeglądy z elementami oceny koleżeńskiej, kompletność materiałów w odniesieniu do analizowanych zagadnień podstawy programowej w szkole podstawowej z zakresu algebry, geometrii płaskiej, geometrii przestrzennej, statystyki i rachunku prawdopodobieństwa, zawarcie refleksji wynikających z doświadczeń, organizacja i spójność materiałów.  

 

 

Literatura podstawowa

  1.  Czaja-Chudyba I., Myślenie krytyczne w edukacji. Metodyka kształcenia w szkole podstawowej., Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020
  2.  Ostrowska M., Sterna D., Technologie informacyjno-komunikacyjne na lekcjach. Przykładowe konspekty i polecane praktyki, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2015
  3.  Rybak A., Multimedialne wspomaganie kształcenia matematycznego, Wydawnictwo Nowik, Opole 2016
  4.  Winiarek M. (red.), Praktyczny przewodnik po myśleniu krytycznym w edukacji, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2022
  5.  Winkowska-Nowak K., Skiba R. (red.), GeoGebra: wprowadzenie innowacji edukacyjnej, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2011
  6.  Wróbel K., Stasiak M., Model funkcjonowania pracowni przedmiotowej z matematyki dla klas IV-VIII szkoły podstawowej, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2017

Literatura uzupełniająca

  1.  Pozycje książkowe, artykuły z czasopism dydaktycznych oraz Internetu - wybór adekwatny do tematyki zajęć
  2.  Podręczniki matematyki do szkoły podstawowej - wybór

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 07-09-2023 05:40)