SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pracownia matematyczna 2 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pracownia matematyczna 2
Kod przedmiotu 05.9-WK-MATD-PM2-S18
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Matematyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Aleksandra Arkit
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Nabycie umiejętności przygotowywania własnych materiałów dydaktycznych i ich wykorzystania w nauczaniu matematyki na bazie odpowiednich nowoczesnych złożonych środków dydaktycznych (pakietów matematycznych oraz tablicy interaktywnej) na ponadpodstawowym poziomie edukacyjnym.

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania metodycznego na ponadpodstawowym poziomie edukacyjnym. Podstawowa umiejętność obsługi komputera. Pracownia matematyczna 1.

Zakres tematyczny

1. Wykorzystanie narzędzi TOC i rutyn myślenia krytycznego w realizacji procesu dydaktycznego.

2. Tworzenie interaktywnych materiałów dydaktycznych z zakresu podstawy programowej dla szkół ponadpodstawowych (elementy analizy matematycznej, geometria płaska, geometria przestrzenna, statystyka i rachunek prawdopodobieństwa).

3. Przygotowywanie i realizacja scenariuszy zajęć z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych będących w wyposażeniu pracowni matematycznej, zasobów dostępnych bezpłatnie w Internecie oraz samodzielnie przygotowanych pomocy dydaktycznych.

4. Wykorzystanie funkcjonalności tablicy interaktywnej do realizacji przygotowanych scenariuszy zajęć.
 

Metody kształcenia

Na zajęciach zostaną wykorzystane przede wszystkim metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy oraz metody praktyczne - głównie ćwiczenia laboratoryjne w pracowni matematycznej z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych, programów komputerowych uczących i programów narzędziowych, ułatwiające tworzenie interaktywnych materiałów dydaktycznych z zakresu podstawy programowej dla szkół podstawowych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest systematyczne tworzenie portfolio studenta dotyczącego udziału w zajęciach. Ocenie podlega bieżące monitorowanie portfolio, jego przeglądy z elementami oceny koleżeńskiej, kompletność materiałów w odniesieniu do analizowanych zagadnień podstawy programowej w szkole podstawowej z zakresu algebry, geometrii płaskiej, geometrii przestrzennej, statystyki i rachunku prawdopodobieństwa, zawarcie refleksji wynikających z doświadczeń, organizacja i spójność materiałów.

Literatura podstawowa

  1. Kwiecień D., Efektywne metody nauczania matematyki dla uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, Ośrodek Rozwoju  Edukacji, Warszawa 2016
  2. Ostrowska M., Sterna D., Technologie informacyjno-komunikacyjne na lekcjach. Przykładowe konspekty i polecane praktyki,   Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2015
  3. Winiarek M. (red.), Rutyny krytycznego myślenia w edukacji, cz. 1, IKM Sp. z o.o., Gdańsk 2022
  4. Winkowska-Nowak K., Pobiega E., Skiba R., GeoGebra: innowacja edukacyjna - kontynuacja, Wydawnictwo Akademickie SEDNO, Toruń 2013
  5. Wróbel K., Stasiak M., Model funkcjonowania pracowni przedmiotowej z matematyki w szkole ponadpodstawowej, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2017

Literatura uzupełniająca

  1. Pozycje książkowe, artykuły z czasopism dydaktycznych oraz Internetu - wybór adekwatny do tematyki zajęć
  2. Podręczniki matematyki do szkoły podstawowej - wybór

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 07-09-2023 05:56)