Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką kreatywności pracowników w organziacji i możliwości jej wyzwalania/wzmacniania.
Wymagania wstępne
Uzyskanie zaliczenia na min. ocenę dostateczną z przedmiotu: Zarządzanie zasobami ludzkimi realizowanego w semestrze II.
Zakres tematyczny
W ramach prowadzonych wykładów: Kreatywność, twórczość a innowacyjność przedsiębiorstwa. Kreatywność pracowników i jej źródła. Komponenty twórczości. Wymagania kreatywnego myślenia. Kreatywność pracowników a proces innowacyjny. Wiedza, uczenie się a zarządzanie kreatywnością. Udział pracowników w innowacyjności przedsiębiorstwa. Generowanie pomysłów innowacyjnych/Kształtowanie innowacyjności pracowników. Metoda kreatywnego benchmarkingu. Uwarunkowania kreatywności: cechy kultury organizacyjnej sprzyjające/niesprzyjające kreatywności pracowników, charakterystyka rozwiązań strukturalnych, systemów motywowania, strategie ukierunkowane na kreatywność pracowników. Bariery kreatywności.
W ramach prowadzonych ćwiczeń: Kreatywność pracowników i jej źródła. Cechy osoby kreatywnej. Umiejętności istotne dla kreatywności. Obszary zastosowania kreatywności w organizacji (jak np. rozwiązywanie problemów, prowadzenie zebrań, podejmowanie decyzji). Metody intensyfikowania kreatywności pracowników (jak np.: grupy nominalne, Delphi, synektyka, kapelusze de Bono) Techniki redefiniowania problemów. Rola menedżera w wyzwalaniu kreatywności pracowników. Możliwości przełamywania barier kreatywności w organizacji. Menedżer, który wyzwala/hamuje kreatywność pracowników. Czynniki organizacyjne sprzyjające kreatywności pracowników.
Ćwiczenia - praca w grupach, dyskusja grupowa, praca z książką (artykułem), zadania warsztatowe
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunki zaliczenia dla ćwiczeń (K_U04, K_U06, K_U011, K_U10, K_U12, K_K04):
wykonanie zadań ocenianych punktowo, dotyczących uwarunkowań kreatywności pracowników
aktywność - wykonanie dodatkowych zadań;
kolokwium zaliczeniowe obejmujące swoją tematyką treści realizowane podczas wykładów i ćwiczeń.
Ocena końcowa zależy od liczby uzyskanych punktów z kolokwium i zadań. Progi dla poszczególnych ocen: 60%- dostateczny, 70%- dobry; 80% - dobry plus, 90% - bardzo dobry.
Warunki zaliczenia dla wykładów (K_W08, K_W12, K_K02_K_K04): egzamin pisemny. Ocena zależy od liczby uzyskanych punktów: 6)% pkt- dostateczny, 65% pkt - ostateczny plus; 70% pkt dobry; 80% pkt - dobry plus, 90%i więcej pkt- bardzo dobry.
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych oceny z obu form.
Literatura podstawowa
Catmull E., Kreatywność S.A., mtBiznes, 2017
Fazlagić J., Kreatywni w biznesie, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2015.
M. D. Mumford (ed.), Handbook of Organizational Creativity, Elsevier, New York 2012
Robinson K., Oblicza umysłu. Ucząc Się Kreatywności, Element, Kraków 2010
Covey S.R., The 7 Habits of Highly Effective People, Simon + Schuster UK, 2020
Ozenc K. , Hagan M.,Kreatywne rytuały przydatne w pracy, MTBzines, 2020.
Białasiewicz M., Kreatywność i talent w koncepcji kapitału ludzkiego, Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania nr 39, t. 1, 2015
Kozarkiewicz A., Teorie kreatywności jako podstawa zarządzania projektami kreatywnymi, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Nr 244, 2015
Krajewska-Nieckarz M., Uwarunkowania kreatywności pracowników i twórczości organizacyjnej w kontekście zmian, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 457, 2016
Skrzypek E., Kreatywność a zarządzanie wiedzą, Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, t. 24, nr 1, czerwiec 2014
Sopińska A., Kreatywność a innowacyjność organizacji. Otwarte innowacje jako przejaw współkreatywności, Zeszyty Naukowe nr 61, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Oficyna Wydawnicza SGH, s. 11–27, 2018
Świerk J., Rola benchmarkingu w doskonaleniu przedsiębiorstwa, Annales Universitatis Marie Curie-Skłodowska, Sectio H. Oeconomia 44, nr 2, 2010
Bock L., Work Rules, John Murray, 2016.
Grant A., Originaks, Penguin Publishing Group, 2019
Kuśpit M., Tychmanowicz A., Zdybel J. (red.), Twórczość, kreatywność, innowacyjność : wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2015
Sokół A., Zarządzanie twórczością w organizacji- koncepcja, metody i narzędzia, CeDeWu, 2015
Zarządzanie kreatywnością w organizacji, Harvard Business Essencial, Warszawa 2005, 2018
Literatura uzupełniająca
Brzeziński M., Organizacja kreatywna, Warszawa 2009
Drucker P., Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. Warszawa 1992
Stankiewicz J., Moczulska M., Kształtowanie innowacyjności pracowników w organizacji sieciowej, „Uwarunkowania przedsiębiorczości - różnorodność i zmienność”, PWSZ, Tarnobrzeg 2008.
Stankiewicz J., Moczulska M., Od zarządzania wiedzą do wzbudzania innowacyjności członków organizacji, w: J. Stankiewicz (red.) Nowoczesne zarządzanie przedsiębiorstwem, cz. 1, Zielona Góra 2002
Stankiewicz J., Możliwości wyzwalania i intensyfikowania zachowań twórczych pracowników, ”Management” vol.3, nr 2, Zielona Góra 1999
West M., Rozwijanie kreatywności wewnątrz organizacji, Warszawa 2001
Proctor, T., Twórcze rozwiązywanie problemów. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2002
Nęcka E., Trening twórczości, Gdańsk 2019
Morgan G., Wyobraźnia organizacyjna, Warszawa 2002
Garbarski L., Kreatywność w biznesie. Czego możemy się nauczyć od artystów? , Poltext, 2021
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Marta Moczulska (ostatnia modyfikacja: 26-05-2022 14:48)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.