Celem przedmiotu jest ukazanie bogactwa oraz złożoności zachowań społecznych ludzi w sytuacjach dla nich z wielu punktów widzenia i w wielu aspektach kryzysowych.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Postawa a zachowanie w socjologii oraz psychologii społecznej. Zachowanie w trójskładnikowej teorii postawy – uwarunkowania i związki komponentów (behavioralnego, emocjonalno-afektywnego oraz poznawczego). Zachowanie a działanie. Zachowania zbiorowe – działania zbiorowe – ruchy społeczne. Analiza zachowania zbiorowego – jego istota i uwarunkowania w ujęciu N. J. Smelsera. Typologia zachowania społecznego. Definicje (koncepcje) sytuacji kryzysowej w naukach społecznych (socjologia, psychologia, ekonomia, politologia). Typologia sytuacji kryzysowej. Psychospołeczne uwarunkowania i konsekwencje zachowania w sytuacji kryzysowej. Zachowania w sytuacji kryzysu zdrowotnego (pandemia 2020/2021) - wyniki badań społecznych.
Metody kształcenia
Wykład interaktywny i wykład tradycyjny.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Znajomość treści wykładu i literatury przedmiotu. Zaliczenie pisemne, pytania otwarte. Progi dla ocen: dost - 60%, dst plus - 65%, dobry - 70%, dobry plus - 80%, bdb - 90%.
Literatura podstawowa
Afeltowicz L., Wróblewski M., Socjologia epidemii, Wydawnictwo UMK, Toruń 2021.
Kaniasty K., Klęska żywiołowa czy katastrofa społeczna. Psychospołeczne konsekwencje polskiej powodzi 1997 roku, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
Sitek W., Wspólnota i zagrożenie. Socjologiczny przyczynek do analizy krótkotrwałej wspólnoty, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1997.
Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków 2012, s. 57-124.
Wojciszke B., Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2002, s. 178-277; 313-344.
Literatura uzupełniająca
Aronson E., T. D. Wilson, R. M. Akert, Psychologia społeczna. Serce i umysł, Zysk i s-ka Wydawnictwo, Poznań 1997, s. 263-399; 453-493.
Bohner G., M. Wanke, Postawy i zmiana postaw, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004, s. 175-196; 229-254.
Buss. D. E., Psychologia ewolucyjna. Jak wytłumaczyć społeczne zachowania człowieka? Najnowsze koncepcje, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001, s. 306-337.
Giddens A., Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004, s. 624-657.
Homans G. C., Zachowania społeczne - jego formy elementarne, w: P. Sztompka, M. Kucia (red.), Socjologia. Lektury, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005, s. 35-45.
Lis-Turlejska M., Specyfika skrajnego stresu – historia poglądów, w: M. Lewicka (red.), Jednostka i społeczeństwo. Podejście psychologiczne, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002, s. 267-286.
Myers D. G., Psychologia społeczna, Zysk i s-ka Wydawnictwo, Poznań 2003, s. 151-191; 267-309; 354-399; 580-627.
Piliavin J. A., J. F. Dovidio, S. L. Gaertner, R. D. Clark III, Interweniujący świadkowie – proces udzielania pomocy, w: T. Maruszewski (red.), Poznanie- afekt- zachowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1993, s.180-207.
Sędek G., Jak ludzie radzą sobie z sytuacjami, na które nie ma rady, w: M. Kofta, T. Szustrowa (red.), Złudzenia które pozwalają żyć, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001, s. 226-248.
Smelser N. J., Analiza zachowania zbiorowego, w: P. Sztompka, M. Kucia (red.), Socjologia. Lektury, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005, s. 204-218.
Uwagi
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Leszek Gołdyka (ostatnia modyfikacja: 24-05-2022 11:00)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.