SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Choroby wewnętrzne - gastroenterologia |
Kod przedmiotu | 12.0-WL-LekAM-CHWG |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Lekarski |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie sześcioletnie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Zajęcia kliniczne | 20 | 1,33 | 20 | 1,33 | Zaliczenie na ocenę |
Seminarium | 5 | 0,33 | 5 | 0,33 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 10 | 0,67 | 10 | 0,67 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studenta z mechanizmami patofizjologicznymi i symptomatologią chorób przewodu pokarmowego człowieka. Uzyskanie wiedzy przez studenta na temat: definicji chorobowości, etiologii, patogenezy, objawów klinicznych, badań dodatkowych, rozpoznania różnicowego, rozpoznania ostatecznego, leczenia, rokowania oraz przebiegu chorób układu trawienia. Powtórzenie wiedzy na temat patofizjologii chorób układu trawienia. Zapoznanie studentów z profilaktyką chorób układu trawienia, a także uzyskanie wiedzy na temat ogólnej diagnostyki chorób układu trawienia, zapoznanie studenta z badaniami diagnostycznymi i leczniczymi wykorzystywanymi przy diagnostyce chorób przewodu pokarmowego (przede wszystkim endoskopii oraz aparatury USG). Zapoznanie studenta z najnowszymi osiągnięciami naukowymi w gastroenterologii.
Podstawowa wiedza z zakresu etyki lekarskiej oraz medycyny klinicznej, w tym elementy wchodzące w skład kształcenia przedklinicznego, takie jak immunologia kliniczna, genetyka kliniczna, radiologia czy patomorfologia.
Wykłady i seminaria
Zajęcia kliniczne:
Zajęcia kliniczne w grupach 5 osób prowadzone w oddziale chorób wewnętrznych oraz w poradni gastroenterologicznej i pracowniach endoskopowych poprzez bezpośrednią pracę z pacjentem. Student poznaje zasady przygotowania pacjenta do badań endoskopowych. Podczas zajęć student doskonali umiejętności badania podmiotowego i przedmiotowego, ustalanie rozpoznania wstępnego, propozycje badań laboratoryjnych i pracownianych, ich interpretacja, rozpoznanie różnicowe, rozpoznanie ostateczne, propozycja postępowania leczniczego u chorych hospitalizowanych stosownie do tematyki seminariów. Udział studentów w obchodach lekarskich. Przedstawienie przypadku przez studenta przed grupą studencką i nauczycielem akademickim. Samodzielne opracowanie historii choroby, pod kontrolą nauczyciela akademickiego. Wykłady prowadzone w formie prezentacji multimedialnych, seminaria w formie prezentacji i dyskusji.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: uczestnictwo w zajęciach przewidzianych programem studiów oraz wykazanie się prawidłową postawą lekarską jak i wiedzą przewidzianą w niniejszym programie przedmiotu.
Zaliczenie wykładów i seminariów:
Zaliczenie materiału wykładów i seminariów odbędzie się po zakończeniu cyklu wykładów i seminariów w formie ustalonej przez osobę prowadzącą te zajęcia ze studentami (forma testowa lub ustna). W przypadku formy testowej student będzie rozwiązywał test składający się z ok. 15-20 pytań jednokrotnego wyboru, na które student musi prawidłowo odpowiedzieć w przynajmniej 60% aby uzyskać ocenę pozytywną. W zależności od ilości prawidłowych odpowiedzi będą przypisywane odpowiednie oceny: 95-100% ocena 5.0; 85-95% ocena 4.5; 75-85% ocena 4.0; 65-75 ocena 3.5; 60-65% ocena 3.0.
Zaliczenie zajęć klinicznych:
Zaliczenie materiału zajęć klinicznych odbędzie się po zakończeniu cyklu zajęć w formie ustalonej przez osobę prowadzącą zajęcia (forma testowa lub ustna). Sprawdzenie umiejętności praktycznych nabytych podczas realizacji cyklu ćwiczeń będzie odbywało się 1) poprzez umiejętne omówienie procesu diagnostyki różnicowej w danej sytuacji klinicznej przedstawionej w formie pytania podczas zaliczenia ustnego lub 2) poprzez wybranie prawidłowej odpowiedzi na pytania dotyczące konkretnych przypadków klinicznych opisanych w formie pytań testowych podczas zaliczenia testowego. W przypadkach nieobecności usprawiedliwionych (nie przekraczających więcej niż 50% wszystkich zajęć) student powinien uzupełnić braki w terminie i formie uzgodnionymi z osobą prowadzącą zajęcia zgodnie z regulaminem studiów. Nieobecności należy usprawiedliwić odpowiednim dokumentem poświadczającym chorobę (zwolnienie lekarskie) lub wypadek losowy w ciągu 5 dni od zaistnienia przyczyny nieobecności.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0. W przypadku braku uzyskania zaliczenia wykładów i ćwiczeń przed pierwszym terminem egzaminu zgodnie z regulaminem studiów student w pierwszym terminie otrzymuję ocenę niedostateczną oraz uzgadnia formę i termin ponownego podejścia do zaliczenia danej części zajęć (wykładów/seminariów i/lub ćwiczeń) z prowadzącym dane zajęcia.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
1. Szczeklik A. (red.) Choroby Wewnętrzne. Wyd. Medycyna Praktyczna Kraków 2005 (aktualna - najnowsze wersja)
1. Dąbrowski A.(red.) Gastroeterologia cz. 1 i 2. Medical Tribune Polska, Warszawa, 2011.
Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-08-2023 14:14)