SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przedmiot do wyboru - SARS-Cov-2 w pytaniach i odpowiedziach |
Kod przedmiotu | 12.9-WL-LekAM-SPiO |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Lekarski |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie sześcioletnie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do prawidłowego pozyskiwania i interpretowania informacji dotyczących pandemii SARS-Cov-2 w kontekście roli jaką spełnia personel medyczny w aspekcie komunikacji z pacjentem/społeczeństwem i wykorzystanie zdobytej wiedzy do zaplanowania i przeprowadzenia badania epidemiologicznego. Szczególny nacisk położony będzie na wykorzystanie informacji pochodzących z wiarygodnych źródeł, z uwzględnieniem medycyny opartej na dowodach naukowych.
Cele szczegółowe:
1. Nabycie umiejętności niezbędnych do prawidłowego pozyskiwania i interpretowania informacji dotyczących pandemii SARS-Cov-2, jak:
- Wyszukanie literatury fachowej dotyczącej wybranej problematyki
- Korzystanie z literatury fachowej
- Interpretacja informacji pozyskanych z literatury fachowej
2.Zaplanowanie badania naukowego dotyczącego SARS-Cov-2, w tym
- określanie celu badania i hipotez badawczych
- dobór metod, technik i narzędzi badawczych
- dokumenty dla komisji bioetycznej, finansowanie badania
- elementy wpływające na prawidłowe przeprowadzenie badania
- zasady i formy prezentowania wyników
Znajomość epidemiologii z zakresu studiów medycznych.
Program fakultetu obejmuje 10 trzygodzinnych spotkań, które odbywać się będą raz w tygodniu i będą miały formę ćwiczeń prowadzonych przez asystenta prowadzącego. Materiałem wykorzystanym w trakcie trwania ćwiczeń będą m. in. opracowane zadania do samodzielnego rozwiązania przez studentów (studiowanie literatury; przygotowanie projektu, prezentacji multimedialnej, raportu z badań, abstraktu, wystąpienia na konferencji).
Tematyka
1. Co wiemy?
Pandemia SARS-Cov-2 w aspekcie epidemiologicznym i klinicznym.
2. Czego chcemy się dowiedzieć? Co zrobić by pozyskane informacje o SARS-Cov-2 były oparte na dowodach naukowych?
Formułowanie tematu i stawianie pytania. Wyszukiwanie literatury fachowej dotyczącej problematyki SARS-Cov-2 przy użyciu baz danych, m.in. MEDLINE, Scopus, Google Scholar: prace oryginalne, prace przeglądowe, metaanalizy. Korzystanie z rankingu publikacji naukowych, w tym ocena czynnika wpływu (IF). Krytyczna analiza badań dotyczących pytania badawczego, w tym interpretacja wyników badań epidemiologicznych i klinicznych.
3. Jak zaplanować własne badanie dotyczące SARS-Cov-2?
- dobór metod badawczych
- precyzyjne określenie czasu badania z podziałem na etapy
- populacja badana, próbkowanie
- narzędzie badawcze; konstruowanie kwestionariusza, sposób rozprowadzenia, pilotaż
4. Jak pozyskać fundusze na finansowanie mojego badania?
- Obliczanie kosztów, poszukiwanie możliwych źródeł finansowania (środki uczelniane, granty polskie i zagraniczne, środki samorządowe, sponsorzy).
- Pisanie wniosku do komisji bioetycznej zgodnie z zasadami obowiązującymi w UZ.
5. Jak prawidłowo zbierać dane?
- zbieranie danych; najczęściej popełniane błędy i metody ich ograniczania.
- konstruowanie baz danych.
- sposoby opracowania uzyskanych wyników
6. Jak opublikować wyniki mojego badania?
- Prezentowanie wyników badań – pisanie artykułu, publikowanie, postery, prezentacje ustne.
- Pisarstwo naukowe – etapy przygotowania publikacji.
- Proces recenzji.
- Wybór czasopisma.
- Przygotowywanie abstraktu i manuskryptu.
7. Dlaczego ważne jest aby komunikować się z pacjentem/społeczeństwem by skutecznie promować najnowsze wyniki badań naukowych dotyczących SARS-Cov-2, w tym wyniki mojego badania? Jak to zrobić?
- Przygotowywanie prezentacji ustnej
- Przygotowanie notatki prasowej
- Przygotowywanie posteru
Po zakończonym kursie student będzie znał uwarunkowania środowiskowe, które doprowadziły do epidemii SARS-Cov-2, będzie potrafił zinterpretować dane epidemiologiczne dotyczące zakażeń tym wirusem z uwzględnieniem geograficznego zasięgu jego występowania oraz określić przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego oraz profilaktycznego w chorobie COVID-19. Będzie posiadał wiedzę z zakresu społecznych czynników wpływających na zachowania populacji w dobie pandemii SARS-Cov-2. Będzie potrafił zaplanować i przeprowadzić badanie naukowe w oparciu o krytyczną analizę literatury medycznej i z wykorzystaniem podstaw medycyny opartej na dowodach. Znając i rozumiejąc zasady promocji zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem działań profilaktycznych w chorobach zakaźnych, będzie potrafił zastosować uzyskane wyniki badań w praktyce celem ograniczenia transmisji SARS-Cov-2 w populacji.
Zajęcia będą odbywały się raz w tygodniu i będą miały formę 3-godzinnych ćwiczeń prowadzonych przez asystenta. Materiałem wykorzystanym w trakcie trwania ćwiczeń będą zadania do samodzielnego rozwiązania przez studentów (studiowanie literatury; przygotowanie projektu, prezentacji multimedialnej, raportu z badań, abstraktu, wystąpienia na konferencji). Ćwiczenia będą odbywały się w grupach 5-osobowych w sali dydaktycznej Katedry Chorób Zakaźnych / w Centrum Symulacji Medycznej CM UZ.
Konsultacje: informacja na temat terminów konsultacji umieszczona będzie na stronie internetowej oraz platformie edukacyjnej CM UZ.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie: w formie pisemnej (test wielokrotnego wyboru, 60 pytań zamkniętych) odbywa się po przeprowadzeniu ćwiczeń. Ocenę z zaliczenia ustala się w sposób następujący: Uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zdania zaliczenia (0-59% punktów odpowiada ocenie 2,0); uzyskanie 60-67% punktów
odpowiada ocenie 3,0; uzyskanie 68-75% punktów – ocenie 3,5; uzyskanie 76-84% punktów – ocenie 4,0; uzyskanie 85-93% punktów – ocenie 4,5; uzyskanie 94-100% punktów – ocenie 5,0.
Ocenie końcowej podlegają również zaplanowanie i wykonanie prostego badania naukowego oraz interpretacja jego wyników; oraz krytyczna analiza piśmiennictwa naukowe-
go. W przypadkach nieobecności, student powinien uzupełnić braki w formie i terminie uzgodnionych z prowadzącym zajęcia, nie później niż na tydzień przed końcem semestru. Dopuszcza się limit dwóch usprawiedliwionych nieobecności.
Pozostałe warunki, nie wymienione w punkcie WARUNKI ZALICZENIA, określa Regulamin Studiów na UniwersytecieZielonogórskim: https://www.uz.zgora.pl/download.php?f=5796af7d3623c0da8b6718e0c7dc382d
1.Watała C, Różalski M, Boncler M, Kaźmierczak P. Badania i publikacje w naukach biomedycznych (tom 1-2). Alfa. Medica Press, Bielsko-Biała 2011.
2. Jonkisz A, Niebrój L. Metodologiczne podstawy badań naukowych w medycynie z elementami ogólnej metodologii nauk. Wydawnictwo Śląskiego Uniwersytetu Medycznego, Katowice 2010.
3. Lenartowicz H, Kózka M. Metodologia badań w pielęgniarstwie. PZWL, Warszawa 2010.
4. Jędrychowski W. Zasady planowania i prowadzenia badań naukowych w medycynie. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004.
1. Kallestinova ED. How to write your first research paper. Yale J Biol Med. 2011; 84(3): 181-90.
2. Bourne PE. Ten simple rules for making good oral presentations. PLoS Comput Biol 2007;3(4):e77.
sylabus opracowała prof. dr hab. Maria Gańczak
Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Agnieszka Ziółkowska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-05-2022 11:04)