SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Badania naukowe w pielęgniarstwie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Badania naukowe w pielęgniarstwie
Kod przedmiotu 12.9-WL-PIELD-BADN
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Pielęgniarstwo
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jolanta Chmielowiec
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 25 1,67 25 1,67 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 20 1,33 20 1,33 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem kształcenia jest dostarczenie wiedzy umożliwiającej planowanie oraz realizację badań naukowych. W trakcie zajęć studenci powinni zdobyć umiejętności potrzebne do napisania pracy magisterskiej, poznać podstawy pracy badawczej, posiąść umiejętność konstruowania narzędzi badawczych, poznać sposoby zbierania informacji –opanować umiejętność opracowania i udostępniania wyników swoich badań, napisać pracę magisterską. Treści tego przedmiotu mają też rozwijać badawcze zainteresowania studentów oraz przygotowywać ich do pracy w zespołach badawczych współpracy z przedstawicielami innych dyscyplin

Wymagania wstępne

Znajomość zagadnień z nauk społecznych; nauk w zakresie podstaw opieki pielęgniarskiej, w tym: podstawy pielęgniarstwa, promocji zdrowia, podstawowej opieki zdrowotnej.

Zakres tematyczny

Wykład:

1. Nauka - rodzaje, funkcje nauki. Zasady poznania naukowego.

2. Etapy i zasady badania naukowego. Przedmiot badań naukowych w pielęgniarstwie .

3. Faza koncepcji badań: temat, cel, problemy badawcze, hipotezy badawcze

5. Metody, techniki i narzędzia badawcze. Dobór grupy i terenu badań .

6. Faza wykonawcza badań naukowych. Metody analizy wyników badań i opracowywanie materiału badawczego.

7.  Etyka w badaniach naukowych – prawo autorskie i własność intelektualna.

Seminarium:

1. Analiza artykułu naukowego zgodnie z przyjętymi kryteriami.

2. Omówienie założeń do prac dyplomowych o charakterze jakościowym.

3. Wyznaczenie tematów do projektu naukowego w ścisłym powiązaniu z pielęgniarstwem i opracowanie w grupach koncepcji badań.

4. Określenie celu i problemów badawczych. Wyznaczenie terenu i grupy badanych.

5. Dobór metod i narzędzi badawczych. Konstrukcja kwestionariusza ankiety i skategoryzowanego kwestionariusza wywiadu.

6. Przeprowadzenie badań, analiza wyników, tworzenie tabel, wykresów i wyciąganie wniosków. Prezentacja wyników w grupie.

7. Omówienie źródeł naukowych, w tym czasopism naukowych pielęgniarskich i internetowych baz danych.

8. Omówienie zasad etyki w pielęgniarskich badaniach naukowych- świadoma zgoda uczestnika badań, rola i znaczenie Komisji Bioetycznych w badaniach naukowych.

 

Metody kształcenia

Wykład i analiza dokumentów, obserwacja, metoda poglądowa, dyskusja problemowa, ćwiczenia praktyczne, zajęcia w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: zaliczenie z oceną w formie pisemnej (test jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru), warunkiem zdania testu jest uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia.

94-100% = 5,0, 85-93% = 4,5, 76-84% = 4,0, 68-75% = 3,5, 60-67% = 3,0, 0-59% = 2,0.

Seminaria: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę przed lub po każdym bloku tematycznym – ocena pozytywna powyżej 60% uzyskanych punktów, wykonanie zadania indywidualnego i grupowego. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Ocena końcowa: to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

  1. Lenartowicz H. Kózka M. Metodologia badań naukowych w pielęgniarstwie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa 2010
  2. Łobocki M. Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza Impuls Kraków 2007

Literatura uzupełniająca

1.   Kubinowski D. Jakościowe badania pedagogiczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej Lublin 2011

2.   Guzik-Tkacz M. Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice. Wydawnictwo Akademickie Żak  Warszawa 2011

3.   Nowak S. Metodologia badań społecznych. PWN Warszawa 1985

4.   Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/  

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (ostatnia modyfikacja: 02-08-2022 12:29)