SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Statystyka medyczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Statystyka medyczna
Kod przedmiotu 12.9-WL-PielD-SM
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Pielęgniarstwo
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Roman Zmyślony
  • dr Ewa Synówka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 20 1,33 20 1,33 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Kształtowanie umiejętności analizy i interpretacji wyników badań empirycznych przy zastosowaniu podstawowych metod i narzędzi statystycznych (postępowanie zgodne z etyką badań naukowych), przygotowanie do samodzielnego przeprowadzenia badania naukowego o charakterze ilościowym (praca magisterska).

Wymagania wstępne

Wiedza uzyskana w ramach przedmiotu Badania naukowe w pielęgniarstwie na studiach I stopnia, kierunek pielęgniarstwo.

Zakres tematyczny

Wykłady:

1. Populacja, próba statystyczna; konstrukcja badania; obserwacja i pomiar.

2. Elementy rachunku prawdopodobieństwa. Pojęcie zmiennej losowej. Wybrane rozkłady dyskretne. Rozkład normalny i rozkłady z nim związane.

3. Podstawy wnioskowania statystycznego. Pojęcie estymatora. Przedziały ufności dla wybranych parametrów.

4. Podstawowe pojęcia związane z weryfikacją hipotez statystycznych. Badanie zgodności z rozkładem normalnym. Wnioskowanie statystyczne dotyczące parametrów w modelu normalnym.

5. Porównywanie dwóch populacji (w tym próby zależne). Jednokierunkowa analiza wariancji.

6. Podstawy analizy korelacji. Regresja liniowa.

7. Współzależność cech niemierzalnych. Tablice kontyngencji. Wybrane miary asocjacji. Test chi-kwadrat Pearsona.

8. Wybrane testy nieparametryczne: Test Manna-Whitneya. Test Wilcoxona. Test Kruskala-Wallisa.

Ćwiczenia:

1. Elementy statystyki opisowej: prezentacja graficzna materiału statystycznego oraz opis podstawowych własności rozkładu empirycznego badanych zmiennych w oparciu o wybrane miary statystyczne.

2. Rozkład dwumianowy. Własności rozkładu normalnego. Pojęcie kwantyla i wartości krytycznej – odczyt z tablic statystycznych.

3. Obliczanie na podstawie wartości z próby ocen punktowych i przedziałowych wybranych parametrów.

4.  Wnioskowanie statystyczne dotyczące parametrów w modelu normalnym.

5. Porównywanie dwóch populacji (w tym próby zależne). Jednokierunkowa analiza wariancji.

6. Zależność korelacyjna dwóch zmiennych. Współczynnik korelacji rang Spearmana i Pearsona. Regresja liniowa.

7. Tablice kontyngencji. Test chi-kwadrat Pearsona.

8. Wybrane testy nieparametryczne.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny. Na ćwiczeniach rozwiązywanie zadań lub problemów z danymi rzeczywistymi i umownymi z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi teoretycznych przedstawionych na wykładzie.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia: Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny ze sprawdzianu z zadaniami o zróżnicowanym poziomie trudności. Ocena pozytywna powyżej 60% uzyskanych punktów. Ocenie z ćwiczeń  podlega: sprawdzian oraz aktywność na zajęciach..

Wykład: zaliczenie w formie testu jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru z zadaniami i pytaniami o zróżnicowanym stopniu trudności. Warunkiem przystąpienia do testu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie  co najmniej 60% punktów możliwych do zdobycia. 

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna oceny z ćwiczeń i oceny z testu zaliczeniowego z wykładu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

94-100% = 5,0, 85-93% = 4,5, 76-84% = 4,0, 68-75% = 3,5, 60-67% = 3,0, 0-59% = 2,0.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

1.   Patrie A., Sabin C., Statystyka medyczna w zarysie, PZWL, Warszawa 2006.

2.   Moczko J. A., Bręborowicz G. H., Tadeusiewicz R., Statystyka w badaniach medycznych, PWN, Warszawa 1998.

3.    Stanisz A.,  Biostatystyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2005.

Literatura uzupełniająca

1.     Lenartowicz H., Kózka M., Metodologia badań naukowych w pielęgniarstwie, PZWL, Warszawa 2010 . 

2.     Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/ 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (ostatnia modyfikacja: 26-09-2022 11:14)