SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Statystyka medyczna |
Kod przedmiotu | 12.9-WL-PielD-SM |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Pielęgniarstwo |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra pielęgniarstwa |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 20 | 1,33 | 20 | 1,33 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Kształtowanie umiejętności analizy i interpretacji wyników badań empirycznych przy zastosowaniu podstawowych metod i narzędzi statystycznych (postępowanie zgodne z etyką badań naukowych), przygotowanie do samodzielnego przeprowadzenia badania naukowego o charakterze ilościowym (praca magisterska).
Wiedza uzyskana w ramach przedmiotu Badania naukowe w pielęgniarstwie na studiach I stopnia, kierunek pielęgniarstwo.
Wykłady:
1. Populacja, próba statystyczna; konstrukcja badania; obserwacja i pomiar.
2. Elementy rachunku prawdopodobieństwa. Pojęcie zmiennej losowej. Wybrane rozkłady dyskretne. Rozkład normalny i rozkłady z nim związane.
3. Podstawy wnioskowania statystycznego. Pojęcie estymatora. Przedziały ufności dla wybranych parametrów.
4. Podstawowe pojęcia związane z weryfikacją hipotez statystycznych. Badanie zgodności z rozkładem normalnym. Wnioskowanie statystyczne dotyczące parametrów w modelu normalnym.
5. Porównywanie dwóch populacji (w tym próby zależne). Jednokierunkowa analiza wariancji.
6. Podstawy analizy korelacji. Regresja liniowa.
7. Współzależność cech niemierzalnych. Tablice kontyngencji. Wybrane miary asocjacji. Test chi-kwadrat Pearsona.
8. Wybrane testy nieparametryczne: Test Manna-Whitneya. Test Wilcoxona. Test Kruskala-Wallisa.
Ćwiczenia:
1. Elementy statystyki opisowej: prezentacja graficzna materiału statystycznego oraz opis podstawowych własności rozkładu empirycznego badanych zmiennych w oparciu o wybrane miary statystyczne.
2. Rozkład dwumianowy. Własności rozkładu normalnego. Pojęcie kwantyla i wartości krytycznej – odczyt z tablic statystycznych.
3. Obliczanie na podstawie wartości z próby ocen punktowych i przedziałowych wybranych parametrów.
4. Wnioskowanie statystyczne dotyczące parametrów w modelu normalnym.
5. Porównywanie dwóch populacji (w tym próby zależne). Jednokierunkowa analiza wariancji.
6. Zależność korelacyjna dwóch zmiennych. Współczynnik korelacji rang Spearmana i Pearsona. Regresja liniowa.
7. Tablice kontyngencji. Test chi-kwadrat Pearsona.
8. Wybrane testy nieparametryczne.
Wykład konwencjonalny. Na ćwiczeniach rozwiązywanie zadań lub problemów z danymi rzeczywistymi i umownymi z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi teoretycznych przedstawionych na wykładzie.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia: Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny ze sprawdzianu z zadaniami o zróżnicowanym poziomie trudności. Ocena pozytywna powyżej 60% uzyskanych punktów. Ocenie z ćwiczeń podlega: sprawdzian oraz aktywność na zajęciach..
Wykład: zaliczenie w formie testu jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru z zadaniami i pytaniami o zróżnicowanym stopniu trudności. Warunkiem przystąpienia do testu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie co najmniej 60% punktów możliwych do zdobycia.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna oceny z ćwiczeń i oceny z testu zaliczeniowego z wykładu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
94-100% = 5,0, 85-93% = 4,5, 76-84% = 4,0, 68-75% = 3,5, 60-67% = 3,0, 0-59% = 2,0.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
1. Patrie A., Sabin C., Statystyka medyczna w zarysie, PZWL, Warszawa 2006.
2. Moczko J. A., Bręborowicz G. H., Tadeusiewicz R., Statystyka w badaniach medycznych, PWN, Warszawa 1998.
3. Stanisz A., Biostatystyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2005.
1. Lenartowicz H., Kózka M., Metodologia badań naukowych w pielęgniarstwie, PZWL, Warszawa 2010 .
2. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/
Zmodyfikowane przez dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (ostatnia modyfikacja: 26-09-2022 11:14)