SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia rozwojowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia rozwojowa
Kod przedmiotu 05.5-WP-TPzAP-PROZ-22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Terapia pedagogiczna z arteterapią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
  • dr Anna Mróz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - - 15
(w tym jako e-learning)
1
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z najważniejszymi zmianami rozwojowymi charakterystycznych dla poszczególnych okresów rozwoju człowieka oraz ich uwarunkowaniami.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu psychologii ogólnej.

Zakres tematyczny

Wykłady: Biologiczne uwarunkowania rozwoju człowieka. Rozwój przywiązania we wczesnym dzieciństwie. Rozwój emocjonalno-społeczny w poszczególnych okresach życia wg teorii E. Eriksona. Rozwój myślenia u dzieci i młodzieży według teorii J. Piageta.

Ćwiczenia:  Charakterystyka poszczególnych okresów rozwoju człowieka. Wpływ przebiegu rozwoju w okresie dzieciństwa i adolescencji na jakość rozwoju w dorosłości. Rozwój tożsamości w okresie adolescencji. Uwarunkowania środowiskowe prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży.

Metody kształcenia

Wykład problemowy, pogadanka, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków,

metoda sytuacyjna, praca w grupach, dyskusja, burza mózgów, prezentacja multimedialna

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę składa się aktywność studenta, praca pisemna, projektowa  lub kolokwium zaliczeniowe, wypowiedzi ustne. 

Literatura podstawowa

  1. Bee H., Psychologia rozwoju człowieka. Poznań 2006.
  2. Birch A., Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości, Warszawa 2012.
  3. Harwas - Napierała B., Trempała J. (red.) , Psychologia rozwoju człowieka. t.2. Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca

Literaturę każdorazowo podaję wykładowca na bieżące zajęcia

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anna Mróz (ostatnia modyfikacja: 08-07-2022 08:33)