SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Tutoring rodzicielski dzieci szczególnych potrzeb edukacyjnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Tutoring rodzicielski dzieci szczególnych potrzeb edukacyjnych
Kod przedmiotu 05.5-WP-TPzAP-TRDZPE-22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Terapia pedagogiczna z arteterapią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest nabycie pedagogicznej wiedzy na temat rodziny, (jej struktury, specyfiki oraz współczesnych dla niej zagrożeń) oraz zrozumienie znaczenia i istoty wychowawczego i opiekuńczego funkcjonowania rodziny. Nabycie wiedzy dotyczącej wsparcia rodziny w opiece i wychowaniu dzieci szczególnych potrzeb. Nabycie wiedzy dotyczącej specyfiki pracy z rodzinami dzieci szczególnych potrzeb. Doskonalenie umiejętności komunikacyjnych niezbędnych w pedagogicznym wspieraniu rodziny

Wymagania wstępne

Pedagogika ogólna, psychologia ogólna, psychologia rozwoju.

Zakres tematyczny

WYKŁADY: Tutoring – opieka, pedagogizacja, uświadamianie pedagogiczne rodziców. Różne ujęcia rodziny i jej funkcje, typologizacja. Rodzina współczesna i jej przemiany, znaczenie, rola, przeobrażanie, zaburzenia, orientacje życiowe. Rola matki (macochy), ojca (ojczyma), pierwszego i kolejnego dziecka, dziadków. Rodzina z dzieckiem specjalnej troski. Fazy przystosowania się rodziców (rodziny), do nowej sytuacji. Rodzina niepełna i jej specyfika – przyczyny i problemy.

Ćwiczenia: Psychoemocjonalna sytuacja dziecka wychowującego się w rodzinie niepełnej. Postawy rodzicielskie i style wychowawcze rodziców.  Błędy wychowawcze. Źródła błędnych wychowawczych  rodziców.  Współuczestnictwo rodziców w procesie edukacji dzieci. Synchronia oddziaływań wychowawczych rodziny i szkoły. Planowanie tutoringu rodzicielskiego

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny, problemowy.

Ćwiczenia – dyskusja, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, metoda przypadków, praca w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: aktywność w trakcie zajęć, dyskusja, praca pisemna.

Ćwiczenia: przygotowanie projektu, sytuacji edukacyjnych, aktywność w trakcie zajęć,  wypowiedź pisemna

Ocena z przedmiotu: średnia pozytywnych ocen z wykładów i ćwiczeń

Literatura podstawowa

Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami „trudnych uczniów? Warszawa 2000. 

Christopher C. J., Nauczyciel – rodzic. Skuteczne porozumiewanie się, Gdańsk 2004.

Fechner – Sędzicka I., Lachowska – Żarska E., Nauczyciele – rodzicom,. Spotkania klasowe prowadzone metodą warsztatową w szkole podstawowej, Toruń 2002.

Magda-Adamowicz M., Jakość dzieciństwa twórczych dzieci 7-9-letnich w perspektywie rodzinnej i lokalnej, Zielona Góra 2018.

Nowak A., Spotkania z rodzicami. Jak uatrakcyjnić tradycyjną wywiadówkę, Poznań 2000.

Pawlak B., Jak współpracować z rodzicami uczniów klas początkowych, Kraków 2003.

Ryś M., Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej, Warszawa 2001.

Satir V., Rodzina. Tu powstaje człowiek, Gdańsk 2002.

Literatura uzupełniająca

Badora S., Czeredrecka B., Marzec D., Rodzina i formy jej wspomagania, Kraków 2001.

Badziukiewicz B., Sałasiński M., Vademecum wychowawcy, Warszawa 2005.

Bulera M., K. Żuchelkowska, Edukacja przedszkolna z partnerskim udziałem rodziców, Toruń 2006.

Dobson J., Jak budować poczucie wartości w swoim dziecku, 2005

Faber E., Mazlish A., Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły, Poznań 1992.

Gurycka A., Błąd w wychowaniu, Warszawa 1990.

Kantowicz E., (red.), Wsparcie społeczne w różnych układach ludzkiego życia, Olsztyn 199

Kawula S., Człowiek w relacjach socjopedagogicznych, Toruń 1999.

Kozłowska A., Jak pomagać dziecku z zaburzeniami życia uczuciowego, Warszawa 1996.

McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2005.

 

 

Uwagi

Każdorazowo wykładowca podaje literaturę na bieżące zajęcia.


Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 01-07-2022 22:39)