SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Tutoring rodzicielski dzieci szczególnych potrzeb edukacyjnych |
Kod przedmiotu | 05.5-WP-TPzAP-TRDZPE-22 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Terapia pedagogiczna z arteterapią |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest nabycie pedagogicznej wiedzy na temat rodziny, (jej struktury, specyfiki oraz współczesnych dla niej zagrożeń) oraz zrozumienie znaczenia i istoty wychowawczego i opiekuńczego funkcjonowania rodziny. Nabycie wiedzy dotyczącej wsparcia rodziny w opiece i wychowaniu dzieci szczególnych potrzeb. Nabycie wiedzy dotyczącej specyfiki pracy z rodzinami dzieci szczególnych potrzeb. Doskonalenie umiejętności komunikacyjnych niezbędnych w pedagogicznym wspieraniu rodziny
Pedagogika ogólna, psychologia ogólna, psychologia rozwoju.
WYKŁADY: Tutoring – opieka, pedagogizacja, uświadamianie pedagogiczne rodziców. Różne ujęcia rodziny i jej funkcje, typologizacja. Rodzina współczesna i jej przemiany, znaczenie, rola, przeobrażanie, zaburzenia, orientacje życiowe. Rola matki (macochy), ojca (ojczyma), pierwszego i kolejnego dziecka, dziadków. Rodzina z dzieckiem specjalnej troski. Fazy przystosowania się rodziców (rodziny), do nowej sytuacji. Rodzina niepełna i jej specyfika – przyczyny i problemy.
Ćwiczenia: Psychoemocjonalna sytuacja dziecka wychowującego się w rodzinie niepełnej. Postawy rodzicielskie i style wychowawcze rodziców. Błędy wychowawcze. Źródła błędnych wychowawczych rodziców. Współuczestnictwo rodziców w procesie edukacji dzieci. Synchronia oddziaływań wychowawczych rodziny i szkoły. Planowanie tutoringu rodzicielskiego
Wykłady – wykład konwencjonalny, problemowy.
Ćwiczenia – dyskusja, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, metoda przypadków, praca w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: aktywność w trakcie zajęć, dyskusja, praca pisemna.
Ćwiczenia: przygotowanie projektu, sytuacji edukacyjnych, aktywność w trakcie zajęć, wypowiedź pisemna
Ocena z przedmiotu: średnia pozytywnych ocen z wykładów i ćwiczeń
Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami „trudnych uczniów? Warszawa 2000.
Christopher C. J., Nauczyciel – rodzic. Skuteczne porozumiewanie się, Gdańsk 2004.
Fechner – Sędzicka I., Lachowska – Żarska E., Nauczyciele – rodzicom,. Spotkania klasowe prowadzone metodą warsztatową w szkole podstawowej, Toruń 2002.
Magda-Adamowicz M., Jakość dzieciństwa twórczych dzieci 7-9-letnich w perspektywie rodzinnej i lokalnej, Zielona Góra 2018.
Nowak A., Spotkania z rodzicami. Jak uatrakcyjnić tradycyjną wywiadówkę, Poznań 2000.
Pawlak B., Jak współpracować z rodzicami uczniów klas początkowych, Kraków 2003.
Ryś M., Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej, Warszawa 2001.
Satir V., Rodzina. Tu powstaje człowiek, Gdańsk 2002.
Badora S., Czeredrecka B., Marzec D., Rodzina i formy jej wspomagania, Kraków 2001.
Badziukiewicz B., Sałasiński M., Vademecum wychowawcy, Warszawa 2005.
Bulera M., K. Żuchelkowska, Edukacja przedszkolna z partnerskim udziałem rodziców, Toruń 2006.
Dobson J., Jak budować poczucie wartości w swoim dziecku, 2005
Faber E., Mazlish A., Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły, Poznań 1992.
Gurycka A., Błąd w wychowaniu, Warszawa 1990.
Kantowicz E., (red.), Wsparcie społeczne w różnych układach ludzkiego życia, Olsztyn 199
Kawula S., Człowiek w relacjach socjopedagogicznych, Toruń 1999.
Kozłowska A., Jak pomagać dziecku z zaburzeniami życia uczuciowego, Warszawa 1996.
McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2005.
Każdorazowo wykładowca podaje literaturę na bieżące zajęcia.
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 01-07-2022 22:39)