SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Trening integracyjny i umiejętności interpersonalnych |
Kod przedmiotu | 05.5-WP-TPzAP-TIiUI-22 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Terapia pedagogiczna z arteterapią |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą z zakresu procesów komunikacji społecznej, a w szczególności znaczenia komunikacji w procesach edukacyjnych. Doskonalenie indywidualnych umiejętności w sferze kontaktowania się i współpracy z innymi. Kształtowanie postaw sprzyjających integracji zespołu i otwartości na innych oraz kreatywnego realizowania zadań. Uświadamianie potrzeby ciągłego rozwoju zawodowego i osobistego.
Podstawy pedagogiki i psychologii (w tym psychologii rozwojowej).
Rozwijanie umiejętności współpracy. Dbałość o zespół i budowanie efektywnych zespołów. Zasady komunikowania się w zespole, podstawy dobrego kontaktu, rodzaje komunikowania się (komunikacja werbalna i niewerbalna, jedno- i dwukierunkowa, wizualna, umiejętność słuchania i dostrajania się do partnera, blokady komunikacyjne i ich przyczyny). Miejsce w zespole, role grupowe, integracja przez kreatywną współpracę. Asertywność ( kim jest człowiek asertywny? partnerstwo i szacunek, czyli postawa asertywna, doskonalenie umiejętności asertywnych). Rozwój własny (autoprezentacja, mocne i słabe strony w kontaktowaniu się z ludźmi). Docenianie różnorodności, Komunikacja i relacje z innymi. Zręczność interpersonalna. Rozumienie innych - empatia . Wzbudzanie zaufania. Zarządzanie konfliktem. Rozwiązywanie problemów konstruktywna konfrontacja.
Praca w grupach, dyskusja, symulacje, gry decyzyjne, metody ekspresyjne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywny udział w zajęciach, przygotowanie projektu i poprowadzenie fragmentu zajęć rozwijających umiejętności interpersonalne.
Bobryk J., Jak tworzyć rozmawiając. Skuteczność rozmowy, PWN, Warszawa 1995.
Głodowski W., Bez słów. Komunikacyjne funkcje zachowań niewerbalnych, HANSA COMMUNICATION, Warszawa 1999.
Grzesiuk L., Trzebińska E., Jak ludzie porozumiewają się?, Nasza Księgarnia, Warszawa 1978.
Lindefield G., Asertywność czyli jak być otwartym skutecznym i naturalnym, Ravi, Łódź 1995
K.W. Vopel , Poradnik dla prowadzących grupy , wydawnictwo Jedność, Kielce 2003.
.
K.W.Vopel, Gry i i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży cz. 1-4, wydawnictwo, Jedność, Kielce 2003.
K.W. Vopel , Zabawy interakcyjne cz.1- 6 , wydawnictwo Jedność, Kielce 2006.
Każdorazowo wykładowca podaje literaturę na bieżące zajęcia.
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-07-2022 15:05)