SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Mechanika lotu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Mechanika lotu
Kod przedmiotu 06.1-WM-ILOT-P-MechLot- 22
Wydział Wydział Mechaniczny
Kierunek Inżynieria lotnicza
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Jarosław Gniazdowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z wykorzystaniem sił aerodynamicznych poprzez systemy sterowania, konstrukcje profili lotniczych do wykonywania lotu statku powietrznego.

Wymagania wstępne

Posiada wiedze z zakresu fizyki płynów, Prawa Bernoulliego, Rozumie zagadnienia przepływów, rozkładu ciśnień. Posiada wiedzę z zakresu budowy statku powietrznego w zakresie profili lotniczych, mechanizacji skrzydła

Zakres tematyczny

1. siła oporo, siła nośna

2. opór kształtu, opór indukowany, opór szczelinowy, opór całkowity

3. zasady opływu laminarnego i zaburzonego.

4. współczynnik Cx i Cz. Kąt natarcia.

5. zależność pomiędzy kątem natarcia a współczynnikiem Cz. 

6. przeciągnięcie, korkociąg

7. stateczność i sterowność statku powietrznego. Równowaga

8. środek parcia i środek ciężkości statku powietrznego. Zależności pomiędzy nimi i ich wpływ na stateczność i sterowność

9. powierzchnie sterowe statku powietrznego

10. wykorzystanie lotek, sterów kierunku i sterów wysokości do zmiany położenia statku powietrznego

11. wykorzystanie mechanizacji skrzydła dla wytworzenia siły nośnej

12. śmigło, budowa i mechanizacja

13. parametry aerodynamiczne śmigła

14. sprawność i moc śmigła i stałym i zmiennym kącie natarcia

15. wytwarzanie siły ciągu przez silniki odrzutowe

16 wpływ czynników fizycznych i techniki pilotażu na powstawanie siły nosnej

 

 

 

 

Metody kształcenia

1. wykład tematyczny

2. praca grupowa w laboratoriach aerodynamiki, konstrukcji płatowca

3. ćwiczenia grupowe w stacji obsługowej statków powietrznych, na lotnisku

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

1. egzamin ustny 

2. przygotowanie konspektu z prac laboratoryjnych

3. opinia i ocena osoby prowadzącej ćwiczenia

Literatura podstawowa

1. Abłamowicz A., Podstawy aerodynamiki i mechaniki lotu, WKŁ, Warszawa 1980.

2. Fiszdon W., Mechanika lotu, t 1 i 2, PWN, Łódź, 1961

3. Krzyżanowski A., Mechanika lotu, WAT, Warszawa 2009.

4. Łanecka-Makaruk W., Mechanika lotu, WKŁ, Warszwa 1969.Mikołajczyk E., Pilotaż samolotu od podstaw. STAPIS, Katowice 2015.

5. Nowakowski Wł., Podstawowe wiadomości z teorii lotu. Wyd. Ligii Lotniczej, Warszawa 1954

6. Sobieraj W., Aerodynamika, WAT, Warszawa 2014.

7. Szutowski L., Budowa i pilotaż samolotów lekkich. Przewodnik pilota i instruktora, Avia-Test, Poznań 2007.

8. Szutowski L., Poradnik pilota samolotowego, Avia-Test, Poznań 2007.

9. Stewart S., Edwards J., Lotnictwo komunikacyjne. Podręcznik ogólnej wiedzy lotniczej. PILEUS, Podkowa Leśna 2016.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Daniel Dębowski (ostatnia modyfikacja: 12-01-2023 14:13)