SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Mechanika lotu |
Kod przedmiotu | 06.1-WM-ILOT-P-MechLot- 22 |
Wydział | Wydział Mechaniczny |
Kierunek | Inżynieria lotnicza |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studenta z wykorzystaniem sił aerodynamicznych poprzez systemy sterowania, konstrukcje profili lotniczych do wykonywania lotu statku powietrznego.
Posiada wiedze z zakresu fizyki płynów, Prawa Bernoulliego, Rozumie zagadnienia przepływów, rozkładu ciśnień. Posiada wiedzę z zakresu budowy statku powietrznego w zakresie profili lotniczych, mechanizacji skrzydła
1. siła oporo, siła nośna
2. opór kształtu, opór indukowany, opór szczelinowy, opór całkowity
3. zasady opływu laminarnego i zaburzonego.
4. współczynnik Cx i Cz. Kąt natarcia.
5. zależność pomiędzy kątem natarcia a współczynnikiem Cz.
6. przeciągnięcie, korkociąg
7. stateczność i sterowność statku powietrznego. Równowaga
8. środek parcia i środek ciężkości statku powietrznego. Zależności pomiędzy nimi i ich wpływ na stateczność i sterowność
9. powierzchnie sterowe statku powietrznego
10. wykorzystanie lotek, sterów kierunku i sterów wysokości do zmiany położenia statku powietrznego
11. wykorzystanie mechanizacji skrzydła dla wytworzenia siły nośnej
12. śmigło, budowa i mechanizacja
13. parametry aerodynamiczne śmigła
14. sprawność i moc śmigła i stałym i zmiennym kącie natarcia
15. wytwarzanie siły ciągu przez silniki odrzutowe
16 wpływ czynników fizycznych i techniki pilotażu na powstawanie siły nosnej
1. wykład tematyczny
2. praca grupowa w laboratoriach aerodynamiki, konstrukcji płatowca
3. ćwiczenia grupowe w stacji obsługowej statków powietrznych, na lotnisku
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
1. egzamin ustny
2. przygotowanie konspektu z prac laboratoryjnych
3. opinia i ocena osoby prowadzącej ćwiczenia
1. Abłamowicz A., Podstawy aerodynamiki i mechaniki lotu, WKŁ, Warszawa 1980.
2. Fiszdon W., Mechanika lotu, t 1 i 2, PWN, Łódź, 1961
3. Krzyżanowski A., Mechanika lotu, WAT, Warszawa 2009.
4. Łanecka-Makaruk W., Mechanika lotu, WKŁ, Warszwa 1969.Mikołajczyk E., Pilotaż samolotu od podstaw. STAPIS, Katowice 2015.
5. Nowakowski Wł., Podstawowe wiadomości z teorii lotu. Wyd. Ligii Lotniczej, Warszawa 1954
6. Sobieraj W., Aerodynamika, WAT, Warszawa 2014.
7. Szutowski L., Budowa i pilotaż samolotów lekkich. Przewodnik pilota i instruktora, Avia-Test, Poznań 2007.
8. Szutowski L., Poradnik pilota samolotowego, Avia-Test, Poznań 2007.
9. Stewart S., Edwards J., Lotnictwo komunikacyjne. Podręcznik ogólnej wiedzy lotniczej. PILEUS, Podkowa Leśna 2016.
Zmodyfikowane przez dr inż. Daniel Dębowski (ostatnia modyfikacja: 12-01-2023 14:13)