SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Zespoły napędowe samolotów |
Kod przedmiotu | 06.1-WM-ILOT-P-ZespNapSam- 22 |
Wydział | Wydział Mechaniczny |
Kierunek | Inżynieria lotnicza |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z klasyfikacją, budową, zasadami działania i rolą zespołów napędowych w wytwarzaniu siły ciągu niezbędnej do lotu statków powietrznych: samolotów i śmigłowców.
Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej: zasad i sposobów doboru zespołu napędowego do napędu określonego statku powietrznego oraz sposobach zabudowy zespołów napędowych na statkach powietrznych.
Mechanika ogólna – wiedza w zakresie znajomości kinematyki i dynamiki układów materialnych, szczególnie w ruchu obrotowym.
Podstawy Konstrukcji Maszyn - wiedza z zakresu budowy podstawowych podzespołów maszyn
Mechanika płynów - znajomość kinematyki i dynamiki przepływu płynów
Lp. | Treści programowe - WYKŁAD | l. godz. st. stacj. |
l. godz. st. niestacj. |
|||
W1 | Wprowadzenie do układów napędowych, podział, typowe podzespoły. Silniki i ich charakterystyki mechaniczne. Mechaniczne układy napędowe, przekładnie: cięgnowe, zębate, cierne, przeguby i wały napędowe. Skrzynie biegów, przełożenia, sprawności. | 2 | 0 | |||
W2 | Napęd hydrokinetyczny - sprzęgła i przekładnie hydrokinetyczne. Przełożenia kinematyczne i dynamiczne. Zasady działania, transformacja momentu napędowego, charakterystyki bezwymiarowe i wymiarowe. | 2 | 0 | |||
W3 | Napęd hydrostatyczny. Budowa i działanie typowych układów hydrostatycznych. Podstawowe zależności. | 2 | 0 | |||
W4 | Napęd pneumatyczny. Budowa i działanie typwych układów pneumatycznych. | 1 | 0 | |||
W5 | Bilans energetyczny układu napędowego. | 2 | ||||
W6 | Historia oraz kierunki rozwoju napędów lotniczych. Wymagania stawiane silnikom lotniczym. Cechy atmosfery otaczającej statek powietrzny w trakcie lotu. Atmosfera wzorcowa. | 2 | 0 | |||
W7 | Lot napędzanego statku powietrznego. Rola napędu. Wytwarzanie siły ciągu. Ogólna charakterystyka napędów. Zespoły napędowe samolotów i śmigłowców. Klasyfikacja napędów i obszary ich zastosowania; Wibracja i rezonans. | 2 | 0 | |||
W7 | Śmigłowe przekładnie redukcyjne, pomocnicze skrzynie przekładniowe. | 2 | ||||
W8 | Śmigło podstawy: teoria dotycząca śmigła; wysoki/niski kat śmigła, kąt odwrotny, kat natarcia, prędkość obrotowa; ślizg śmigła; siła aerodynamiczna, siła odśrodkowa, siła odporu; moment obrotowy; względny przepływ powietrza na siłę odporu śmigła; wibracja i rezonans. | 2 | ||||
W9 | Konstrukcja śmigła, Metody konstrukcyjne i materiały wykorzystywane w śmigłach drewnianych, złożonych i metalowych; Napęd łopaty, strona cisnąca, obsada łopaty, strona ssąca i zespół gniazda; Stały skok, sterowany skok, stale śmigło prędkości; Montaż śmigła/kołpaka śmigła. | 2 | 0 | |||
W10 | Sterowanie skoku śmigła. Sterowanie prędkości i metody zmiany skoku, mechaniczne i elektryczne/elektroniczne; Przestawienie śmigła w chorągiewkę i skok ujemny; Ochrona przed nadmierną prędkością | 2 | 0 | |||
W11 | Synchronizacja śmigła. Synchronizacja i sprzęt do uzgadniania faz. | 2 | 0 | |||
W12 | Ochrona przed oblodzeniem śmigła. Sprzęt do usuwania oblodzenia. | 2 | 0 | |||
W13 | Obsługa techniczna. Równoważenie statyczne i dynamiczne; Wytyczanie drogi łopaty; Ocena zniszczenia łopaty, erozja, korozja, wpływ uszkodzenia, rozszczepienie warstw; Postępowanie ze śmigłem /systemy naprawy; Praca silnika ze śmigłem. | 2 | 0 | |||
W14 | Przechowywanie i konserwacja śmigła. Konserwacja i rozkonserwowanie śmigła. | 1 | 0 | |||
W15 | Kolokwium zaliczeniowe | 2 | 0 | |||
Suma: | 30 | 0 |
Lp. | Treści programowe - LABORATORIUM | l. godz. st. stacj. |
l. godz. st. niestacj. |
|||
L1 | Wprowadzenie do zajęć, BHP. Zabudowa silnika: zapory ogniowe, osłony i panele akustyczne, łoża silnika, - Konstrukcje i obciążenia, materiały. Osłony silników i kolektory wylotu spalin | 2 | 0 | |||
L2 | Analiza budowy i działania śmigłowych pomocniczych skrzyń przekładniowych | 2 | 0 | |||
L3 | Analiza budowy i działania śmigłowych przekładni redukcyjnych. | 2 | 0 | |||
L4 | Zabudowa silnika: zawieszenie antywibracyjne przewodów, rur, zasilaczy, łączników, wiązek kabli, linek sterowych, drążków sterujących, punktów podnoszeenia. | 1 | 0 | |||
L5 | Napędy śmigłowe z silnikami tłokowymi. Podstawy działania śmigła lotniczego. Charakterystyka współpracy silnika ze śmigłem. | 2 | 0 | |||
L6 | Badanie siłu ciągu napędu śmigłowego | 2 | 0 | |||
L7 | Napędy podstawowych podzespołów samolotu. Analiza konstrukcji | 2 | 0 | |||
L8 | Zaliczenie przedmiotu | 2 | 0 | |||
Suma: | 15 | 0 |
Lp. | Treści programowe - LABORATORIUM | l. godz. st. stacj. |
l. godz. st. niestacj. |
|||
C1 | Organizacja zajęć. Kinematyka przekłani mechanicznych | 2 | 0 | |||
C2 | Dynamika przekładni mechanicznych | 2 | 0 | |||
C3 | Analityczne wyznaczanie podstawowych parametrów układów hydraulicznych | 2 | 0 | |||
C4 | Analityczne wyznaczanie siły ciągu napędu śmigłowego | 1 | 0 | |||
C5 | Analityczne wyznaczanie siły ciągu napędu śmigłowego | 2 | 0 | |||
C6 | Charakterystyka współpracy silnika tłokowego ze śmigłem. | 2 | 0 | |||
C7 | Charakterystyka współpracy silnika tłokowego ze śmigłem. | 3 | 0 | |||
C8 | Zaliczenie przedmiotu | 1 | 0 | |||
Suma: | 15 | 0 |
Wykład konwencjonalny z prezentacją, wykład konwersatoryjny, laboratoria, ćwiczenia analityczne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej z kolokwium zaliczeniowego.
Laboratorium
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zrealizowanych zadań laboratoryjnych a ocenę końcową oblicza się na podstawie średniej arytmetycznej wszystkich uzyskanych ocen (w tym także ocen niedostatecznych).
Ćwiczenia
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z realizowanych zadań obliczeniowych. Końcową oblicza się na podstawie średniej arytmetycznej wszystkich uzyskanych ocen.
Ocena końcowa
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich jego form, przy czym student przed przystąpieniem do egzaminu musi uzyskać pozytywną ocenę z wykładu i zajęć laboratoryjnych. Ocena końcowa na zaliczenie przedmiotu jest średnią arytmetyczną z ocen za poszczególne formy zajęć.
Zmodyfikowane przez dr inż. Daniel Dębowski (ostatnia modyfikacja: 14-12-2022 22:10)