SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zespoły napędowe samolotów - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zespoły napędowe samolotów
Kod przedmiotu 06.1-WM-ILOT-P-ZespNapSam- 22
Wydział Wydział Mechaniczny
Kierunek Inżynieria lotnicza
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. inż. Władysław Papacz, prof. UZ
  • dr inż. Paweł Jurczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z  klasyfikacją, budową, zasadami działania i rolą zespołów napędowych w wytwarzaniu siły ciągu niezbędnej do lotu statków powietrznych: samolotów i śmigłowców.
Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej: zasad i sposobów doboru zespołu napędowego do napędu określonego statku powietrznego oraz  sposobach zabudowy zespołów napędowych na statkach powietrznych.

Wymagania wstępne

Mechanika ogólna – wiedza w zakresie znajomości kinematyki i dynamiki układów materialnych, szczególnie w ruchu obrotowym.

Podstawy Konstrukcji Maszyn - wiedza z zakresu budowy podstawowych podzespołów maszyn
Mechanika płynów - znajomość kinematyki i dynamiki przepływu płynów

Zakres tematyczny

 

Lp. Treści programowe - WYKŁAD   l. godz.
st. stacj.
l. godz.
st. niestacj.
W1 Wprowadzenie do układów napędowych, podział, typowe podzespoły. Silniki i ich charakterystyki mechaniczne. Mechaniczne układy napędowe, przekładnie: cięgnowe, zębate, cierne, przeguby i wały napędowe. Skrzynie biegów, przełożenia, sprawności.     2   0
W2 Napęd hydrokinetyczny - sprzęgła i przekładnie hydrokinetyczne. Przełożenia kinematyczne i dynamiczne. Zasady działania, transformacja momentu napędowego, charakterystyki bezwymiarowe i wymiarowe.     2   0
W3 Napęd hydrostatyczny. Budowa i działanie typowych układów hydrostatycznych. Podstawowe zależności.      2   0
W4 Napęd pneumatyczny. Budowa i działanie typwych układów pneumatycznych.     1   0
W5  Bilans energetyczny układu napędowego.     2    
W6 Historia oraz kierunki rozwoju napędów lotniczych. Wymagania stawiane silnikom lotniczym. Cechy atmosfery otaczającej statek powietrzny w trakcie lotu. Atmosfera wzorcowa.     2   0
W7 Lot napędzanego statku powietrznego. Rola napędu. Wytwarzanie siły ciągu. Ogólna charakterystyka napędów. Zespoły napędowe samolotów i śmigłowców. Klasyfikacja napędów i obszary ich zastosowania; Wibracja i rezonans.     2   0
W7 Śmigłowe przekładnie redukcyjne, pomocnicze skrzynie przekładniowe.     2    
W8 Śmigło podstawy: teoria dotycząca śmigła; wysoki/niski kat śmigła, kąt odwrotny, kat natarcia, prędkość obrotowa; ślizg śmigła; siła aerodynamiczna, siła odśrodkowa, siła odporu; moment obrotowy; względny przepływ powietrza na siłę odporu śmigła; wibracja i rezonans.     2    
W9 Konstrukcja śmigła, Metody konstrukcyjne i materiały wykorzystywane w śmigłach drewnianych, złożonych i metalowych; Napęd łopaty, strona cisnąca, obsada łopaty, strona ssąca i zespół gniazda; Stały skok, sterowany skok, stale śmigło prędkości; Montaż śmigła/kołpaka śmigła.     2   0
W10 Sterowanie skoku śmigła. Sterowanie prędkości i metody zmiany skoku, mechaniczne i elektryczne/elektroniczne;  Przestawienie śmigła w chorągiewkę i skok ujemny; Ochrona przed nadmierną prędkością     2   0
W11 Synchronizacja śmigła. Synchronizacja i sprzęt do uzgadniania faz.     2   0
W12 Ochrona przed oblodzeniem śmigła. Sprzęt do usuwania oblodzenia.     2   0
W13 Obsługa techniczna. Równoważenie statyczne i dynamiczne; Wytyczanie drogi łopaty;  Ocena zniszczenia łopaty, erozja, korozja, wpływ uszkodzenia, rozszczepienie warstw; Postępowanie ze śmigłem /systemy naprawy; Praca silnika ze śmigłem.     2   0
W14 Przechowywanie i konserwacja śmigła. Konserwacja i rozkonserwowanie śmigła.     1   0
W15 Kolokwium zaliczeniowe     2   0
    Suma:   30   0

 

Lp. Treści programowe - LABORATORIUM   l. godz.
st. stacj.
l. godz.
st. niestacj.
L1 Wprowadzenie do zajęć, BHP. Zabudowa silnika: zapory ogniowe, osłony i panele akustyczne, łoża silnika,  - Konstrukcje i obciążenia, materiały. Osłony silników i kolektory wylotu spalin     2   0
L2 Analiza budowy i działania śmigłowych  pomocniczych skrzyń przekładniowych     2   0
L3 Analiza budowy i działania śmigłowych przekładni redukcyjnych.      2   0
L4 Zabudowa silnika:  zawieszenie antywibracyjne przewodów, rur, zasilaczy, łączników, wiązek kabli, linek sterowych, drążków sterujących, punktów podnoszeenia.     1   0
L5  Napędy śmigłowe z silnikami tłokowymi. Podstawy działania śmigła lotniczego. Charakterystyka współpracy silnika ze śmigłem.     2   0
L6 Badanie siłu ciągu napędu śmigłowego     2   0
L7 Napędy podstawowych podzespołów samolotu. Analiza konstrukcji     2   0
L8 Zaliczenie przedmiotu     2   0
    Suma:   15   0

 

             
Lp. Treści programowe - LABORATORIUM   l. godz.
st. stacj.
l. godz.
st. niestacj.
C1 Organizacja zajęć. Kinematyka przekłani mechanicznych     2   0
C2 Dynamika przekładni mechanicznych     2   0
C3 Analityczne wyznaczanie podstawowych parametrów układów hydraulicznych     2   0
C4 Analityczne wyznaczanie siły ciągu napędu śmigłowego     1   0
C5 Analityczne wyznaczanie siły ciągu napędu śmigłowego     2   0
C6  Charakterystyka współpracy silnika tłokowego ze śmigłem.     2   0
C7 Charakterystyka współpracy silnika tłokowego ze śmigłem.     3   0
C8 Zaliczenie przedmiotu     1   0
    Suma:   15   0

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny z prezentacją, wykład konwersatoryjny, laboratoria, ćwiczenia analityczne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej z kolokwium zaliczeniowego.

Laboratorium

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zrealizowanych zadań laboratoryjnych a ocenę końcową oblicza się na podstawie średniej arytmetycznej wszystkich uzyskanych ocen (w tym także ocen niedostatecznych).

Ćwiczenia

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z realizowanych zadań obliczeniowych. Końcową oblicza się na podstawie średniej arytmetycznej wszystkich uzyskanych ocen.

Ocena końcowa

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich jego form, przy czym student przed przystąpieniem do egzaminu musi uzyskać pozytywną ocenę z wykładu i zajęć laboratoryjnych. Ocena końcowa na zaliczenie przedmiotu jest średnią arytmetyczną z ocen za poszczególne formy zajęć.

Literatura podstawowa

  1. Szczeciński S., Balicki W., Chachurski R., Głowacki P., Kawalec K., Kozakiewicz A., Szczeciński J.: Lotnicze zespoły napędowe, cz. 1, WAT, Warszawa 2009.
  2. Szczeciński S., Balicki W., Chachurski R., Głowacki P., Godzimirski J., Kozakiewicz A., Pągowski Z., Szczeciński J.: Lotnicze zespoły napędowe, cz. 2, WAT, Warszawa 2011.
  3. Cichosz, E. et al.: Charakterystyka i zastosowanie napędów. Napędy Lotnicze. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (1980). 
  4. Dzierżoniowski, P. et al.: Turbinowe Silniki Lotnicze. Napędy Lotnicze. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (1983).
  5. Dzierżoniowski, P. et al.: Turbinowe silniki odrzutowe Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (1983). 
  6. Dzierżoniowski, P.: Silniki tłokowe Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (1981).
  7. Mattingly, Jack D. Aircraft engine design. AIAA Education Series 2002, 2nd Edition.
  8. Mattingly, Jack D. Elements of Propulsion - Gas Turbines and Rockets, American Institute of Aeronautics and Astronautics, 2006.
  9. Ward T.A. Aerospace propulsion systems, Wiley, 2010.

Literatura uzupełniająca

  1. Materiały dostępne na stronie internetowych producentów silników lotniczych:http://www.pwk.com.pl/;http://www.rolls-royce.com/civil/; http://www.geae.com/; itp.
  2. Balicki W., Chachurski R., Głowacki P., Godzimirski J., Kawalec K., Kozakiewicz A., Pągowski Z., Rowiński A., Szczeciński J, Szczeciński S.: Lotnicze silniki turbinowe. Konstrukcja – eksploatacja – diagnostyka, cz. 1, Instytut Lotnictwa, Warszawa 2011.
  3. Balicki W., Chachurski R., Głowacki P., Godzimirski J., Kawalec K., Kozakiewicz A., Pągowski Z., Rowiński A., Szczeciński J, Szczeciński S.: Lotnicze silniki turbinowe. Konstrukcja – eksploatacja – diagnostyka, cz. 2, Instytut Lotnictwa, Warszawa 2012.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Daniel Dębowski (ostatnia modyfikacja: 14-12-2022 22:10)