SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnostyka silników lotniczych i samolotów - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnostyka silników lotniczych i samolotów
Kod przedmiotu 06.1-WM-ILOT-MiOL-P-DiagSilLotiSam- 22
Wydział Wydział Mechaniczny
Kierunek Inżynieria lotnicza
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Mechanika i obsługa lotnicza
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Marcin Chciuk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z teoretyczną i praktyczną wiedzą związaną z diagnozowaniem awarii  podzespołów płatowca oraz zespołów napędowych.

 

Wymagania wstępne

Podstawy mechaniki, elektrotechniki i elektroniki. Podstawy budowy płatowców. 

Zakres tematyczny

             
Lp. Treści programowe - WYKŁAD   l. godz.
st. stacj.
l. godz.
st. niestacj.
W1 Linki sterownicze w statkach powietrznych.     2    
W2 Przewody i połączenia elektryczne.     1    
W3 Diagnostyka układów elektroniki lotniczej.     2    
W4 System połączeń elektrycznych (EWIS).     1    
W5 Zdarzenia nadzwyczajne, badanie po uderzeniu pioruna, twardym lądowaniu oraz lot przez turbulencje.     2    
W6 Diagnostyka układu paliwowego w statkach powietrznych.     2    
W7 Diagnostyka układu zapłonowego w statkach powietrznych     2    
W8 Diagnostyka układu pneumatycznego i hydraulicznego w statkach powietrznych.     3    
    Suma:   15   0
             
Lp. Treści programowe - LABORATORIUM   l. godz.
st. stacj.
l. godz.
st. niestacj.
L1 Wprowadzenie do ćwiczeń. Omówienie zagadnień związanych z wykonywanymi ćwiczeniami. Omówienie zasad BHP przy wykonywaniu ćwiczeń.     2    
L2 Diagnostyka linek lotniczych.     2    
L3 Diagnostyka przewodów wysokiego napięcia.     2    
L4 Diagnostyka ciągłości połączeń elektrycznych.     2    
L5 Diagnostyka układów elektroniki lotniczej.     2    
L6 Diagnostyka zagniatanych połączeń elektrycznych.     2    
L7 Diagnostyka alternatorów lotniczych.     2    
L8 Diagnostyka defektoskopem ultradźwiękowym.     2    
L9 Diagnostyka defektoskopem wiroprądowym.     2    
L10 Diagnostyka dysz paliwa systemu wtryskowego silnika lotniczego.     2    
L11 Diagnostyka rozruszników lotniczych.     2    
L12 Diagnostyka iskrowników lotniczych.     2    
L13 Diagnostyka paliwomierzy lotniczych.     2    
L14 Diagnostyka ciśnienia sprężania w silnikach spalinowych.     2    
L15 Zajęcia zaliczeniowe.     2    
    Suma:   30   0

 

Metody kształcenia

Wykłady konwencjonalne z wykorzystaniem technik multimedialnych. Praca z literaturą fachową – czasopisma.

Praca indywidualna i zespołowa w trakcie realizacji ćwiczeń laboratoryjnych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład zaliczany jest w formie kolokwium.

Zaliczenie na ocenę zajęć laboratoryjnych odbywa się na podstawie zaliczonych ćwiczeń i sprawozdań oraz kolokwiów.

Ocena końcowa ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen z zajęć laboratoryjnych i wykładu z jednakową wagą pod warunkiem uzyskania pozytywnych ocen z laboratorium i wykładu.

Literatura podstawowa

  1. Lotnicze silniki turbinowe. Konstrukcja – eksploatacja – diagnostyka, cz. 1, Instytut lotnictwa, Warszawa 2011.
  2. Lotnicze silniki turbinowe. Konstrukcja – eksploatacja – diagnostyka, cz. 2, Instytut lotnictwa, Warszawa 2012.
  3. Lotnicze zespoły napędowe,cz.1, WAT, Warszawa 2009.
  4. Lotnicze zespoły napędowe,cz.2, WAT, Warszawa 2011.
  5. Wyposażenie hydropneumatyczne samolotów i śmigłowców, WAT, Warszawa 2001.
  6. Podstawy eksploatacji statków powietrznych, ITWL, Warszawa 2001.

Literatura uzupełniająca

  1. Przegląd i naprawa sprzętu lotniczego, WKiŁ, Warszawa 1969.
  2. Aviation Maintenance Technician Handbook-General, FAA, 2018.
  3. Aviation Maintenance Technician Handbook-Airframe Volume 1, FAA, 2018.
  4. Aviation Maintenance Technician Handbook-Airframe Volume 2, FAA, 2018.
  5. Aviation Maintenance Technician Handbook-Powerplant Volume 1, FAA, 2018.
  6. Aviation Maintenance Technician Handbook-Powerplant Volume 2, FAA, 2018.
  7. Rotorcraft Flying Handbook, FAA, 2000.
  8. Airworthiness Directives Manual, FAA, 2010.
  9. Aircraft Systems, Wiley, London 2008.
  10. Napędy lotnicze. Silniki tłokowe, WKiŁ, Warszawa 1981.
  11. Napędy lotnicze. Turbinowe silniki odrzutowe, WKiŁ, Warszawa 1985.
  12. Napędy lotnicze. Turbinowe silniki śmigłowe i śmigłowcowe, WKiŁ, Warszawa 1981.
  13. Szkolenie samolotowe. Budowa silnika, WKiŁ, Warszawa 1984.
  14. Cichosz E., Konstrukcja i praca płatowca, WAT, Warszawa 1968.Aircraft Design: A Conceptual Approach, 2006.
  15. Lotnicze przyrządy pokładowe, Wydawnictwo Komunikacyjne, Warszawa 1957.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Daniel Dębowski (ostatnia modyfikacja: 14-12-2022 14:47)