SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Elektrotechnika i mechatronika lotnicza |
Kod przedmiotu | 06.1-WM-ILOT-MiOL-P-EtechElekLot- 19 |
Wydział | Wydział Mechaniczny |
Kierunek | Inżynieria lotnicza |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Występuje w specjalnościach | Mechanika i obsługa lotnicza |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Głównym efektem kształcenia będzie poznanie podstaw elektrotechniki, elektroniki i mechatroniki potrzebnych inżynierowi mechanikowi w zakresie obsługi elektrycznych i elektronicznych układów wchodzących w skład wyposażenia statków powietrznych. Zapoznanie z praktycznym sposobem badania i analizowania układów elektrycznych i elektronicznych instalacji pokładowej i awioniki statku powietrznego. Przygotowanie techniczne do pracy w zakresie umiejętności posługiwania się dokumentacją (schematy elektryczne), przyrządami i aparaturą kontrolno-pomiarową do diagnozowania stanu technicznego urządzeń pokładowych i awionicznych elektrycznych statku powietrznego.
Wiadomości z zakresu - elektrotechniki, elektroniki
Lp. | Treści programowe - WYKŁAD | l. godz. st. stacj. |
||
W1 | Wprowadzenie do elektrotechniki i mechatroniki lotniczej. | 1 | ||
W2 | Układy mechaniczne. | 2 | ||
W3 | Sensory. | 2 | ||
W4 | Aktuatory. | 2 | ||
W5 | Sterowniki mikroprocesorowe. | 2 | ||
W6 | Serwonapędy. | 2 | ||
W7 | Projektowanie układów mechatronicznych. | 2 | ||
W8 | Kolokwium zaliczeniowe. | 2 | ||
Suma: | 15 |
Lp. | Treści programowe - LABORATORIUM | l. godz. st. stacj. |
||
L1 | Wprowadzenie do ćwiczeń. Omówienie zagadnień związanych z wykonywanymi ćwiczeniami. Omówienie zasad BHP przy wykonywaniu ćwiczeń. | 2 | ||
L2 | Badanie silnika krokowego. | 2 | ||
L3 | Badanie silników DC. | 2 | ||
L4 | Badanie silnika BLDC. | 2 | ||
L5 | Badanie siłownika pneumatycznego. | 2 | ||
L6 | Badanie przetworników AC. | 2 | ||
L7 | Badanie przetworników CA. | 2 | ||
L8 | Kolokwium zaliczeniowe. | 2 | ||
L9 | Badanie sensorów optycznych. | 2 | ||
L10 | Badanie termopary. | 2 | ||
L11 | Badanie rezystancyjnych sensorów temperatury. | 2 | ||
L12 | Badanie dynamiki siłownika pneumatycznego. | 2 | ||
L13 | Badanie serwomechanizmu. | 2 | ||
L14 | Przewody i połączenia elektryczne | 2 | ||
L15 | Kolokwium zaliczeniowe. | 2 | ||
Suma: | 30 |
Udział w realizacji ćwiczeń laboratoryjnych, samodzielna praca z fachową literaturą przy opracowaniu sprawozdań.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład zaliczany jest w formie kolokwium. Zaliczenie na ocenę zajęć laboratoryjnych odbywa się na podstawie zaliczonych ćwiczeń i sprawozdań oraz kolokwiów. Ocena końcowa ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen z zajęć laboratoryjnych i wykładu z jednakową wagą pod warunkiem uzyskania pozytywnych ocen z laboratorium i wykładu.
1. Filipowski A., Układy elektroniczne analogowe i cyfrowe, WNT, Warszawa, 1995.
2. Stola M., Wyposażenie samolotów, Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, Warszawa,1978.
3. Grabiec R., Lotnicze systemy zobrazowania informacji, skrypt WAT, 1996.
4. W. Marciniak – Przyrządy półprzewodnikowe; WNT 2002.
5. A.Skorupski – Podstawy techniki cyfrowej; WKiŁ 2008.
Zmodyfikowane przez dr inż. Marcin Chciuk (ostatnia modyfikacja: 25-04-2023 17:16)