SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Badania konstrukcji lotniczych |
Kod przedmiotu | 06.1-WM-ILOT-MiOL-P-BadKonLot- 22 |
Wydział | Wydział Mechaniczny |
Kierunek | Inżynieria lotnicza |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Występuje w specjalnościach | Mechanika i obsługa lotnicza |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z szerokim spektrum badań naukowych, którym poddawane są konstrukcje lotnicze i ich elementy składowe. W zakres tych badań wchodzą: badania wytrzymałościowe i mechaniczne elementów konstrukcji, badania nieniszczące, badania struktury i własności materiałów, prace projektowo-obliczeniowe, a także badania w warunkach eksploatacji i na miejscu wypadków lotniczych.
Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę podstawową z zakresu inżynierii materiałowej, chemii i fizyki technicznej, a także orientuje się w zagadnieniach dotyczących budowy maszyn, technologii wytwarzania, metod konstruowania i eksploatacji maszyn, w tym dotyczących techniki lotniczej. Ma również podstawową wiedzę, dotyczącą metod pomiarów oraz charakterystyk przyrządów pomiarowych i ich klasyfikacji według przeznaczenia, zasad działania i cech.
Student potrafi korzystać z informacji naukowo-technicznej. Posiada umiejętność oceny uwarunkowań ekonomicznych i eksploatacyjnych stosowania różnych materiałów inżynierskich. Potrafi samodzielnie się dokształcać z wykorzystaniem różnych źródeł informacji.
Lp. | Treści programowe - WYKŁAD | l. godz. st. stacj. |
l. godz. st. niestacj. |
|||
W1 | Polska myśl techniczna w obszarze konstrukcji lotniczych | 2 | - | |||
W2 | Elementy konstrukcyjne statków powietrznych i ich charakterystyka materiałowa | 2 | - | |||
W3 | Badania wytrzymałościowe elementów konstrukcji lotniczych | 2 | - | |||
W4 | Badania nieniszczące elementów konstrukcji lotniczych | 2 | - | |||
W5 | Badania struktury i własności materiałów konstrukcyjnych dla lotnictwa | 2 | - | |||
W6 | Badania w locie statków powietrznych | 2 | - | |||
W7 | Badania na miejscu wypadków lotniczych | 1 | - | |||
W8 | Egzamin | 2 | - | |||
Suma: | 15 | - |
Lp. | Treści programowe - LABORATORIUM | l. godz. st. stacj. |
l. godz. st. niestacj. |
|||||
L1 | Cel i metody badań konstrukcji lotniczych. Wprowadzenie. Szkolenie BHP | 2 | - | |||||
L2 | Statyczne próby wytrzymałościowe elementów konstrukcji lotniczych | 2 | - | |||||
L3 | Nisko- i wysokocyklowe badania zmęczeniowe elementów konstrukcji lotniczych | 2 | - | |||||
L4 | Dynamiczne badania wytrzymałościowe elementów konstrukcji lotniczych | 2 | - | |||||
L5 | Badania twardości elementów konstrukcji lotniczych | 2 | - | |||||
L6 | Wizualne badania nieniszczące elementów konstrukcji lotniczych | 2 | - | |||||
L7 | Preparatyka zgładów metalograficznych elementów konstrukcji lotniczych | 2 | - | |||||
L8 | Obserwacje z użyciem mikroskopu optycznego elementów konstrukcji lotniczych | 2 | - | |||||
L9 | Badania fraktograficzne elementów konstrukcji lotniczych | 2 | - | |||||
L10 | Analiza składu chemicznego elementów konstrukcji lotniczych | 2 | - | |||||
L11 | Analiza mikrosktruktury (SEM) elementów konstrukcji lotniczych | 2 | - | |||||
L12 | Analiza topografii powierzchni elementów konstrukcji lotniczych | 2 | - | |||||
L13 | Pomiar drgań elementów konstrukcji lotniczych w symulowanych warunkach eksploatacyjnych | 2 | - | |||||
L14 | Obliczenia i analiza własności drganiowych elementów konstrukcji lotniczych | 2 | - | |||||
L15 | Kolokwium zaliczeniowe | 2 | - | |||||
Suma: | 30 | - |
Wykład konwencjonalny z użyciem środków audiowizualnych. Praca indywidualna i/lub zespołowa w ramach realizacji ćwiczeń laboratoryjnych. Praca indywidualna z użyciem tradycyjnych i internetowych źródeł informacji w zakresie specjalistycznej tematyki przedmiotu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia Laboratorium z przedmiotu jest wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych wraz z terminowym złożeniem Sprawozdań z każdego z nich.
Warunkiem zaliczenia Wykładu z przedmiotu jest pozytywna ocena z egzaminu końcowego. Do egzaminu mogą przystąpić tylko te osoby, które uprzednio zaliczyły Laboratorium z przedmiotu.
Ocena końcowa wpisywana do indeksu elektronicznego jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych przez studenta z Laboratorium i z Wykładu.
L.A. Dobrzański, Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo. Materiały inżynierskie z podstawami projektowania materiałowego, WNT, Warszawa 2002.
1. R. Bielawski, Wybrane zagadnienia z budowy statków powietrznych. Definicje, pojęcia i klasyfikacje, Wydawnictwo Akademii Obrony Narodowej, Warszawa 2015.
2. Z. Uchman, Metoda analizy i oceny stanu gotowości technicznej wojskowych statków powietrznych, Praca doktorska, Wydział Inżynierii Transportu, Politechnika Poznańska, Poznań 2019.
3. M. Nowakowski, Badania w locie statków powietrznych, Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Warszawa 2019.
4. T. Ewertowski, Czynności badawcze ekspertów na miejscu wypadków lotniczych, https://pk.gov.pl/wp-content/uploads/2016/06/84a031dd5830189176110adf583eef91.pdf , Dostęp: XII 2022.
Brak
Zmodyfikowane przez dr inż. Daniel Dębowski (ostatnia modyfikacja: 12-01-2023 13:59)