SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Eksploatacja bezzałogowych statków powietrznych |
Kod przedmiotu | 06.1-WM-ILOT-BSP-P-EkspBSP- 22 |
Wydział | Wydział Mechaniczny |
Kierunek | Inżynieria lotnicza |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Bezzałogowe statki powietrzne |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Projekt | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Po zaliczeniu przedmiotu student nabywa wiedzę w zakresie zastosowania bezzałogowych statków powietrznych, potrafi opracować projekt koncepcyjny systemu bezzałogowego dopasowanego do wymogów misji, umie dobrać czujniki samolotu, ma świadomość zagrożeń związanych z eksploatacją bezzałogowych statków powietrznych.
Znajomość zagadnień dotyczących wytrzymałości materiałów. Podstawy elektrotechniki. Znajomość mechaniki lotu i aerodynamiki.
Wykłady
W1 | Przepisy prawa lotniczego dotyczące wykonywania lotów z użyciem bezzałogowych statków powietrznych. | 2 | ||
W2 | Zastosowania bezzałogowych statków powietrznych: łączność, monitoring, miernictwo, badania atmosfery, akcje specjalne. | 2 | ||
W3 | Rodzaje bezzałogowych statków powietrznych. Budowa UAV: aerodynamika, struktury i materiały, sterowanie, zespoły napędowe, łączność stacje naziemne. | 2 | ||
W4 | Bezpieczeństwo stosowania UAV: certyfikacja, zarządzanie ruchem powietrznym, systemy unikania przeszkód. | 2 | ||
W5 | Konfigurowanie UAV. Wybór podzespołów . Liczba wirników, redundancja i stabilność UAV. Konfiguracja wyposażenia UAV. | 3 | ||
W6 | Wyznaczenie osiągów samolotu bezzałogowego, analiza kosztów projektu. | 2 | ||
W7 | Pilotowanie UAV. Zbieranie i analiza danych rejestrowanych podczas lotu UAV. | 2 |
Projekt
P1 | Podstawy pilotowania UAV w oparciu o symulator lotów - wykonywanie podstawowych figur. | 2 | ||||
P2 | Podstawy pilotażu UAV w oparciu o symulator lotów - inspekcja obiektów. | 2 | ||||
P3 |
|
2 | ||||
P4 | Podstawy pilotażu UAV - ćwiczenia praktyczne | 2 | ||||
P5 | Konfiguracja UAV dla wykonywania określonych zadan - wybór drona. | 3 | ||||
P6 | Konfiguracja UAV dla wykonywania określonych zadan - konfiguracja wyposażenia. | 2 | ||||
P7 | Konfiguracja UAV dla wykonywania określonych zadan - konfiguracja wyposażenia. | 2 |
Wykład - prezentacja multimedialna.
Projekt - ćwiczenia z użyciem symulatora lotów, ćwiczenia z wykorzystaniem UAV.
Projekt - raport techniczny dotyczący wyboru i konfiguracji drona w oparciu o dostępne wyposażenie w internecie dla realizacji określonych funkcji. Analiza funkcjonalno użytkowa oraz analiza kosztów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład - kolokwium 50% oceny końcowej.
Projekt - 25% oceny umiejętność latania UAV, 25% raport techniczny - wybór konfiguracja wyposażenia drona dla określonych zastosowań.
1. Wyszywacz W.,Drony, Poligraf 2020
2. Reg Austin: Unmanned Aircraft Systems, Wiley 2010;
3. Ed.Rogelio Lozano: Unmanned Aerial Vehicles, Wiley 2010.
4. Audronis T., Drony. Wprowadzenie, Helion 2014
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Sławomir Kłos, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-12-2022 22:14)