SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Komunikowanie społeczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Komunikowanie społeczne
Kod przedmiotu 14.2--SocD-KS-S22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Projektowanie społeczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Beata Trzop, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z wybranymi treściami dotyczącymi procesu komunikowania społecznego  i jego wybranymi obszarami z uwzględnieniem procesów historycznych i aktualnych trendów.

Wymagania wstępne

Brak wymagań wstępnych.

Zakres tematyczny

Wykłady

  1. Komunikowanie społeczne: definicje i cechy komunikowania, modele komunikowania, rozwój komunikowania.
  2. Teoretyczne podstawy komunikowania masowego jako typu komunikowania społecznego.
  3. Teorie komunikowania: przegląd szkół i tradycji.
  4.  Rewolucje komunikacyjne.
  5. Podstawy komunikacji niewerbalnej.
  6. Podstawy komunikowania międzykulturowego.
  7. Podstawy komunikowania politycznego i publicznego.

Ćwiczenia

  1. Komunikacja niewerbalna w praktyce.
  2. Komunikowanie międzykulturowe w praktyce.
  3. Negocjacje w komunikowaniu.
  4. Język a komunikowanie w przestrzeni publicznej i prywatnej.
  5. Różnice płciowe w zakresie komunikacji interpersonalnej.
  6. Różnorodne przejawy komunikacji w internecie.

Metody kształcenia

 Wykład konwencjonalny, ćwiczenia: praca z tekstem, zadania.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład


 
forma zaliczenia wykładu

Kolokwium: w formie pytań otwartych; zakres materiału: zgodnie z sylabusem przedstawionym podczas zajęć na początku semestru.

Zasady uzyskania pozytywnej oceny z kolokwium: co najmniej 50% punktów.

Zasady uzyskania oceny z wykładu Ocena z wykładu jest oceną z kolokwium.
   

Ćwiczenia

Forma zaliczenia ćwiczeń

Zadania:  polegają na sformułowaniu krótkich wypowiedzi zgodnych z realizowanymi tematami.

.Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń

Zasady uzyskania pozytywnej oceny za zadania: zgodność z kryteriami podanymi przez prowadzącego zajęcia przed przystąpieniem do realizacji zadania.

Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną ocen za zadania.

 

 

Ocena końcowa

Zasady uzyskania oceny końcowej

Średnia arytmetyczna oceny z wkładu i oceny z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Dobek – Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa 2012.
  2. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2009
  3. Kita M., Loewe I.,Język w internecie - 01 Język w internecie. Rozpoznanie stanu wiedzy, Katowice 2017. 
  4. Leathers Dale G., Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowanie, Warszawa 2009.
  5. Mattelart A. M., Teorie komunikacji, Warszawa – Kraków 2001.
  6. McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2012.
  7. Reynolds S., Valentine D., Komunikacja międzykulturowa, Warszawa 2009.
  8. Van Dijk J., , Społeczne aspekty nowych mediów, Warszawa 2020.

Literatura uzupełniająca

  1. Jenkins H., Ford S., Green J., Rozprzestrzenialne media. Jak powstają wartości i znaczenia w usieciowionej kulturze, Łódź 2018.
  2. Mrozowski M., Przenikanie mediów. Ewolucja mediów a przemiany ładu społecznego, Warszawa 2019.
  3. Siuda P., Kryteria wspólnotowości w internecie, „Kultura i Edukacja”, nr 4/2009, ss. 21–36.
  4. Szopski M, Komunikowanie międzykulturowe, Warszawa 2005.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Beata Trzop, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-04-2023 21:40)