SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Formy przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Formy przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu
Kod przedmiotu 14.2--SocD-FPWS-S22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Projektowanie społeczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Izabela Kaźmierczak-Kałużna
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy nt. wykluczenia społecznego (wraz z analizą wpływu zróżnicowanych form wykluczenia na konkretne obszary życia społecznego) oraz przygotowanie studentów do socjologicznej analizy realizowanych strategii i podejmowanych działań mających na celu skuteczne przeciwdziałanie wykluczeniu, ograniczanie jego zasięgu i minimalizowanie jego negatywnych skutków.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  1. Wykluczenie społeczne – podstawy teoretyczne i ustalenia empiryczne (stan badań).
  2. Obszary wykluczenia społecznego.
  3. Wykluczenie społeczne a problemy społeczne.
  4. Inkluzja społeczna.
  5. Instytucjonalne, programowe i indywidualne formy przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu.
  6. Europejskie, krajowe i regionalne programy/strategie przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu.
  7. Ekonomia społeczna jako narzędzie przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu.. Modele ekonomii społecznej.
  8. Podmioty ekonomii społecznej.
  9. Reintegracja zawodowa jako narzędzie inkluzji społecznej.
  10. Formy przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu – dobre praktyki (analiza na wybranych przykładach).

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, metoda tekstu przewodniego, analiza przypadku, dyskusja, praca w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład

Egzamin: pisemny, w formie pytań otwartych, problemowych; zakres materiału: zgodnie z sylabusem przedstawionym w trakcie zajęć na początku semestru.

Zasady uzyskania pozytywnej oceny z egzaminu: co najmniej 50% punktów.

Zasady uzyskania oceny z wykładu: ocena z wykładu jest oceną z egzaminu.

Ćwiczenia

Referat: przygotowanie i wygłoszenie podczas zajęć referatu - indywidualnie lub w parach (w zależności od liczebności grupy ćwiczeniowej), z możliwością wykorzystania  prezentacji multimedialnej, na temat obejmujący problematykę kursu, uzgodniony ze studentami na początku semestru. 

Zasady uzyskania pozytywnej oceny z referatu: zgodność wygłaszanego referatu z uzgodnionym tematem, poprawna struktura i język wypowiedzi, rzetelność, samodzielność w prezentowaniu omawianej problematyki, odpowiedni dobór źródeł, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące treści referatu.

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń: ocena z ćwiczeń jest oceną z referatu.

Zasady uzyskania oceny końcowej: ocena końcowa jest średnią ocen z wykładów i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Broda-Wysocki P., Wykluczenie i inkluzja społeczna. Paradygmaty i próby definicji, Warszawa 2012.
  2. Frąckiewicz L., Wykluczenie, rewitalizacja, spójność społeczna, Katowice-Warszawa 2004.
  3. Grewiński M., Ekonomia społeczna – pojęcia, uwarunkowania, dorobek międzynarodowy, [w:] A. Austen-Tynda (red.), Ekonomia społeczna – wybrane problemy i metody ich rozwiązywania, Katowice 2009.
  4. Sobczak M., Wykluczenie społeczne i inkluzja społeczna z wykorzystaniem podmiotów ekonomii społecznej w Polsce na przykładzie województwa łódzkiego, Łódź 2016.
  5. The Social Economy in the European Union, European Economic and Social Committee, Bruxelles 2012.

Literatura uzupełniająca

  1. Frąckiewicz L., Wykluczenie społeczne w skali makro i mikroregionalnej, [w:] L. Frąckiewicz (red.), Wykluczenie społeczne, Katowice 2005.
  2. Goleński W., Polityka społeczna i ekonomia społeczna. Kilka uwag o sprawiedliwości społecznej, "Ekonomia Społeczna", nr 2/2013.
  3. Kaźmierczak T., Centra integracji społecznej jako pomysł na przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu? Refleksje wokół ustawy o zatrudnieniu socjalnym, "Trzeci Sektor", nr 2/2005.
  4. Kaźmierczak T., Rymsza M. (red.), W stronę aktywnej polityki społecznej, Warszawa 2003.
  5. Koral J., Centra integracji społecznej, Warszawa 2008.
  6. Kożuch A., Książek E., Spółdzielnia socjalna jako forma przedsiębiorstwa społecznego, Pragmata Tes Oikonomias, Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie z. VIII, 2014.
  7. Piątek K., Karwacki A., Wykluczenie społeczne a kluby integracji społecznej, [w:] L. Frąckiewicz (red.), Wykluczenie społeczne, Katowice 2005.
  8. Piątek K., Zatrudnienie socjalne a bezpieczeństwo socjalne, [w:] L. Frąckiewicz (red.), Bezpieczeństwo socjalne, Katowice 2003.
  9. Piecuch T., Spółdzielnie socjalne jako sposób na wykluczenie społeczne, [w:] M. Pokrzywa, S. Wilk (red.), Wykluczenie społeczne. Diagnoza, wymiary i kierunki badań, Rzeszów 2013.
  10. Szluz B. (red.) Wielowymiarowość wykluczenia społecznego. Diagnoza i profilaktyka, Spišská Nová Ves 2015.
  11. Tittenbrun J. (red.), Spółdzielnie socjalne. Skuteczny mechanizm walki z wykluczeniem społecznym czy ślepa uliczka?, Poznań 2010.

Uwagi

Część zajęć może zostać zrealizowana z wykorzystaniem mobilnych metod edukacyjnych (np. spacer badawczy, wizyta studyjna).


Zmodyfikowane przez dr Izabela Kaźmierczak-Kałużna (ostatnia modyfikacja: 11-04-2023 12:58)