SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Badania społeczne w IT - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Badania społeczne w IT
Kod przedmiotu 14.2--SocD-BSIT-S22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Projektowanie społeczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Projektowanie społeczne
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ
  • dr Justyna Nyćkowiak
  • dr Tomasz Kołodziej
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwościami zastosowania badań społecznych w rzeczywistości związanej z technologiami informacyjnymi i cyfrowymi usługami. Student poznaje założenia informatyki społecznej i możliwości przeniesienia społecznego doświadczenia do procesów projektowania produktów i usług informatycznych.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

1. Wprowadzenie do informatyki społecznej

2. Badacz społeczny w świecie BIG DATA

3. Metody i techniki badań społecznych w IT:

  • studium przypadku
  • analiza danych rejestrowanych
  • badania sondażowe
  • badania obserwacyjne
  • eksperymenty

4. Badania użyteczności

5. Metody analizy danych ze świata IT

6. Problemy metodologiczne badań społecznych w obszarze technologii cyfrowych

Metody kształcenia

Praca z tekstem, praca z komputerem, dyskusja, prezentacje, referaty

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Projekt: przygotowanie projektu badania społecznego do wykorzystania w sferze IT

Zasady uzyskania pozytywnej oceny z projektu: uzyskanie min. 50% punktów. Ocenie podlegają takie elementy projektu jak: przygotowanie konceptualizacji, dobór narzędzi i sposobów realizacji badania i analiza wyników/raport z pilotażu.

Ocena z laboratorium jest oceną z projektu

Ocena końcowa jest oceną z laboratorium

Literatura podstawowa

  1. Bajdak A., Karcz K., Specyfika badań marketingowych w internecie, [w:] K. Karcz, A. Bajdak (red.), Badania marketingowe w Internecie, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego, Katowice 2005.
  2. Balabanis G., Mitchell V.M., Heinonen-Mavrovouniotis S., SMS-based surveys. Strategies to improve participation, International Journal of Advertising, 2007.
  3. Batorski D., Marody M., Nowak A. (red.), Społeczna przestrzeń internetu, Wydawnictwo SWPS Academica, Warszawa 2006.
  4. Batorski D., Olcoń-Kubicka M., Prowadzenie badań przez Internet – podstawowe zagadnienia metodologiczne, Studia Socjologiczne, 3(182), 2006.
  5. Berleur J., Nurminen M. I., Impagliazzo J. (red.), Social Informatics: An Information Society for All?, Springer 2006.
  6. Fichman P., Rosenbaum H. (red.), Social Informatics: Past, Present, and Future, Cambridge 2014.
  7. Furmanek W., Wpływ informatyki na różne dziedziny życia. W: A. Piecuch, W. Furmanek (red.), Dydaktyka informatyki. Problemy i wyzwania społeczeństwa informacyjnego,  Rzeszów: Wyd. UR, 2011.
  8. Grudin, J., Three Faces of Human – Computer Interaction. IEEE Annals of the History of Computing Archive, 27 (4), 2005, DOI: A68E0687-6A30-4C46-9DF7-7E0A4AE9FE20.
  9. Kwiatkowska J., Metody i techniki ewaluacji interakcji człowiek–komputer, a tradycyjny podział badań: jakościowe vs ilościowe, [w:] R. Knosala (red.), Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji, Wyd. PTZP, Opole 2012.
  10. Nikodemska-Wołowik A.M., Klucz do zrozumienia nabywcy – Jakościowe badania marketingowe. Wydawnictwo Grupa Verde, Warszawa 2008.
  11. Szpunar M., Humanistyka cyfrowa a socjologia cyfrowa. Nowy paradygmat badań naukowych. Zarządzanie w Kulturze, 4/2016.
  12. Szpunar M., Internet w procesie realizacji badań, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010.

Literatura uzupełniająca

  1. Cheng C.C., Krumwiede D., Sheu C.,  Online audio group discussions. A comparison with face-to-face methods. International Journal of Market Research, 2009.
  2. Cooke M., The new world of Web 2.0 research, International Journal of Market Research, 2008.
  3. Dillman D., Mail and Internet Surveys: The Tailored Design Method, John Wiley, New York 2000.
  4. Hair N., Clark M., The etical dillemmas and challenges of etnographic research in electronic communities, International Journal of Market Research, 6/2007.

Uwagi

Zajęcia w części realizowane jako laboratorium komputerowe i w terenie.


Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-04-2023 10:21)