Celem przedmiotu jest przekazanie studentom kompleksowej wiedzy nt. sektora usług społecznych (z uwzględnieniem szczegółowych polityk społecznych i zmian dokonujących się we współczesnym świecie) oraz ich roli w przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznemu i jego negatywnym skutkom.
Wymagania wstępne
-
Zakres tematyczny
1. Paradygmaty welfare state i definiowanie usług społecznych
2. Perspektywa usług społecznych we współczesnych koncepcjach teoretycznych:
koncepcja wielosektorowej i obywatelskiej polityki społecznej
koncepcja inwestycji i innowacji społecznych
decentralizacja i deinstytucjonalizacja usług społecznych
koncepcja wykorzystania sektora nieformalnego
3. Organizacja i zarządzanie w sferze usług społecznych
4. Partnerstwa i sieci jako nowa formuła zarządzania usługami
5. Standaryzacja czy indywidualizacja usług społecznych?
6. Produkcja i koprodukcja usług społecznych. Realizatorzy usług i ich odbiorcy
7. Usługi w szczegółowych politykach społecznych, np.:
usługi pomocy społecznej
usługi edukacyjne
usługi na rzecz rodziny
usługi na rzecz dzieci i młodzieży
usługi wobec seniorów
usługi wobec osób z niepełnosprawnościami
8. Centra Usług Społecznych jako narzędzia realizacji usług w polityce społecznej
9. Pandemia koronawirusa i nowe usługi społeczne
Metody kształcenia
Metoda tekstu przewodniego, praca w grupach, dyskusja
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ćwiczenia
Kolokwium: w formie testu; zakres materiału: zgodnie z sylabusem przedstawionym podczas zajęć na początku semestru.
Zasady uzyskania pozytywnej oceny z kolokwium: co najmniej 50% punktów.
Praca pisemna: indywidualna/grupowa na temat uzgodniony ze studentami w trakcie zajęć na początku semestru.
Zasady uzyskania pozytywnej oceny z pracy pisemnej: zgodność z tematem, poprawna struktura i język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu i właściwe stosowanie odwołań, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące pracy.
Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń: ocena z ćwiczeń jest średnią ważoną ocen z kolokwium (80%) i pracy pisemnej (20%); warunkiem uzyskania pozytywnej oceny z ćwiczeń jest zaliczenie kolokwium oraz pracy pisemnej.
Zasady uzyskania oceny końcowej: ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń.
Literatura podstawowa
Bazuń D., Frątczak-Muller J., Jaskulska M., Kwiatkowski M., Mielczarek-Żejmo A., Diagnoza potrzeb i potencjału społeczności lokalnej w zakresie usług społecznych, Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 2020.
Gerwiński M., Usługi społeczne we współczesnej polityce społecznej, Elipsa, Warszawa 2021.
Kowalczyk O., Usługi opiekuńcze w postaci pomocy osobistej w Polsce i w innych krajach, [w:] Sektor usług wobec starzenia się społeczeństwa, Folia Oeconomica, 2015 (2312).
Kubów A., Szczepaniak J. (red.), Usługi społeczne wobec rodziny, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Uniwersytet Ekonomiczny, Wrocław 2011.
Literatura uzupełniająca
Diagnoza zapotrzebowania na usługi społeczne w woj. lubuskim. Raport z badań. Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, Zielona Góra 2022.
Gąciarz B., Rudnicki S. (red.), Polscy niepełnosprawni – od kompleksowej diagnozy do nowego modelu polityki społecznej, AGH, Kraków 2014.
Gerwiński M., Rodzina i sektor nieformalny jako koproducenci usług społecznych [w:] Narodowy i ponadnarodowy wymiar polityki rodzinnej, (red.) A. Durasiewicz, WSP im. J. Korczaka, Warszawa 2017.
Grewiński M., Kamiński S., Obywatelska polityka społeczna, WSP TWP, Warszawa 2007.
Karwacki A., Usługi społeczne w zakresie zatrudnienia socjalnego, [w:] Polityka aktywizacji w Polsce. Usługi reintegracji w sektorze gospodarki społecznej, (red.) M. Grewiński, M. Rymsza, WSP TWP, Warszawa 2011.
Kaźmierczak T., Rymsza M. (red.), W stronę aktywnej polityki społecznej. ISP, Warszawa 2003.
Montenero A., Rozwój usług społecznych opartych na dowodach – źródła wiedzy i pomiaru, [w:] M. Gerwiński, A. Karwacki (red.), Innowacyjna polityka społeczna, WSP, Warszawa 2015.
Pikuła N., Zdebska E., Glac W. (red.), Wyzwania dla polityki społecznej w kontekście pandemii koronawirusa, Biblioteka Instytutu Spraw Społecznych Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Kraków 2020.
Trafiałek E., Innowacyjna polityka senioralna XXI wieku – między ageizmem, bezpieczeństwem socjalnym i active ageing, Toruń 2016.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Joanna Frątczak-Müller (ostatnia modyfikacja: 18-04-2023 23:38)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.