SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Społeczna odpowiedzialność badacza i projektanta - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Społeczna odpowiedzialność badacza i projektanta
Kod przedmiotu 14.2--SocD-SOBP-S22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Projektowanie społeczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Krzysztof Lisowski
  • dr Magdalena Pokrzyńska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami etycznymi związanymi z rolą badacza społecznego i projektanta a także przybliżenie prawnych aspektów ochrony danych osobowych i własności intelektualnej.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

  1. Etyka jako nauka o moralności
  2. Etyka zawodowa, funkcje etyki zawodowej
  3. Role zawodowe i dylematy etyczne z nimi związane (badacz, ekspert, projektant, nauczyciel, komentator życia społecznego, itp.)
  4. Etyka badacza społecznego – wytyczne kodeksowe (kodeks PTS, ISA i ESOMAR)
  5. Przegląd metod i technik badawczych w naukach społecznych z uwzględnieniem problemów etycznych związanych z ich stosowaniem
  6. Trudne przedsięwzięcia badawcze, tematy i tereny badań (badania z dziećmi, badania z osobami z niepełnosprawnościami)
  7. Projektowanie społecznie odpowiedzialne (design zrównoważony)
  8. Projektowanie usług, design doświadczeń
  9. Dialog z odbiorcą i badanie potrzeb jako wymiar etyczny zawodu projektanta
  10. Ochrona danych osobowych (anonimowość, prywatność, poufność)
  11. Ochrona własności intelektualnej – zjawisko plagiaryzmu

Metody kształcenia

Praca z tekstem, analiza przypadku, gry symulacyjne polegające na stawianiu studentów wobec konieczności wyboru w związku z jakimś aspektem etycznym badań społecznych lub projektowaniem społecznym. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

 

Kolokwium: w formie pytań testowych i otwartych zgodnie z sylabusem przedstawionym podczas zajęć na początku semestru.

Zasady uzyskania pozytywnej oceny z kolokwium: co najmniej 50% punktów.

Zasady uzyskania oceny końcowej: ocena końcowa jest oceną z kolokwium.

Literatura podstawowa

  1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, s. 511-536, PWN, Warszawa 2003.
  2. Chomczyński P., Wybrane problemy etyczne w badaniach. Obserwacja uczestnicząca ukryta, Przegląd Socjologii Jakościowej tom II, nr 1, 2006 (tekst dostępny w Internecie).
  3. Rojek-Adamek P., Designerzy, rola zawodowa projektanta w oglądzie socjologicznym, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2019.
  4. Drzeżdżon W., Etyczne aspekty pracy zawodowej. Wybrane zagadnienia, Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość t. X 
  5. Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Problemy etyczne badań w naukach społecznych, [w:] Metody badawcze w naukach społecznych, s. 88-110, Zysk i S-ka, Poznań 2001.
  6. Kodeks etyki socjologa [www.pts.org.pl].
  7. Kodeks ESOMAR [http://www.ofbor.pl/public/File/Miedzynarodowy_Kodeks_Badan_Rynku_i_Badan_Spolecznych.pdf].
  8. Kodeks ESOMAR/WAPOR – Realizacja wywiadów z udziałem dzieci i młodzieży [http://www.ofbor.pl/images/stories/ESOMAR/OFBOR_ESOMAR_Interviewing-Children-and-Young-People_PL.pdf].
  9. Kodeks postępowania dotyczący przetwarzania danych osobowych przez agencje badawcze (RODO) [https://www.ofbor.pl/images/pliki/1_Kodeks postępowania_2019_.pdf].
  10. Łozińska M., Zjawisko plagiaryzmu w środowisku akademickim, [w:] Zeszyty Naukowe PWSZ im. Witelona w Legnicy, nr 28(3) 2018, [http://www.zn.pwsz.legnica.edu.pl/zalaczniki/zeszyty/zn28/zn28_16.pdf].
  11. Przewodnik  ESOMAR/WAPOR – Sondaże opinii publicznej i publikowanie wyników badań [http://www.ofbor.pl/public/File/OFBOR_ESOMAR-WAPOR Guide_PL11_08_01.pdf].
  12. Sztabiński P.B., Mirowski S., Problemy etyczne związane z pracą ankietera, [w:] Fieldwork jest sztuką (red.) P. B. Sztabiński, Z. Sawiński, F. Sztabiński, IFiSPAN, Warszawa 2005.
  13. U S T AWA z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001000/U/D20181000Lj.pdf].
  14. U S T AWA z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19940240083/U/D19940083Lj.pdf].

Literatura uzupełniająca

 

  1. Caban Piaskowska K., Miarka A., Społeczna odpowiedzialność projektanta w kreowaniu produktu rehabilitacyjnego, Marketing i Zarządzanie (d. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu) nr 2 (48), 207-214.
  2. Kowalski M. W., Antropolodzy na wojnie. O „brudnej” użyteczności nauk społecznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015.
  3. Stomma L., Antropologia wojny, Iskry, Warszawa 2014.
  4. Ząbek M. (red.), Antropologia stosowana, Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego, Międzynarodowe Centrum Dialogu Międzykulturowego i Międzyreligijnego UKSW, Warszawa 2013.

Uwagi

Brak
 


Zmodyfikowane przez dr Justyna Nyćkowiak (ostatnia modyfikacja: 26-04-2023 15:15)