Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami etycznymi związanymi z rolą badacza społecznego i projektanta a także przybliżenie prawnych aspektów ochrony danych osobowych i własności intelektualnej.
Wymagania wstępne
Brak
Zakres tematyczny
Etyka jako nauka o moralności
Etyka zawodowa, funkcje etyki zawodowej
Role zawodowe i dylematy etyczne z nimi związane (badacz, ekspert, projektant, nauczyciel, komentator życia społecznego, itp.)
Etyka badacza społecznego – wytyczne kodeksowe (kodeks PTS, ISA i ESOMAR)
Przegląd metod i technik badawczych w naukach społecznych z uwzględnieniem problemów etycznych związanych z ich stosowaniem
Trudne przedsięwzięcia badawcze, tematy i tereny badań (badania z dziećmi, badania z osobami z niepełnosprawnościami)
Dialog z odbiorcą i badanie potrzeb jako wymiar etyczny zawodu projektanta
Ochrona danych osobowych (anonimowość, prywatność, poufność)
Ochrona własności intelektualnej – zjawisko plagiaryzmu
Metody kształcenia
Praca z tekstem, analiza przypadku, gry symulacyjne polegające na stawianiu studentów wobec konieczności wyboru w związku z jakimś aspektem etycznym badań społecznych lub projektowaniem społecznym.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Kolokwium: w formie pytań testowych i otwartych zgodnie z sylabusem przedstawionym podczas zajęć na początku semestru.
Zasady uzyskania pozytywnej oceny z kolokwium: co najmniej 50% punktów.
Zasady uzyskania oceny końcowej: ocena końcowa jest oceną z kolokwium.
Literatura podstawowa
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, s. 511-536, PWN, Warszawa 2003.
Chomczyński P., Wybrane problemy etyczne w badaniach. Obserwacja uczestnicząca ukryta, Przegląd Socjologii Jakościowej tom II, nr 1, 2006 (tekst dostępny w Internecie).
Rojek-Adamek P., Designerzy, rola zawodowa projektanta w oglądzie socjologicznym, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2019.
Drzeżdżon W., Etyczne aspekty pracy zawodowej. Wybrane zagadnienia, Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość t. X
Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Problemy etyczne badań w naukach społecznych, [w:] Metody badawcze w naukach społecznych, s. 88-110, Zysk i S-ka, Poznań 2001.
Sztabiński P.B., Mirowski S., Problemy etyczne związane z pracą ankietera, [w:] Fieldwork jest sztuką (red.) P. B. Sztabiński, Z. Sawiński, F. Sztabiński, IFiSPAN, Warszawa 2005.
Caban Piaskowska K., Miarka A., Społeczna odpowiedzialność projektanta w kreowaniu produktu rehabilitacyjnego, Marketing i Zarządzanie (d. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu) nr 2 (48), 207-214.
Kowalski M. W., Antropolodzy na wojnie. O „brudnej” użyteczności nauk społecznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015.
Stomma L., Antropologia wojny, Iskry, Warszawa 2014.
Ząbek M. (red.), Antropologia stosowana, Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego, Międzynarodowe Centrum Dialogu Międzykulturowego i Międzyreligijnego UKSW, Warszawa 2013.
Uwagi
Brak
Zmodyfikowane przez dr Justyna Nyćkowiak (ostatnia modyfikacja: 26-04-2023 15:15)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.