SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedmiot DW: Ameryka Lacińska w XX i XXI wieku - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedmiot DW: Ameryka Lacińska w XX i XXI wieku
Kod przedmiotu 14.1--MSPP-PDW(-S22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Międzynarodowe stosunki polityczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Ratke-Majewska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przedstawienie sytuacji wewnętrznej i polityki zagranicznej poszczególnych państw Ameryki Łacińskiej w XX i XXI wieku. Tematyka rozbudowana zostanie o omówienie istotnych kwestii i procesów, które wpłynęły na losy podmiotów regionu – w tym wizerunek międzynarodowy oraz relacje z Polską.

Wymagania wstępne

Ukończenie przedmiotów: Międzynarodowe stosunki polityczne w latach 1815-1945, Międzynarodowe stosunki polityczne w latach 1945-1989, Problemy globalne, Współczesne międzynarodowe stosunki polityczne.

Zakres tematyczny

  1. Uwarunkowania polityki zagranicznej państw Ameryki Łacińskiej
  2. Polacy w Ameryce Łacińskiej w XX i XXI wieku
  3. Poszukiwania zbrodniarzy hitlerowskich przez władze Rzeczypospolitej Polskiej i Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej w Ameryce Łacińskiej po 1945 r.
  4. Prawa człowieka w Ameryce Łacińskiej
  5. Prawa kobiet w Ameryce Łacińskiej
  6. Chile: sytuacja wewnętrzna i polityka zagraniczna w XX i XXI wieku
  7. Wenezuela: sytuacja wewnętrzna i polityka zagraniczna w XX i XXI wieku
  8. Meksyk: sytuacja wewnętrzna i polityka zagraniczna w XX i XXI wieku
  9. Kuba: sytuacja wewnętrzna i polityka zagraniczna w XX i XXI wieku
  10. Kolumbia: sytuacja wewnętrzna i polityka zagraniczna w XX i XXI wieku
  11. Peru: sytuacja wewnętrzna i polityka zagraniczna w XX i XXI wieku
  12. Brazylia: sytuacja wewnętrzna i polityka zagraniczna w XX i XXI wieku
  13. Argentyna: sytuacja wewnętrzna i polityka zagraniczna w XX i XXI wieku

Metody kształcenia

Praca z tekstem; dyskusja; metoda sytuacyjna; gra dydaktyczna; metoda projektów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

W celu uzyskania zaliczenia zajęć należy:

1. Aktywnie uczestniczyć w zajęciach (uczestniczyć w tworzeniu gry edukacyjnej; uczestniczyć w dyskusjach na temat prezentowanych projektów)

2. W ramach pracy grupowej uczestniczyć w powstaniu gry edukacyjnej oraz jej rozgrywce (Projekt A)

3. Przygotować i przedstawić projekt (Projekt B) (w tym: prezentację multimedialną, wspartą o materiały audiowizualne i/lub audialne, konspekt, materiały dodatkowe; prezentację zamykają pytania zadawane przez uczestników spotkania, które odnoszą się do projektu)

Literatura podstawowa

  1. Polityka zagraniczna państw Ameryki Łacińskiej, [red.] Marcin F. Gawrycki, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2006
  2. Prawa człowieka w Ameryce Łacińskiej. Teoria i praktyka, [red.] Karol Derwich, Marta Kania, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2014
  3. Ratke-Majewska Anna, Stosunki bilateralne Polski z państwami andyjskimi. 19182018, Wydawnictwo FNCE, Poznań 2018

Witryny internetowe:

Portal periodyku naukowego: „Ameryka Łacińska. Kwartalnik Analityczno-Informacyjny”

Literatura uzupełniająca

Zgodna z tematami projektów.

Uwagi

Brak.


Zmodyfikowane przez dr Anna Ratke-Majewska (ostatnia modyfikacja: 17-01-2023 13:01)