SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kultura państw Trójmorza - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kultura państw Trójmorza
Kod przedmiotu 14.1--MSPP-KPT-S22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Międzynarodowe stosunki polityczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Polityka i gospodarka obszaru Trójmorza
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Piotr Małczyński
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z kulturą państw Trójmorza. Uczestnicy zajęć zdobędą wiedzę na temat kultury popularnej, filmowej, artystycznej, literackiej i kulinarnej oraz tożsamości narodowej w państwach uczestniczących w inicjatywie Trójmorza. Studenci poznają związki między kulturą państw Trójmorza a szerszym kontekstem politycznym, nauczą się rozpoznawać te związki i wykorzystywać wiedzę na ich temat podczas rozwiązywania problemów poznawczych oraz praktycznych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu geografii w Europie Środkowej.

Zakres tematyczny

  1. Kultura państw Trójmorza – kulturowa odmienność czy wspólne dziedzictwo ?
  2. Austria – kultura i tożsamość
  3. Bułgaria – kultura i tożsamość
  4. Chorwacja – kultura i tożsamość
  5. Czechy – kultura i tożsamość
  6. Estonia – kultura i tożsamość
  7. Litwa – kultura i tożsamość
  8. Łotwa – kultura i tożsamość
  9. Rumunia – kultura i tożsamość
  10. Słowacja – kultura i tożsamość
  11. Słowenia – kultura i tożsamość
  12. Węgry – kultura i tożsamość
  13. Relacje kulturalne między państwami Trójmorza

Metody kształcenia

Dyskusja w trakcie zajęć, omawianie literatury przedmiotu, przygotowanie i wygłoszenie referatu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Przygotowanie i wygłoszenie referatu, aktywność na zajęciach.

Literatura podstawowa

I. Bogoczová, Czeski Bóg? Religijność Czechów jako wynik tradycji społeczno-kulturowych, „Edukacja Międzykulturowa” 2020, nr 2, s. 50–68.

G. Bubak, Budapeszt jako miejsce nieustannego spotykania się kultur, „Media–Kultura–Komunikacja Społeczna” 2019, nr 1, s. 63–77.

K. Jurczak, Pogranicze kulturowe jako wyzwanie cywilizacyjne: Rumunia w zjednoczonej Europie, [w:] Idee–narody–państwa–pogranicza. Tom Wykładowców na Jubileusz 30-lecia Studium Europy Wschodniej UW, J. Malicki (red.), Warszawa 2022, s. 151–167.

K. Serwin, Percepcja traktatu triańskiego/trianońskiego w węgierskiej kulturze, „Wschodnioznawstwo” 2020, nr 14, s. 49–61.

M. Wacławek, M. Wtorkowska, Powiedz mi, co jesz, a powiem ci, kim jesteś – o kulinariach w Słowenii, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 2019, nr 25, s. 55–68.

 

Literatura uzupełniająca

K. Bednarska, Kamil Szafraniec, Postkolonialna Słowenia? Proza Gorana Vojnovicia,  „Studia et Documenta Slavica” 2017, nr 3, s. 71–81.

M. Dangiras, W poszukiwaniu tożsamości litewskiej: przypadek Vladasa Putvinskisa, Mykolasa Biržiški i Tadasa Ivanauskasa, „Studia Podlaskie” 2018, nr 26, s. 41–58.

P. Eberhardt, Przemiany narodowościowe na ziemi łotewskiej w XX i na początku XXI wieku, „Sprawy Narodowościowe. Seria Nowa” 2017, nr 49, s. 1–16.

Leksykon idei wędrownych na słowiańskich Bałkanach, XVIII-XXI wiek, G. Szwat-Gyłybowa, D. Gil, L. Miodyński (red.), Warszawa 2018.

P. Znojek, Społeczeństwo przeciwko władzy. Praska Wiosna oczami czeskich pisarzy, „Koło Historii: czasopismo afiliowane z Instytutem Historii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej” 2020, nr 25, s. 195–204.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Piotr Pochyły (ostatnia modyfikacja: 17-01-2023 11:35)