Informacja i dezinformacja w przestrzeni międzynarodowej
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr Adam Ilciów
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
30
2
-
-
Egzamin
Cel przedmiotu
Celem przedmiotu jest ukazanie procesów komunikacyjnych w sferze publicznej. Procesy te w istotny sposób kształtują politykę rozumianą jako gra formułowanych publicznie interesów grup społecznych i partii politycznych. Media odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu tejże polityki.
Wymagania wstępne
Ukończenie przedmiotów: Socjologia oraz Szkoła debatowania i sporu politycznego.
Zakres tematyczny
Komunikowanie się w społeczeństwach; 2. Komunikacja masowa. Powstanie społeczeństwa masowego; 3. Rozwój środków przekazu, w tym: prasy, telewizji i internetu; 4. Systemy demokratyczne a kształt sfery publicznej; 5. Wolność słowa; 6. Publiczna debata. Obywatelska edukacja i socjalizacja; 7. Opinia publiczna; 8. Demokracja widzów, medialna widoczność; 9. Społeczeństwo sieciowe; 10. Zawód i rola dziennikarza współcześnie; 11. Mediokracja. Wpływ czwartej władzy na politykę; 12. Władza polityczna. Jej rozproszenie i siła demagogii.
Metody kształcenia
Praca z tekstem w grupie; samodzielna praca z tekstem; debata problemowa, prezentacje grupowe.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Egzamin, kolokwium ustne, aktywność na zajęciach.
Literatura podstawowa
B. Dobek-Ostrowska, Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa 2011,
M. Nieć, Komunikowanie polityczne w społeczeństwach przedmasowych, Wolters Kluwer Polska, 2011,
T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i internetu, Warszawa 2009, PWN,
W. Schulz, Komunikacja polityczna, Kraków 2006,
J. Street, Mass media, polityka i demokracja, Kraków 2006,
M. McLuhan, Zrozumieć media: przedłużenia człowieka, Warszawa 2004.
Literatura uzupełniająca
W. Cwalina, A. Falkowski, Marketing polityczny, Gdańsk 2011,
T. Płudowski, Komunikacja polityczna w amerykańskich kampaniach wyborczych, Warszawa 2008,
M. Golka, Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacyjne, Warszawa 2008,
Dobek-Ostrowska B. (red.): Media masowe w systemach demokratycznych. Teoretyczne problemy i praktyczny wymiar komunikowania politycznego. Wrocław 2003.
J. Habermas, Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej, Warszawa 2007,
G. Sartori, Homo videns. Telewizja i postmyślenie, Warszawa 2007,
M. Castells, Społeczeństwo sieci, Warszawa 2007,
S. J. Baran, D.K. Davis, Teorie komunikowania masowego, Kraków 2007,
J. Baudrillard, Społeczeństwo konsumpcyjne, cz. III Środki masowego przekazu, seks i czas wolny, Warszawa 2006,
J. Baudrillard, Wojny w Zatoce nie było, Warszawa 2006,
M. Karwat, O demagogii, Warszawa 2006,
Uwagi
Brak.
Zmodyfikowane przez dr Anna Ratke-Majewska (ostatnia modyfikacja: 17-01-2023 12:17)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.