SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Propaganda w relacjach międzynarodowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Propaganda w relacjach międzynarodowych
Kod przedmiotu 14.1--MSPP-PRM-S22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Międzynarodowe stosunki polityczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Informacja i dezinformacja w przestrzeni międzynarodowej
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Tytus Jaskułowski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z pojęciem, rozwojem historycznym oraz miejscem propagandy jako instrumentu prowadzenia nowoczesnej polityki zagranicznej i wewnętrznej.

Wymagania wstępne

Od studentów wymagana jest znajomość podstaw historii Polski oraz stosunków międzynarodowych po 1945 oraz 1989 r.

Zakres tematyczny

  1. Teoria Propagandy
  2. Historia stosowania propagandy do 1914 r. – przypadek rewolucji francuskiej
  3. Propaganda w okresie międzywojennym – kazusy państw totalitarnych
  4. Propaganda w okresie I wojny światowej
  5. Rola propagandy wojskowej w okresie drugiej wojny światowej – alianci zachodni
  6. Rola propagandy wojskowej w okresie drugiej wojny światowej – III Rzesza
  7. Propaganda wojenna w mediach – przypadek stacji radiowych – BBC
  8. Propaganda w okresie zimnej wojny w państwach Europy Zachodniej
  9. Propaganda w okresie zimnej wojny w państwach komunistycznych
  10. Propaganda w PRL
  11. Propaganda po 1989 r.
  12. Propaganda w erze nowych technologii informacyjnych
  13. Język jako narzędzie propagandy
  14. Propaganda a kwestie prawne

Metody kształcenia

Analiza konkretnych przypadków przy pomocy dostępnych źródeł historycznych

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Egzamin ustny połączony z praktyczną analizą źródła w celu udowodnienia przez studenta znajomości rozpoznawania i analizy technik propagandowych

Literatura podstawowa

T. Bussemer: Propaganda: Konzepte und Theorien, Berlin 2008

S. Kracauer, Selected Writings on Media, Propaganda, and Political Communication, New York 2022.

M. Connelly, Propaganda and conflict : war, media and shaping the twentieth century, London 2021.

Literatura uzupełniająca

E. Bernays, Propaganda, Wroclaw 2022. 

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr Piotr Pochyły (ostatnia modyfikacja: 17-01-2023 12:43)