Informacja i dezinformacja w przestrzeni międzynarodowej
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr Anna Ratke-Majewska
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Ćwiczenia
30
2
-
-
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z pojęciem postprawdy i fake news, z uwzględnieniem podłoża i historii obu zjawisk. Słuchacz ma możliwość poznania rodzajów postprawdy i fake news, zapoznając się jednocześnie z metodami i technikami ich wykrywania. Korzystając z wiarygodnych narzędzi demaskowania, potrafi analizować konkretne przypadki postprawdy i fake news, rozważając ich konsekwencje społeczno-polityczne.
Wymagania wstępne
Ukończenie przedmiotów: Socjologia, Filozofia z elementami logiki, Współczesne spory i konflikty międzynarodowe, Problemy globalne, Technologia informacyjna i wprowadzenie do e-administracji.
Zakres tematyczny
Postprawda i fake news: ujęcia teoretyczne
Postprawda i fake news: podłoże
Postprawda i fake news: historia
Postprawda i fake news: rodzaje
Postprawda i fake news: wykrywanie
Postprawda i fake news: polityka i ingerencja w proces wyborczy – studia przypadku
Postprawda i fake news: kultura – studia przypadku
Postprawda i fake news: społeczeństwo – studia przypadku
Postprawda i fake news: Brexit
Postprawda i fake news: koronawirus
Postprawda i fake news w Polsce
Postprawda i fake news: konflikt rosyjsko-ukraiński
Postprawda i fake news: uchodźcy
Metody kształcenia
Praca z tekstem; dyskusja; metoda sytuacyjna; gra dydaktyczna; metoda projektów.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
W celu uzyskania zaliczenia zajęć należy:
Aktywnie uczestniczyć w zajęciach (uczestniczyć w tworzeniu gry edukacyjnej; uczestniczyć w dyskusjach na temat prezentowanych projektów)
W ramach pracy grupowej uczestniczyć w powstaniu gry edukacyjnej oraz jej rozgrywce (Projekt A)
Przygotować i przedstawić projekt (Projekt B) (w tym: prezentację multimedialną, wspartą o materiały audiowizualne i/lub audialne, konspekt, materiały dodatkowe; prezentację zamykają pytania zadawane przez uczestników spotkania, które odnoszą się do projektu)
Literatura podstawowa
Keyes Ralph, Czas postprawdy, PWN 2018
The Warsaw Institute, Dezinformacja w Europie Środkowo-Wschodniej, https://warsawinstitute.org/wp-content/uploads/2017/11/The-Warsaw-Institute-Review-Raport-Specjalny-Dezinformacja-w-Europie-Środkowo-Wschodniej-PL-PDF.pdf
Witryny internetowe:
Cyberpolicy NASK
Demagog.org.pl
EU vs DISINFORMATION – EU vs Disinfo
FakeNews.pl
International Fact-Checking Network
Niebezpiecznik.pl
StopFake
Literatura uzupełniająca
Zgodna z tematyką projektów.
Uwagi
Brak.
Zmodyfikowane przez dr Anna Ratke-Majewska (ostatnia modyfikacja: 17-01-2023 12:56)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.