SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Postprawda i fake news - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Postprawda i fake news
Kod przedmiotu 14.1--MSPP-PFN-S22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Międzynarodowe stosunki polityczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Informacja i dezinformacja w przestrzeni międzynarodowej
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Ratke-Majewska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z pojęciem postprawdy i fake news, z uwzględnieniem podłoża i historii obu zjawisk. Słuchacz ma możliwość poznania rodzajów postprawdy i fake news, zapoznając się jednocześnie z metodami i technikami ich wykrywania. Korzystając z wiarygodnych narzędzi demaskowania, potrafi analizować konkretne przypadki postprawdy i fake news, rozważając ich konsekwencje społeczno-polityczne.

Wymagania wstępne

Ukończenie przedmiotów: Socjologia, Filozofia z elementami logiki, Współczesne spory i konflikty międzynarodowe, Problemy globalne, Technologia informacyjna i wprowadzenie do e-administracji.

Zakres tematyczny

  1. Postprawda i fake news: ujęcia teoretyczne
  2. Postprawda i fake news: podłoże
  3. Postprawda i fake news: historia
  4. Postprawda i fake news: rodzaje
  5. Postprawda i fake news: wykrywanie
  6. Postprawda i fake news: polityka i ingerencja w proces wyborczy – studia przypadku
  7. Postprawda i fake news: kultura – studia przypadku
  8. Postprawda i fake news: społeczeństwo – studia przypadku
  9. Postprawda i fake news: Brexit
  10. Postprawda i fake news: koronawirus
  11. Postprawda i fake news w Polsce
  12. Postprawda i fake news: konflikt rosyjsko-ukraiński
  13. Postprawda i fake news: uchodźcy

Metody kształcenia

Praca z tekstem; dyskusja; metoda sytuacyjna; gra dydaktyczna; metoda projektów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

W celu uzyskania zaliczenia zajęć należy:

  1. Aktywnie uczestniczyć w zajęciach (uczestniczyć w tworzeniu gry edukacyjnej; uczestniczyć w dyskusjach na temat prezentowanych projektów)
  2. W ramach pracy grupowej uczestniczyć w powstaniu gry edukacyjnej oraz jej rozgrywce (Projekt A)
  3. Przygotować i przedstawić projekt (Projekt B) (w tym: prezentację multimedialną, wspartą o materiały audiowizualne i/lub audialne, konspekt, materiały dodatkowe; prezentację zamykają pytania zadawane przez uczestników spotkania, które odnoszą się do projektu)

Literatura podstawowa

  1. Keyes Ralph, Czas postprawdy, PWN 2018
  2. The Warsaw Institute, Dezinformacja w Europie Środkowo-Wschodniej, https://warsawinstitute.org/wp-content/uploads/2017/11/The-Warsaw-Institute-Review-Raport-Specjalny-Dezinformacja-w-Europie-Środkowo-Wschodniej-PL-PDF.pdf

Witryny internetowe:

  1. Cyberpolicy NASK
  2. Demagog.org.pl
  3. EU vs DISINFORMATION – EU vs Disinfo
  4. FakeNews.pl
  5. International Fact-Checking Network
  6. Niebezpiecznik.pl
  7. StopFake

Literatura uzupełniająca

Zgodna z tematyką projektów.

Uwagi

Brak.


Zmodyfikowane przez dr Anna Ratke-Majewska (ostatnia modyfikacja: 17-01-2023 12:56)