SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Międzynarodowy wymiar polityki pamięci - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Międzynarodowy wymiar polityki pamięci
Kod przedmiotu 14.1--MSPP-MWP-S22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Międzynarodowe stosunki polityczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Informacja i dezinformacja w przestrzeni międzynarodowej
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Ratke-Majewska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z problematyką zagranicznego wymiaru polityki pamięci podmiotu państwowego – jej funkcjach, założeniach oraz podejmowanych działaniach. Uwaga skupiona zostanie zarówno na Polsce, jak i innych, wybranych państwach świata.

Wymagania wstępne

Ukończenie przedmiotów: Systemy polityczne, Międzynarodowe stosunki polityczne w latach 1945-1989, Polska polityka zagraniczna po 1989 roku.

Zakres tematyczny

  1. Pamięć i polityka pamięci – ujęcia definicyjne
  2. Narracje pamięci w Polsce w latach 1945-1989. Kontekst relacji zagranicznych
  3. Polityka pamięci w Polsce po 1989 roku. Wymiar międzynarodowy
  4. Międzynarodowy wymiar miejsc pamięci
  5. Narracje pamięci o powstaniu warszawskim. Międzynarodowy wymiar tematu po 1989 roku
  6. Narracje pamięci o relacjach polsko-żydowskich w okresie II wojny światowej. Międzynarodowy wymiar tematu po 1989 roku
  7. Narracje pamięci o polskim podziemiu niepodległościowym. Międzynarodowy wymiar tematu po 1989 roku
  8. Narracje pamięci o stanie wojennym w Polsce. Międzynarodowy wymiar tematu po 1989 roku
  9. Polityka pamięci w Niemczech. Międzynarodowy wymiar tematu po 1989 roku
  10. Polityka pamięci w Izraelu. Międzynarodowy wymiar tematu po 1989 roku
  11. Polityka pamięci w Chile. Międzynarodowy wymiar tematu po 1989 roku
  12. Polityka pamięci w Hiszpanii. Międzynarodowy wymiar tematu po 1989 roku

Metody kształcenia

Praca z tekstem; dyskusja; metoda sytuacyjna; gra dydaktyczna; metoda projektów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

W celu uzyskania zaliczenia zajęć należy:

1. Aktywnie uczestniczyć w zajęciach (uczestniczyć w tworzeniu gry edukacyjnej; uczestniczyć w dyskusjach na temat prezentowanych projektów)

2. W ramach pracy grupowej uczestniczyć w powstaniu gry edukacyjnej oraz jej rozgrywce (Projekt A)

3. Przygotować i przedstawić projekt (Projekt B) (w tym: referat, prezentację multimedialną, wspartą o materiały audiowizualne i/lub audialne, konspekt, materiały dodatkowe; prezentację zamykają pytania zadawane przez uczestników spotkania, które odnoszą się do projektu)

Literatura podstawowa

  1. Assmann A., Między historią a pamięcią. Antologia, red. M. Saryusz-Wolska, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2013
  2. Nijakowski L.M., Polska polityka pamięci, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2008
  3. Ratke-Majewska, A. Konflikt pamięci. Polska po przemianach systemowych 1989 roku, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2022

Witryny internetowe

  1. Serwis internetowy Instytutu Pamięci Narodowej; Biuletyn Instytutu Pamięci Narodowej
  2. Serwis internetowy Muzeum Polin – Muzeum Historii Żydów Polskich
  3. Serwis internetowy Muzeum II Wojny Światowej
  4. Serwis internetowy Muzeum Powstania Warszawskiego

Dodatkowo – materiały wykorzystywane na bieżąco podczas zajęć.

Literatura uzupełniająca

Zgodna z tematyką referatów.

Uwagi

Brak.


Zmodyfikowane przez dr Anna Ratke-Majewska (ostatnia modyfikacja: 17-01-2023 12:50)