SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Mity i stereotypy a rzeczywistość społeczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Mity i stereotypy a rzeczywistość społeczna
Kod przedmiotu 14.1--MSPP-MSRS-S22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Międzynarodowe stosunki polityczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Informacja i dezinformacja w przestrzeni międzynarodowej
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Ratke-Majewska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Założeniem przedmiotu jest zapoznanie studenta z teorią i mechanizmami funkcjonowania mitów w przestrzeni społecznej, w tym w ramach relacji międzynarodowych. Na różnego rodzaju przykładach poznane zostaną konkretne rodzaje mitów politycznych i stereotypów narodowych, z omówieniem ich oddziaływania na kontakty między wspólnotami, narodami oraz państwami.

Wymagania wstępne

Ukończenie przedmiotów: Socjologia i Religie świata.

Zakres tematyczny

  1. Teorie mitu
  2. Mit w polityce
  3. Mit i ideologie polityczne
  4. Mit a wspólnota i naród
  5. Mity założycielskie
  6. Mity bohaterskie
  7. Mity odnowy i rewolucji
  8. Mity w przestrzeni międzynarodowej
  9. Mechanizmy politycznej aktualizacji mitu
  10. Czym są i jak funkcjonują stereotypy?
  11. Stereotypy narodowe a relacje międzynarodowe i międzyspołeczne – studia przypadków
  12. Polski autostereotyp narodowy

Metody kształcenia

Praca z tekstem; dyskusja; metoda sytuacyjna; gra dydaktyczna; metoda projektów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

W celu uzyskania zaliczenia zajęć należy:

1. Aktywnie uczestniczyć w zajęciach (uczestniczyć w tworzeniu gry edukacyjnej; uczestniczyć w dyskusjach na temat prezentowanych projektów)

2. W ramach pracy grupowej uczestniczyć w powstaniu gry edukacyjnej oraz jej rozgrywce (Projekt A)

3. Przygotować i przedstawić projekt (Projekt B) (w tym: prezentację multimedialną, wspartą o materiały audiowizualne i/lub audialne, konspekt, materiały dodatkowe; prezentację zamykają pytania zadawane przez uczestników spotkania, które odnoszą się do projektu)

Literatura podstawowa

  1. Kołakowski, L. (2005). Obecność mitu. Warszawa: Prószyński i S-ka.
  2. Siewierska-Chmaj, A. (2016). Mity w polityce. Funkcje i mechanizmy aktualizacji. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA.
  3. Waniek, D. (2011). Mity założycielskie – mity polityczne. Ich znaczenie w procesie kształtowania współczesnych podziałów społecznych. Państwo i Społeczeństwo, 11(4), 9-45.
  4. Piwnicki G., Klein A. (2010). Mity i stereotypy w postrzeganiu mniejszości narodowych i etnicznych. Zeszyty Gdyńskie, 5, 181-204.
  5. Błuszkowski J. (2003). Stereotypy narodowe w świadomości Polaków. Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA.

Literatura uzupełniająca

Zgodna z tematyką projektów.

Uwagi

Brak.


Zmodyfikowane przez dr Anna Ratke-Majewska (ostatnia modyfikacja: 17-01-2023 12:37)