SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Fizyka |
Kod przedmiotu | 06.9-WM-IB-P-05_19 |
Wydział | Wydział Mechaniczny |
Kierunek | Inżynieria biomedyczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem kształcenia jest zapoznanie studentów z podstawowymi zjawiskami i procesami fizycznymi występującymi w inżynierii biomedycznej; poznanie metod pomiaru podstawowych wielkości fizycznych; analiza zjawisk fizycznych i rozwiązywanie zagadnień technicznych w oparciu o prawa fizyki.
Podstawowe wiadomości z matematyki i fizyki w zakresie szkoły średniej.
Wykład:
W1. Wielkości i jednostki fizyczne, układ SI. Ruch ciała: punkt materialny, układ odniesienia, tor ruchu, przemieszczenie, prędkość, przyspieszenie, ruch jednostajny i jednostajnie przyspieszony, spadek swobodny. (2 godz.)
W2. Ruch jednostajny po okręgu. Zasady dynamiki Newtona. Tarcie. Praca. Moc. Siły zachowawcze i niezachowawcze. (2 godz.)
W3. Energia kinetyczna i energia potencjalna ciała. Energia potencjalna sprężystości. Energia mechaniczna ciała. Zasada zachowania energii mechanicznej. (2 godz.)
W4. Odkształcenia sprężyste i plastyczne. Prawo Hooke'a. Środek masy układu ciał. Pęd. Zasada zachowania pędu. Zderzenia ciał. (2 godz.)
W5.Prędkość i przyspieszenie kątowe. Bryła sztywna, moment bezwładności ciała. Twierdzenie Steinera. Moment pędu. (2 godz.)
W6. Grawitacja: Prawo powszechnego ciążenia, natężenie pola grawitacyjnego, przyspieszenie grawitacyjne, grawitacyjna energia potencjalna. (2 godz.)
W7. Ciśnienie. Prawo Pascala. Prawo Archimedesa. Warunki pływania ciał. Elementy termodynamiki. (2 godz.)
W8. Drgania i fale: Ruch harmoniczny. Drgania tłumione. Wahadło matematyczne i fizyczne. Rezonans. Interferencja i dyfrakcja. Zjawisko Dopplera. (2 godz.)
W9.Elektryczność: Zasada zachowania ładunku elektrycznego. Prawo Coulomba. Przewodniki i izolatory. Potencjał i natężenie pola elektrycznego. Dipol elektryczny. (2 godz.)
W10. Elektryczność: Natężenie prądu elektrycznego. Opór elektryczny. Prawo Ohma. Pierwsze i drugie prawo Kirchhoffa. (2 godz.)
W11.Magnetyzm: Indukcja magnetyczna. Siła Lorentza. Przewodniki w polu magnetycznym. Strumień indukcji magnetycznej. Siła elektromotoryczna. Prawo indukcji Faradaya. Reguła Lenza. (2 godz.)
W12. Magnetyzm: Diamagnetyki, paramagnetyki i ferromagnetyki. Fale elektromagnetyczne. Widmo fal elektromagnetycznych. Polaryzacja. (2 godz.)
W13. Podstawy optyki geometrycznej i falowej: Odbicie i załamanie światła. Prawo odbicia światła. Całkowite wewnętrzne odbicie. Obrazy rzeczywiste i pozorne. Zwierciadła sferyczne i soczewki. Równanie soczewki. (2 godz.)
W14. Elementy fizyki atomowej i jądrowej: Model atomu Bohra. Zjawisko fotoelektryczne. Promieniotwórczość naturalna i sztuczna, przemiany promieniotwórcze. (2 godz.)
W15.Szczególna teoria względności. (2 godz.).
Laboratorium - wybrane zagadnienia:
Sprawdzenie równania ruchu obrotowego bryły sztywnej. Wyznaczanie przyspieszenia ziemskiego za pomoc a wahadła rewersyjnego. Badanie drgań tłumionych i zjawisko rezonansu przy drganiach wymuszonych. Wyznaczanie modułu sztywności metodą dynamiczną. Interferometr Quinke'go. Badanie mocy w obwodzie prądu przemiennego. Wyznaczanie ładunku i pojemności kondensatora. Badanie transformatora. Sprawdzanie praw Kirchhoffa i prawa Ohma. Rezonans elektromagnetyczny.
Wykłady z wykorzystaniem środków audiowizualnych. Ćwiczenia rachunkowe. Praca zespołowa w trakcie wykonania ćwiczeń laboratoryjnych. Praca z książką.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Egzamin pisemny lub ustny.
Warunkiem zaliczenia części wykładowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z pisemnych lub ustnych odpowiedzi na pytania egzaminacyjne dotyczące teoretycznych zagadnień przedmiotu.
Zaliczenie na ocenę zajęć laboratoryjnych
Ocena z laboratorium jest określana na podstawie sprawdzania przygotowania się studenta do zajęć i ich realizacji oraz sprawozdań/raportów będących efektem wykonania wszystkich przewidzianych do realizacji ćwiczeń.
Ocena końcowa = (W+L)/2
1. David Halliday, Robert Resnick, Jearl Walker, Podstawy fizyki, T. 1-5, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 2015.
2. Robert Resnick, David Halliday, Fizyka, T. 1-2, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1998.
3. Szczepan Szczeniowski, Fizyka doświadczalna, Cz. I-VI, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa (Cz. I: Mechanika i akustyka, 1972, Cz. II: Ciepło i fizyka
cząsteczkowa, 1976, Cz. III: Elektryczność i magnetyzm, 1972, Cz. IV: Optyka, 1963, Cz. V: Fizyka atomu, 1976, Cz. VI: Fizyka jądra i cząstek elementarnych, 1974).
4. Henryk Szydłowski, Pracowania fizyczna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1989.
5. Tadeusz Dryński, Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1976.
1. Henryk Szydłowski, Niepewności w pomiarach – międzynarodowe standardy w praktyce, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza, Poznań, 2001.
Zmodyfikowane przez dr Grzegorz Słowik (ostatnia modyfikacja: 30-03-2023 15:14)