SylabUZ
Course name | Przedmiot do wyboru A6 - Neuroetyka |
Course ID | 08.1--FilozP-NE-S22 |
Faculty | Faculty of Humanities |
Field of study | Coaching and philosophical counseling |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2023/2024 |
Semester | 6 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | optional |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką neuroetyki – dyscypliny zajmującej się wyjaśnieniem źródeł moralności w oparciu o biologiczne uwarunkowania bytu ludzkiego ‒ funkcjonowanie układu nerwowego człowieka. Neuronauka stara się wskazać związki występujące pomiędzy aktywnością mózgu człowieka a jego dyspozycjami i zachowaniami moralnymi.
Znajomość podstaw etyki
Neuroetyka (neuronauka etyki) jako dyscyplina stanowiąca obszar interdyscyplinarnych badań naukowych układu nerwowego (głównie OUN), dotyczących powiązań etyki z neurobiologią oraz zastosowań zgromadzonej wiedzy w praktyce;
Ewolucyjne i neurobiologiczne korzenie moralności (sukces ewolucyjny jako cel moralności, teoria altruizmu: krewniaczego oraz wzajemnego, rola neuronów lustrzanych w interpretacji relacji międzyludzkich, zachowań moralnych oraz genezy wzorów moralnych);
Zagadnienie neurobiologicznych i psychologicznych procesów leżących u podstaw ocen i postaw moralnych;
Badanie neurologicznych podstawowych aspektów decyzji moralnych (np. wolnej woli, podmiotowości moralnej);
Neurobiologiczne ujęcie epistemologicznych zagadnień w etyce (wpływ funkcjonowania i budowy mózgu na poznanie moralne);
Neurobiologiczne uwarunkowania sumienia: funkcja adaptacyjna jako wewnętrznego regulatora zachowań moralnych;
Zagadnienie poszukiwania struktur mózgowych odpowiedzialnych za funkcjonowanie sumienia przy wykorzystaniu nieinwazyjnych metod neuroobrazowania;
Analiza tekstów źródłowych, dyskusja, wykorzystanie prezentacji multimedialnych,
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Prezentacja wybranej koncepcji (referat) na podstawie literatury przedmiotowej
P. Churchland, Moralność mózgu. Co neuronauka mówi o moralności, Kraków 2013;
R. Stach, Sumienie i mózg. O wewnętrznym regulatorze zachowań moralnych, Kraków 2014;
J. Bremer, Sumienie i nauki o sumieniu z perspektywy neuronauk, „Scientia et Fides” 2014, nr 2;
M.S. Gazzaniga, Istota człowieczeństwa. Co sprawia że jesteśmy wyjątkowi; Sopot 2012;
M.L. Hoffman, Empatia i rozwój moralny, Gdańsk 2006;
Gałecki S., Spór o sumienie. Źródła i konsekwencje etyki Johna Henry’ego Newmana, Kraków: Universitas 2012.
Górnicka-Kalinowska J., Idea sumienia w filozofii moralnej, Warszawa: Wydawnictwo UW 1993;
Baron-Cohen S., Teoria zła. O empatii i genezie okrucieństwa, tłum. A. Nowak, Sopot: Wydawnictwo Smak Słowa 2014.
Buck R., Prime Theory: an Integrated Theory of Motivation and Emotion. „Psychological Review” 1985, nr 92;
Publikacje internetowe:
Ł. Kwiatek, Życie bez wolnej woli, https://www.tygodnikpowszechny.pl/zycie-bez-wolnej-woli-151583#; top
M. Hohol, Nasz wewnętrzny kompas moralny, https://www.granicenauki.pl/nasz-wewnetrzny-kompas-moralny-26259.
Modified by dr Joanna Zegzuła - Nowak (last modification: 24-04-2023 15:21)