SylabUZ

Generate PDF for this page

Przedmiot do wyboru A6 - Neuroetyka - course description

General information
Course name Przedmiot do wyboru A6 - Neuroetyka
Course ID 08.1--FilozP-NE-S22
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Coaching and philosophical counseling
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2023/2024
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Joanna Zegzuła - Nowak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką neuroetyki – dyscypliny zajmującej się wyjaśnieniem źródeł moralności w oparciu o biologiczne uwarunkowania bytu ludzkiego ‒ funkcjonowanie układu nerwowego człowieka. Neuronauka stara się wskazać związki występujące pomiędzy aktywnością mózgu człowieka a jego dyspozycjami i zachowaniami moralnymi. 

Prerequisites

Znajomość podstaw etyki

Scope

  • Neuroetyka (neuronauka etyki) jako dyscyplina stanowiąca obszar interdyscyplinarnych badań naukowych układu nerwowego (głównie OUN), dotyczących powiązań etyki z neurobiologią oraz zastosowań zgromadzonej wiedzy w praktyce;

  • Ewolucyjne i neurobiologiczne korzenie moralności (sukces ewolucyjny jako cel moralności, teoria altruizmu: krewniaczego oraz wzajemnego, rola neuronów lustrzanych w interpretacji relacji międzyludzkich, zachowań moralnych oraz genezy wzorów moralnych);

  • Zagadnienie neurobiologicznych i psychologicznych procesów leżących u podstaw ocen i postaw moralnych;

  • Badanie neurologicznych podstawowych aspektów decyzji moralnych (np. wolnej woli, podmiotowości moralnej);

  • Neurobiologiczne ujęcie epistemologicznych zagadnień w etyce (wpływ funkcjonowania i budowy mózgu na poznanie moralne);

  • Neurobiologiczne uwarunkowania sumienia: funkcja adaptacyjna jako wewnętrznego regulatora zachowań moralnych;

  • Zagadnienie poszukiwania struktur mózgowych odpowiedzialnych za funkcjonowanie sumienia przy wykorzystaniu nieinwazyjnych metod neuroobrazowania;

Teaching methods

Analiza tekstów źródłowych, dyskusja, wykorzystanie prezentacji multimedialnych, 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Prezentacja wybranej koncepcji (referat) na podstawie literatury przedmiotowej

Recommended reading

  1. P. Churchland, Moralność mózgu. Co neuronauka mówi o moralności, Kraków 2013;

  2. R. Stach, Sumienie i mózg. O wewnętrznym regulatorze zachowań moralnych, Kraków 2014;

  3. J. Bremer, Sumienie i nauki o sumieniu z perspektywy neuronauk, „Scientia et Fides” 2014, nr 2;

  4. M.S. Gazzaniga, Istota człowieczeństwa. Co sprawia że jesteśmy wyjątkowi; Sopot 2012;

  5. M.L. Hoffman, Empatia i rozwój moralny, Gdańsk 2006;

Further reading

  1. Gałecki S., Spór o sumienie. Źródła i konsekwencje etyki Johna Henry’ego Newmana, Kraków: Universitas 2012.

  2. Górnicka-Kalinowska J., Idea sumienia w filozofii moralnej, Warszawa: Wydawnictwo UW 1993;

  3. Baron-Cohen S., Teoria zła. O empatii i genezie okrucieństwa, tłum. A. Nowak, Sopot: Wydawnictwo Smak Słowa 2014.

  4. Buck R., Prime Theory: an Integrated Theory of Motivation and Emotion. „Psychological Review” 1985, nr 92;

Publikacje internetowe:

  1. Ł. Kwiatek, Życie bez wolnej woli, https://www.tygodnikpowszechny.pl/zycie-bez-wolnej-woli-151583#; top

  2. M. Hohol, Nasz wewnętrzny kompas moralny, https://www.granicenauki.pl/nasz-wewnetrzny-kompas-moralny-26259.

Notes


Modified by dr Joanna Zegzuła - Nowak (last modification: 24-04-2023 15:21)