SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przedmiot do wyboru B3: Wprowadzenie do estetyki |
Kod przedmiotu | 08.1-WH-FP-PWE |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filozofia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu estetyki.
Podstawy wiedzy filozoficznej z historii, historii kultury, historii sztuki.
Pojęcie estetyki: estetyka jako dziedzina nauki, obszar badań i zainteresowań, główne narzędzia pojęciowe;
Klasyczne koncepcje estetyczne.
Estetyka nowożytna.
Klasyczna estetyka niemiecka – od Kanta do Hegla.
Główne problemy estetyki współczesnej.
Dwudziestowieczne estetyki filozoficzne - fenomenologia, psychoanaliza, egzystencjalizm, marksizm i Szkoła Frankfurcka, hermeneutyka.
Inspiracje postmodernistyczne w teorii sztuki. Próby przełamania kryzysu współczesnej estetyki. Nietzscheańskie podstawy współczesnej krytyki estetycznej.
Modernizm jako zapowiedź ponowoczesnych problemów w ujęciu Zygmunta Baumana.
Dekonstrukcja modernizmu – Jaques Derrida, Jonathan Culler, Paul de Man.
Wzniosłość w koncepcji Jean-Francoisa Lyotarda.
Ustanowienie nowego pola współdziałania filozofii i sztuki. Propozycja Wolfganga Welsch.
dyskusja, praca z tekstem źródłowym, praca ze źródłami cyfrowymi.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
weryfikacja przygotowania do zajęć, punkty za aktywność na zajęciach, krytyczne notatki o tekstach źródłowych.
(wybrane fragmenty – ustalane na bieżąco w trakcie trwania semestru):
1. Carroll Noel, Filozofia sztuki masowej. Gdańsk 2011.
2. Teoretycy, pisarze artyści o sztuce. Od starożytności do 1500. Wyb. i oprac. Jan Białostocki. Warszawa 1985.
3. Teoretycy, pisarze artyści o sztuce. 1500 - 1600. Wyb. i oprac. Jan Białostocki. Warszawa 1988.
4. Pękala T., Awangarda i ariergarda. Filozofia sztuki nowoczesnej, Lublin 2000.
Zmodyfikowane przez dr hab. Roman Sapeńko, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-05-2023 15:27)