SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia religii |
Kod przedmiotu | 08.1-WH-FP-PR |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filozofia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Występuje w specjalnościach | Filozofia a nauka |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z osiągnięciami naukowej refleksji nad fenomenem wiary i religijności oraz nad społecznym znaczeniem religii. Analizie poddane zostaną także indywidualne i społeczne aspekty życia religijnego a także wyniki badan psychologicznych dotyczących istoty i znaczenia religijności w życiu człowieka. Zajęcia z psychologii religii maja także pozwolić samookreślić własną postawę wobec religii oraz poznać podstawowe metody badawcze przydatne dla prowadzenia samodzielnych rozważań w zakresie psychologii i socjologii religii.
Znajomość historii powszechnej i historii kultury na poziomie szkoły średniej
Historia psychologii religii. Stanowiska i perspektywy badawcze w psychologii religii: antropologiczne i metodologiczne założenia pozasystemowe, (nurty redukcjonistyczne i
nieredukcjonistyczne). Duchowość i symbolika religijna. Doświadczenie religijne - dlaczego ludzie pozostają wierni jednej religii? Wiara i przesądy. Doświadczenie sacrum -
ekstaza i mistyka. Ewolucja religijności człowieka. Religia jako źródło cierpień - o rzeczach zakazanych i nakazach motywowanych religijnie. Przejawy religijności w aspekcie indywidualnym i społecznym. Funkcja psychoterapeutyczna religii. Przemocy i nietolerancji w religiach. Psychologia życia religijnego - trwałość i przeobrażenia wyznań religijnych. Kryzys religijności. ateizm, zjawiska konwersji i apostazji.
dyskusja, analiza wybranych tekstów klasyków psychologii religii, metoda przypadków, dyskusja panelowa.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem dopuszczenia do kolokwium zaliczeniowego jest systematyczne uczestnictwo w zajęciach. Kolokwium przeprowadzone zostanie w formie pisemnego testu i
obejmie zarazem sprawdzenie wiedzy teoretycznej jak i umiejętności samodzielnego doboru narzędzi technik badań nad religijnością. Ocena końcowa będzie wypadkową oceny
z testu (50%) oraz aktywności na zajęciach (50%).
1. W.T Cavanaugh, The Myth of Religious Violence: Secular Ideology and the Roots of Modern Conflict, Oxford University Press, Oxford 2009.
2. T. Doktór, Psychologia religii w Polsce – rys historyczny, „Nomos. Kwartalnik Religioznawczy” 2001, nr 32/33.
3. H. Grzymała-Moszczyńska, Religia a kultura. Wybrane zagadnienia z kulturowej psychologii religii, Kraków 2004.
4. W. James, Doświadczenia religijne. Kraków 2001.
5. R. Jaworski, Psychologiczne korelaty religijności personalnej, Lublin 1989.
6. Cz. Walesa, Rozwój religijności człowieka, Lublin 2005.
7. D. Wulff, Psychologia religii – klasyczna i współczesna, Warszawa 1999.
1. B. Grom, Psychologia religii, Kraków 2009.
2. P. Socha, Przemiany motywacji stosunku do religii w koncepcjach orientacji religijnych, „Zeszyty Naukowe UJ: Studia Religiologia” 1991, nr 24.
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Stefan Konstańczak (ostatnia modyfikacja: 02-05-2023 20:05)