SylabUZ

Generate PDF for this page

Kulturowa historia dzieciństwa - course description

General information
Course name Kulturowa historia dzieciństwa
Course ID 08.9-WH-KP-KHC
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Culture studies
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2023/2024
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Paweł Walczak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

  1. Wprowadzenie do podstawowej problematyki nauk zajmujących się dzieckiem i dzieciństwem
  2. Zaznajomienie z nurtem badań nad dzieciństwem tzw. childhood studies
  3. Ukazanie znaczenia badań nad dzieciństwem dla poprawy polityki państw i międzynarodowej społeczności względem ochrony praw dziecka i jego pozycji w społeczeństwie

Prerequisites

Brak.

Scope

Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem

   - dzieciństwo jako konstrukt społeczno-kulturowy

   - socjologiczne, kulturowe, psychologiczne i polityczno-prawne badania nad dzieciństwem

   - childhood/children studies

Historia dzieciństwa

    - Ph. Aries i szkoła sentymentalna

    - Psychohistorycza teoria dzieciństwa

    - Posthumanistyczna koncepcja dzieciństwa

 Filozofia dzieciństwa

 Dziecko jako podmiot społeczny i polityczny

Teaching methods

- opis wyjaśniający,

- studium przypadku

- dyskusja,

- praca z tekstem.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Przygotowanie pracy semestralnej – esej na zadany temat.

Recommended reading

(wybrane fragmenty – ustalane na bieżąco w trakcie trwania semestru):

  1. Ph. Ariès, Historia dzieciństwa, Gdańsk 1995.
  2. M. J. Kehily (red.), Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, Kraków 2008.
  3. M. Jacyno, A. Szulżycka, Dzieciństwo. Doświadczenie bez świata, Warszawa 1999.
  4. M. Janon (red.), Dzieci, “Transgresje” tom 5, Gdańsk 1988.
  5. D. Kassem, L. Murphy, E. Taylor, Key Issues in Childhood and Youth Studies
  6. P. Alderson, Childhoods Real and Imagined, Routledge, New York 2013.
  7. C.Ph. Hwang (ed.), Images of Childhood, Psychology Press, New York – London 2014.
  8. James, A. Prout (ed.), Constructing and Reconstructing Childhood, Routledge, New York 2015.
  9. J. Paris, Myths of Childhood, Brunner/Muzzel, Philadeliia 2000.
  10. J. L. Zorando, Inventing the Child. Culture, Ideology and The Story of Childhood, Garland Publishing, New York – London 2001.
  11. G. Mathews, The Philosophy of Childhood, Harvard University Press, Cambridge 1994.

Further reading

  1. B. Smolińska-Theiss, Rozwój badań nad dzieciństwem – przełomy i przejścia, „Chowanna”, tom 1 (34), Katowice 2010.
  2. J. Garbula, M. Kowalik-Olubińska, Konstruowanie obrazu dzieciństwa w perspektywie psychologicznej i socjo-kulturowej, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 1/2012.
  3. W. Kohan, Childhood, Education and Philosophy, Routledge, New York 2015.
  4. B. Mayall (ed.), Children’s Childhoods: Observed and Experienced, The Falmer Pres, London 2003.
  5. M. Lipman, Philosophy in the Classroom, Temple University Press, Philadelfia 1980.
  6. M. Mead, Culture and Commitment: A Study of the Generation Gap, Natural History Press, New York 1970.

Notes


Modified by dr Paweł Walczak (last modification: 27-04-2023 14:55)